Poznajcie Funnier 2 – Cube Draft na wesoło

Guildmage17.01.2021Czas czytania: 6 minut(y)

To już drugi artykuł na Guildmage.pl nadesłany przez naszego czytelnika i kolejna zachęta dla Was. Chcecie opublikować swój tekst w naszym serwisie? Macie jakaś fajną talię, o której chcecie opowiedzieć, napisaliście opowiadanie o Chandrze i Lilianie albo nagrywacie filmy o MtG na YouTube i chcecie pokazać je szerszej publiczności? Piszcie do nas na info@guildmage.pl lub przez Facebook messenger. Dogadamy szczegóły, zajmiemy się korektą i pomożemy Wam zadebiutować jako twórcy treści o Magic: the Gathering.
– Redakcja Guildmage.pl

Już od kilku lat interesuję się robieniem cube’ów, lecz odrzucałem każdego po pierwszym turnieju. Dopiero od niedawna moje cube’y są w stanie przetrwać pierwszą falę grania i postanowiłem podzielić się jednym z nich. Nazywa się „Funnier 2” i powstał, ponieważ chciałem skorzystać z Un-setów oraz wypróbować turniej z grami multiplayer typu wszyscy-na-wszystkich. 

W formatach limited zawsze ważne były dla mnie zazębienia pomiędzy archetypami. Można stworzyć dziesięć decków, pomieszać je ze sobą i nazwać to cubem, ale cała sztuka polega na znalezieniu kart, które należą do kilku strategii naraz. Wprowadzają urozmaicenie i sprawiają, że łatwo jest pozostać otwartym w czasie draftu. W trakcie pisania tego artykułu starałem się wspominać karty wielorakiego użytku, ale nie mogłem pozwolić, by ingerowało to w proces opisywania archetypów. 

Abzan Augment + Mutate

Musiałem zawrzeć unikatową mechanikę Augment. Problem polegał na tym, że karty z Augmentem są rozłożone dość równomiernie we wszystkich kolorach, więc ciężko sklecić z nich trzykolorowy archetyp. Z pomocą przyszła mechanika Mutate, którą z augmentem łączy karta Surgeon ~General~ Commander. Archetyp umożliwia tworzenie potężnych skombinowanych stworów pompujących value w każdej turze. Multiplayer sprzyja karcie Bat, która odpala się w każdym endstepie, oraz Cavern Whispererowi i Chittering Harvesterowi przynoszącym natychmiastowe value. Stwór składający się z kilku kart przyciąga removal, dlatego warto draftować karty takie jak Feat of Resistance czy Shielding Plax. Stwory można również przywrócić z grobu poprzez mutowanie Necropanthery i Boneyard Lurkera lub zagranie Dr. Juliusa. Teacher’s Pet i Clever Combo wygładzają kombosy.

Temur Cheat

Jak wskazuje nazwa staramy się zagrać drogie stwory po taniości. Sposobów na „oszukiwanie” jest wiele. Możemy mieć nadzieję, że nam się poszczęści korzystając z kart takich jak Fireflux Squad i Guild Feud. Dajmy przeciwnikom szansę na popis dzięki kartom takim jak Braids, Conjurer Adept, Hypergenesis. Generated Horizons i Upwelling umożliwiają wygenerowanie tony many. Jest też Jhoira of the Ghitu ale wymaga trochę cierpliwości. Drogie stwory zawarte w tym archetypie mogą samodzielnie zbudować Ci pole (odpalający się w każdym upkeepie Verdant Force) lub samodzielnie wszystko zniszczyć (Bearer of the Heavens). Jeżeli naprawdę kogoś nie lubisz, możesz podarować mu „pirata” dzięki Pursued Whale. Nie da się przeoczyć kombo Show and Tell + Agent of Treachery = kradzież najlepszej rzeczy zagranej z Show and Tell przez przeciwnika.

Naya Counters

Countery +1/+1 i -1/-1 stanowią jeden z najbardziej znanych archetypów. „Funnier 2” pozwala na doświadczenie counterów w zupełnie nowy sposób. Zainspirowały mnie karty By Gnome Means i Giant Fan. Umożliwiają one zlikwidowanie lub przeniesienie counterów z kart, które ich nie chcą (Woolly Razorback, Roc Hatchling), na karty, które chętnie je przyjmą (Goblin Bomb, B-I-N-G-O, Transmogrifying Wand). Przenoszenie counterów pozwala na czerpanie value z sagi przez wiele tur (The Birth of Meletis) oraz zniszczenie masy enchantmentów (Kithkin Spellduster). Większość przeniesionych counterów zamieni się w countery +1, więc przyda się Conclave Mentor i Grateful Apparition.

Jeskai Gift

Marzyłem o użyciu Zedruu the Greathearted od kiedy pierwszy raz ją zobaczyłem. Archetyp polega na przekazaniu przeciwnikowi „nieprzyjemnych” permanentów.

Niebieski oferuje exchange outlety takie jak, Daring Thief, Perplexing Chimera i Puca’s Mischief.

Czerwony ma najwięcej kart, które przynoszą smutne konsekwencje. Przekaż komuś Scoria Wurm i patrz jak wraca do Twojej ręki po nieudanym rzucie monetą. Rujnuj miłośników Mountainów dzięki z Ruby Leech. Patrz, jak Goblin Kaboomist wybucha po drugiej stronie stołu.

Biały produkuje tokeny (Lieutenants of the Guard), które możesz zamienić na drogie stwory wystawione przez gracza Temur.

Skoro już mowa o Temur Cheat, wspomniany już Agent of Treachery da Ci dodatkowe bonusy za karty, które teoretycznie nie powinny do Ciebie należeć.

Sultai Grave

Sultai zawsze kojarzył mi się z millowaniem i zamianą grobu w toolbox. W tym przypadku próbujemy odnaleźć targety do reanimacji. Najlepszy przykład stanowią duże stwory spotkane uprzednio w Temur Cheat. Millowanie w większości zastąpiłem lootingiem (Blurry Beeble, Lore Broker) i surveilem (Deadly Visit, House Guildmage), dzięki czemu możemy wybrać, co wrzucamy do grobu. Trochę millowania też jest: Tainted Monkey i Codex Shredder.

Codex Shredder pozwala również na przywrócenie stwora z grobu na rękę, podobnie jak Skullwinder i Boneyard Lurker. Necropanther, Entreat the Dead i Infernal Offering przywrócą stwora prosto do gry. Znajdują się tu również stwory zdolne do samodzielnego powrotu, takie jak Brokkos, Apex of Forever, Deadhead i Laughing Hyena.

Bant Group Hug

Archetyp zainspirowany legendarną kartą Phelddagrif (anagram od Garfield Phd.). Kolejna dziwaczna strategia, dość podobna do Jeskai Gift. Ponownie dajemy przeciwnikom prezenty lecz tym razem nie mają one ukrytych, złowieszczych motywów. Po co pomagać przeciwnikom? Po pierwsze dzięki występujących w cubie drogich zielonych i niebieskich kartach można zbudować deck tak, by otrzymywane bonusy pomagały nam bardziej niż innym. Po drugie w grze multiplayer zawsze dochodzi do „politykowania”, a jak lepiej zdobyć sobie czyjąś przychylność niż poprzez podarunki?

Takim podarunkiem może być na przykład: dobieranie kart (Farsight Adept, Huddle Up, Howling Golem), zagranie stwora za darmo (Show and Tell, Hypergenesis), landy (Jungle Wayfinder, Tempt with Discovery), countery +1/+1 (Generous Patron, Emcee), życie (Centaur Peacemaker, Benevolent Offering) i tokeny (Sylvan Offering i ponownie Benevolent Offering). Zdobądź przyjaciół, ale pamiętaj, że musisz ich kiedyś pokonać.

Grixis Miracle

Najtrudniejszy archetyp przeznaczony dla mózgowców. Wykorzystuje oczywiście mechanikę Miracle (Temporal Mastery, Entreat the Dead, Bonfire of the Damned), jednak nie działa ona dobrze, jeżeli liczymy na szczęśliwe dobranie karty w odpowiednim czasie. W ustawieniu kombo pomagają np. Deadly Visit i Riddle of Lightning. Jeżeli przedwcześnie dobraliśmy kartę z Miracle możemy wykorzystać Riverside Augura i [c]Scroll Racka. Zbawcami są tutaj również Bloodwater Entity i Mystic Sanctuary, które wrzucą wykorzystane już karty prosto na topdeck. Miracle nie stanowi jedynego pay-offa w tym archetypie. Użyj Mise jako Ancestral Recall, dobieraj darmowe landy z Dark Confidanta lub pozbądź się ich dzięki Countryside Crusherowi.

Jund Dice Roll

Po najtrudniejszym archetypie nadchodzi archetyp, który uważam za najprostszy. Moi znajomi twierdzą, że rzucanie kostką jest zbyt losowe, więc dodałem karty, które zapewnią pewniejsze wyniki. Snickering Squirrel i Squirrel-Powered Scheme zwiększą wyniki naszych rzutów, The Big Idea i Krark’s Other Thumb dają wybór, który z dwóch rzutów podoba nam się bardziej, a Goblin Bookie pozwoli na awaryjne przerzucenie kostki. W obliczu Squirrel-Powered Scheme Jack-in-the-Mox nie będzie w stanie wyrzucić jedynki ani dwójki, więc wyprodukuje jedno z UBRG, a 3 z tych kolorów bardzo nam odpowiadają. Pozostałe karty powodują rzuty kostką (Inhumaniac), są payoffami za rzucanie kostką (Chittering Doom) lub przywracają stwory z grobu (Boneyard Lurker, Kolaghan’s Command). Tę ostatnią grupkę dodałem, ponieważ niektóre karty rzucające kostką są zdolne do samodestrukcji (Jumbo Imp, Spark Fiend, Free-Range Chicken). Dobrze czasem pobawić się w ryzyko, ale warto mieć jakiś plan B.

Esper Politics

Podczas przeglądania setów Conspiracy przypomniałem sobie o mechanikach głosowania oraz Monarch. Uznałem, że wpasują się w „polityczny” aspekt mojego Cube’a. Głosowanie umieściłem we wszystkich trzech kolorach Esper: Council Guardian, Expropriate, Capital Punishment. Karty takie jak Brago’s Representative, Illusion of Choice i Grudge Keeper pomogą w osiąganiu wymarzonych wyników głosowania. Monarch występuje tylko w białym i czarnym (Marchesa’s Decree, Palace Jailer). Esper wykorzystuje też białe i niebieskie karty z archetypu Group Hug, dzięki którym można przekupić przeciwników, by nie atakowali nas (mocne z monarchą) lub głosowali, jak sobie tego zażyczymy. Ostatni element stanowią karty zakłócające przebieg gry, takie jak Mystic Barrier i Fatespinner.

Mardu Dictator

Archetyp ten stanowi bardziej agresywną wersję Esper Politics, z którym łączą go białe i czarne karty z mechanikami głosowania i monarch. Podczas gdy Esper stara się przekonać przeciwników do współpracy poprzez wyświadczanie przysług, Mardu rządzi twardą ręką. Zamiana niebieskiego na czerwony oznacza, że korzystamy z kolorów z najlepszym removalem, który pozwala monarsze w utrzymaniu monarchii. Siej losowe spustoszenie kartami takimi jak Capricious Efreet i Rakdos, the Showstopper i zagnij czasoprzestrzeń dzięki Naked Singularity. Nałóż podatek na tanie spelle, zagrywając Eidolon of the Great Revel lub pozwól Mathasowi wynagradzać przeciwników zabijających niewygodne stwory. Nawet jeśli przestaniesz być monarchą, Frazzled Editor i Haktos the Unscarred pomogą Ci odzyskać koronę.

5-Color Good Stuff

Archetyp dla odważnych stanowiący rozbudowę Bant Group Hug. Rozdając darmowe landy zapewniamy je również sobie, a zdobyte życie i tokeny pozwolą nam przeżyć na tyle długo, by skompletować elementy naszej układanki. Jej zwieńczeniem są Kynaios and Tiro of Meletis oraz Urza, Academy Headmaster, chociaż prawdziwym zwieńczeniem jest możliwość zagrania praktycznie każdej zdraftowanej karty.


Dziękuję za przeczytanie mojego artykułu i zachęcam do przejrzenia dodanej przeze mnie listy i znalezienie kart, które działają w niej jak scyzoryk.

Pełną listę kart z cube’a Funnier 2 znajdziecie w serwisie Cube Cobra.

Osoby pragnące podzielić się wnioskami na temat „Funnier 2” proszę pisanie na adres mailowy rytamtg@gmail.com.

Autor tekstu: Kamil Ryta

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!