RB Goblins – sideboard guide

Damian Fikus 30.06.2021 1 komentarz

Artykuł ten jest dopełnieniem tekstu, który opublikowaliśmy wcześniej na łamach serwisu i możecie znaleźć go tutaj: RB Goblins w modernie – MEGAPORADNIK. Jeżeli na poważnie planujecie grę Goblinami, to polecamy zacząć lekturę właśnie od niego.
30.06.2021 – ostatnia aktualizacja

Co przyniosły Modern Horizons 2?

Pomału opada kurz po premierze Modern Horizons 2. Zupełnie jak w przypadku MH1, który w 2019 diametralnie zmienił format modern, także i teraz modernowy krajobraz wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze zaledwie parę tygodni temu. Swoje miejsce znalazły już karty zarówno znane z Legacy (Shardless Agent, Counterspell, Vindicate), jak i te zupełnie nowe, które pojawiają się w sprawdzonych i popularnych konstrukcjach oraz całkowicie świeżych/odmienionych archetypach (Merfolki,  Evokerzy, Kaldra compleat, Dragon’s Rage Channeler).

Na końcu pierwszej części artykułu o Goblinach wspominałem, że Gobliny dostały nową zabawkę: Ignoble Hierarch, który był długo wyczekiwanym, kolejnym grywalnym one-dropem. Mana dork zmuszał co prawda do inkorporacji zielonego i grania wersją jundową, jednak na papierze prezentował się doskonale, a wśród sympatyków tego archetypu zaponował entuzjazm i pogląd, że można będzie ograniczyć liczbę landów, a cały deck będzie dzięki niemu szybszy. Osobiście przygotowałem następującą listę, zachowując zasady, które przybliżone zostały w wyżej wspomnianym artykule.

Jund Goblins

Creatures (34)
Skirk Prospector
Ignoble Hierarch
Mogg War Marshal
Conspicuous Snoop
Munitions Expert
Boggart Harbinger
Goblin Matron
Goblin Chieftain
Goblin Ringleader
Goblin Warchief
Kiki-Jiki, Mirror Breaker
Pashalik Mons
Sling-Gang Lieutenant
Krenko, Mob Boss

Spells (4)
Aehter Vial
Lands (21)
Auntie’s Hovel
Blood Crypt
Bloodstained Mire
Cavern of Souls
Stomping Ground
Wooded Foothills
Mountain

Sideboard (15)
Blood Moon
Chalice of the Void
Dreadbore
Fury
Goblin Cratermaker
Relic of Progenitus

Podczas pierwszych dziesięciu lig udało mi się osiągnąć rezultat 30-20 (2x 4-1, 6x 3-2, 2x 2-3) – solidne 60% winrate podczas początkowej, dzikiej mety. Niektórzy próbowali wersji z Pyre of Heroes i ja także zacząłem ją właśnie testować. Mimo że nie jestem do niej przekonany, to dopiero co udało się w miarę łatwo zrobić 5-0, chociaż jeżeli mam być szczery, to artefakt zbytnio się do tego nie przyczynił. Myślę jednak, że Gobliny z krainy Jund będą podążać w tym kierunku. Po odpowiedniej ilości testów odniosę się do tego wariantu w kolejnym artykule.

Po pierwszych tygodniach od debiutu Modern Horizons 2 i testach w goblinowym community zaczęły się jednak pojawiać głosy, że Iggy (moim zdaniem najlepsza ksywka dla nowego Hierarcha) nie jest tak świetny w tym decku, jakby mogło się na pierwszy rzut oka wydawać. Nietrudno tutaj o porównania z Humanami, gdzie istnieje dużo więcej istotnych kombinacji one i two-dropów, a i same three-dropy mają samodzielnie większy wpływ na grę – chociażby Mantis Rider i atak za cztery już w drugiej turze. Ignoble błyszczy natomiast w późniejszych fazach gry, kiedy istnieje możliwość zagrania Ringleadera w trzeciej turze, a w czwartej Gobliny łącznie aż za pięć mana. Z późniejszymi fazami gry Gobliny jednak rzadko miały problemy dzięki takim kartom jak Vial, Warchief i Skirk. Do tego dochodzi problem adaptacji całego manabase. Istnieją tutaj dwie drogi – więcej fetchy i shocki, co umożliwia skuteczniejsze granie Blood Moonem i opcjami sideboardowymi, jednak jest to w ogólnym rozrachunku bardziej bolesne czy pójście raczej w Copperline Gorge i Unclaimed Territory (co z kolei utrudnia wykorzystanie Enchantmentu i ewentualnych innych kart z piętnastki). W związku z tym nie jestem pewien, czy warto jest zmieniać cały deck dla tego jednego, uroczego dorka – korzyści nie są aż tak wielkie. Pokusiłbym się o stwierdzenie, że wersja BR, jeżeli nie lepsza, to jest zdecydowanie na tym samym poziomie co wcześniej, a być może zyskała nieco z powodu zniknięcia UR Prowess z metagame.

Należy jednak tutaj wspomnieć o karcie, która w mojej opinii na stale zagości w dwóch lub trzech sztukach w sideboardach różnych wersji Goblinów: Fury. Jest to świetna odpowiedź na wszelkiego rodzaju mana dorki, Stoneforge Mystica, Plague Engineera, stwory z Affinity i inne drobne ustrojstwo. Dodatkowo wyrzucenie karty nie boli aż tak bardzo z racji możliwości nadrobienia card disadvantage Snoopem i Ringleaderem.

Obecnie zaproponowałbym następującą siedemdziesiątkę piątkę:

RB Goblins po MH2

Creatures (33)
Skirk Prospector
Goblin Cratermaker
Mogg War Marshal
Conspicious Snoop
Munitions Expert
Boggart Harbinger
Goblin Matron
Goblin Chieftain
Goblin Ringleader
Goblin Warchief
Kiki-Jiki, Mirror Breaker
Pashalik Mons
Sling-Ganga Lieutenant
Krenko, Mob Boss

Spells (5)
Tarfire
Aether Vial
Lands (22)
Auntie’s Hovel
Blackcleave Cliffs
Blood Crypt
Bloodstained Mire
Cavern of Souls
Fiery Islet
Swamp
Mountain

Sideboard (15)
Blood Moon
Chalice of the Void
Dreadbore
Fury
Goblin Cratermaker
Relic of Progenitus

Sideboard Guide

Heliod Company

Do momentu wykształcenia się ostatecznych wersji Helioda można było uważać ten match-up za całkiem dobry. Mieliśmy sporo odpowiedzi na infinite lifegain i szybsze combo ze strony Goblinów. Sprawę skomplikował jednak Skycleave Apparition, który jednocześnie jest odpowiedzią na Snoopa i na fiolkę. Szybko rosnąca Walking Ballista w połączeniu z Conclave Mentor jest świetnym removalem. Do tego bardzo problematyczna jest kombinacja Heliod, Sun-Crowned z Auriok Champion, który w przeciągu tury czy dwóch będzie atakował za lethal, jako że nie ma na niego odpowiedzi w siedemdziesiątce piątce i jest on praktycznie nieblokowalny. Z powodu zarówno combo po stronie Helioda, jak i mnogości kart dających życie, beatdown jest praktycznie niemożliwy do zrealizowania – jedyną szansą na wygranie jest nasze combo.

Po side mamy dostęp do większej ilości removalu (przeciwnik niestety też). Plan w drugiej czy też trzeciej grze się nie zmienia.

In:
1x Dreadbore
2x Fury

Out:
2x Mogg War Marshall
1x Krenko, Mob Boss


UR Prowess

Obecnie to definitywnie jeden z najgorszych match-upów. Po premierze Modern Horizons 2 stracił jednak mocno na popularności. Na ten moment częściej można spotkać wersję z Delverem, Dragon’s Rage Channeler czy Murktide Regent. Bardzo szybki i często nieblokowalny clock (Stormwing Entity, Sprite Dragon) w połączeniu z masą removalu (w tym świetny przeciwko Goblinom Lava Dart) sprawia, że praktycznie niemożliwe jest zrealizowanie obu planów gry. Prowess bardzo łatwo potrafi przerwać combo, a do tego trudno się z tym deckiem ścigać, jeżeli nie mamy możliwości blokowania. Przeciwko bardzo dobremu rozdaniu i/lub dobremu graczowi Gobliny po prostu nie są w stanie wygrać. Kluczowy wydaje się tu być Aether Vial – próba zaskoczenia combem lub zagrywanie jak największej ilości goblinów w połączeniu z Munition Expert lub Sling-Gangiem mogą okazać się niewystarczające.

Po sideboardzie teoretycznie powinno być lepiej z powodu Chalice of The Void i twardego removalu, jednak Prowess po side ma dostęp do odpowiedzi na artefakty oraz do Kozilek’s Return, który jest jednostronnym sweeperem. Z powodu zatrważającej ilości removalu, możliwości wygranej przez combo są raczej ograniczone, dlatego warto je częściowo uciąć.

In
1x Dreadbore
4x Chalice of the Void
2x Fury

Out
2x Boggart Harbinger
1x Kiki-Jiki Mirror Breaker
1x Goblin Matron
1x Tarfire
2x Skirk Prospector


Mono Red i RW Prowess

W przeciwieństwie do wersji UR, zarówno mono red jak i biało-czerwony są całkiem znośnymi match-upami, oscylującymi w okolicy 50/50 (w RW można się pokusić o stwierdzenie, że Gobliny są lekko faworyzowane). Combo dalej jest ciężkie do zrealizowania, ale w tych przypadkach istnieje przynajmniej możliwość ścigania się – Mogg War Marshall spełnia tutaj niezwykle ważną rolę, jako że daje nam praktycznie trzech blokerów lub drain za 3 w połączeniu ze Sling-Gangiem, co pomaga się ustabilizować. Znowu ważna jest tutaj fiolka – im szybciej i łatwiej rozbudujemy board, tym łatwiej będzie nam się ustabilizować. Kreatury w tych dwóch wersjach są też dużo łatwiejsze do zabicia niż latacze w UR.

Sideboard i podejście do gier numer dwa i trzy są takie same jak w przypadku potyczek z UR.


Eldrazi Tron

Dużo trudniejszy i bardziej skomplikowany match-up niż z klasycznym zielonym Tronem. Jest tak, ponieważ pilot Eldrazi ma do dyspozycji dużo więcej removalu od G Trona: Spatial Contortion, Dismember, mainowa Walking Ballista, jak i przeszkadzajki w postaci Thought-Knot Seer oraz częściej Karn the Great Creator i w związku z tym ciężej zrealizować plan z combo. Gry z Eldrazi Tronem mogą potoczyć się bardzo różnie w związku z elastycznością tego archetypu – dwa Reality Smasher np. są bardzo ciężkie do zatrzymania, a samotny Matter Reshaper może skutecznie utrudnić beatdown plan. Kolejny przegrany po MH2, chociaż wciąż ma całkiem niezłą pozycję (zwłaszcza w porównaniu do klasycznej wersji).

Po side najlepszymi opcjami są Blood Moon zatrzymujący przewagę na manie i wrogie Blast Zone, a także Cratermaker, który jest odpowiedzią na wszystko, co może zaprezentować przeciwnik. 

In
2x Goblin Cratermaker
3x Blood Moon

Out
1x Tarfire
1x Munitions Expert
1x Krenko, Mob Boss
1x Goblin Ringleader
1x Mogg War Marshall


Jund Shadow

Jedno z najciekawszych zestawień w obecnym metagame. Przewaga jest tu zdecydowanie po stronie Goblinów. Daje ją mnogość blokerów, a zagrożenie ze strony Sling-Ganga skutecznie utrudnia życie pilotom Shadowa, więc potrzebują naprawdę dobrego rozdania, żeby się przebić. Przegrywamy do discardu i removalu popartych bardzo dobrym clockiem. Oczywiście wszystko to może być bez znaczenia, jeżeli przeciwnik ma możliwość skutecznie zastosować Temur Battle Rage – jest to zdecydowanie pięta achillesowa Goblinów w tym match-upie. Z tego też powodu należy grać cierpliwie i nie pomagać w obniżaniu życia. Należy w miarę możliwości się nie painować, żeby zbyt łatwo nie uaktywnić Scourge of the Skyclaves. Coraz popularniejsze robią się wersję z Dragon’s Rage Channeler czyRagavan, Nimble Pilferer dlatego nie należy zbytnio ucinać removalu.

Osobiście w potyczkach z Jund Shadowem nie lubię Chalice of the Void, jako że nie zawsze jest skuteczny (dużo dwójek i trójek po drugiej stronie), a ta wersja Shadowa ma na niego więcej odpowiedzi niż zazwyczaj. Lepiej skupić się tutaj na pogorszeniu many przeciwnika (Blood Moon jest trudny do usunięcia) i psuciu jego grobu, co znacząco wpływa na Tarmogoyfa i Lurrus Of The Dream Den. Z powodu dużej ilości interakcji definitywnie skuteczniejszy jest beatdown plan, dlatego dobrze jest uciąć combo.

In
1x Dreadbore
3x Blood Moon
2x Relic of Progenitus

Out
2x Boggart Harbinger
1x Kiki-Jiki Mirror Breaker
1x Goblin Matron
1x Tarfire
1x Munition’s Expert


Esper Control

W starciu z kontrolnymi deckami Gobliny są zdecydowanym faworytem i to mimo nowej, doskonałej odpowiedzi w postaci Prismatic Ending. Przez Aether Vial i Cavern of Souls kontry są praktycznie bezużyteczne. Problematyczny bywa tu jedynie Archmage’s Charm, bo może ukraść fiolkę, oraz tradycyjnie Cryptic Command. Dzięki Goblin Ringleaderowi i tutorom, które są w stanie go wyszukać, jesteśmy w stanie nie tylko mieć ciągłe żródło card advantage, ale i łatwiej odbudować się po sweeperze. Jest to jeden z match-upów, w którym często wygrywa się poprzez zrównoważony beatdown plan – bardzo ważna jest tu cierpliwość – nie warto (mimo Ringleadera) wystawiać się niepotrzebnie na Supreme Verdict. Po sideboardzie Blood Moon z uwagi na manabase Esperki sprawi, że opponent nie będzie mógł zagrywać większości swoich spelli, a Relic of Progenitus skutecznie wyłączy z gry Snapcaster Mage oraz stanie się jeszcze lepszą opcją, jeżeli grany jest Drown in the Loch. Nie zalecałbym całkowitego ucięcia po side Muniton’s Expertów – pomagają one szybko pozbyć się Jace, The Mind Sculptor czy Teferi, Hero of Dominaria.

In
3x Blood Moon
2x Relic of Progenitus

Out
1x Tarfire
1x Munition’s Expert
1x Goblin Cratermaker
2x Mogg War Marshall

Podobnie jest w przypadku UW Control – tam jedynie można zastanowić się nad sensownością Blood Moona, bo z reguły przeciwnik gra większą ilością basic landów. Nieco inaczej gra się z UR Through the Breach, gdzie Goblin Cratermaker jest uniwersalną odpowiedzią na Emrakul, The Aeons Torn.


Burn

Talia, która na nowym dodatku zbytnio nie skorzystała. Bardzo dobry match-up, zwłaszcza z Aether Vial w początkowej siódemce, który zapewnia ochronę przed triggerami Eidolon of the Great Revel i pomaga szybciej rozbudować board (kolejny raz można zauważyć ważną rolę Mogg War Marshall). Jako że Burn jest mniej eksplozywny i gorzej radzi sobie z blockerami od wariantów Prowessa (brak Lava Dart i Crash Through), a manabase jest w miarę nieinwazyjny, to łatwiej jest utrzymać wysoki lifetotal. Tak jak w przypadku decków z dużą ilością removalu, combo bywa bardzo zawodne, dlatego głównym planem jest beatdown. Kluczowymi kartami są Goblin Chieftain oraz Sling-Gang, które pomagają bardzo szybko zamknąć grę.

Plan sideboardowy jest taki sam jak w przypadku Prowessa, jednak należy pamiętać, że Chalice na nie jest aż tak skuteczny z powodu dużej ilości spellów z mana value równym dwa i trzy. Zaskakujące jest, że obecne wersje Burna grają jedynie szesnaście one-dropów (dziewiętnaście po side). Z tego powodu można zastanowić się nad poczekaniem i zagraniem Chalice na dwa (co może nam ułatwić Skirk Prospector).


Niv-to-Light

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że Gobliny z powodu szybkiego combo powinny być tutaj faworyzowane, jednak jest to mylne odczucie. Niv nawet w wersji z Yorion, Sky Nomad posiada bardzo dużą ilość odpowiedzi zarówno na kreatury, jak i na artefakty, co całkowicie odbiera atuty zielonej hordzie. Na domiar złego z powodu kart takich jak Lightning Helix, Kaya’s Guile czy Omnath, Locus of Creation ciężko jest zrealizować beatdown plan. Teraz Niva dopełnił jeszcze General Ferrous Rokiric, który daje archetypowi bardzo szybki clock. Dzięki Bring-to-Light przeciwnik ma bezproblemowy dostęp do sweepera i card advantage. Kluczowa jest rampa po stronie Niva. Utopia Sprawl zagrany w pierwszej turze daje Nivowi naprawdę dużo opcji w drugiej turze, a większość z nich radzi sobie ze Snoopem lub z fiolką. Cześć z nich nawet i z jednym i z drugim. Do tego Niv, mimo grania pięciu kolorów, jest w miarę odporny na Blood Moon, jednak jest to jedyna sideboardowa opcja, która coś robi.

In
2x Blood Moon

Out
1x Tarfire
1x Munition’s Expert


Amulet Titan

Jeden z najlepszych match-upów, chociaż wraz z wydrukiem Dryad of the Ilysian Grove Amulet zyskał mainową odpowiedz na combo, co poskutkowało ucieczką paru punktów procentowych z rubryczki „wygrane”. Nie zmieniła tego nawet Urza’s Saga. Klasycznie tutaj koncentrujemy się na combo, jako że beatdown plan jest praktycznie niewykonalny, zwłaszcza w połączeniu z Driadą i Valakutem, albo trzecioturowym tytanem. W drugiej i trzeciej grze combo dalej jest naszym priorytetem, jednak mamy alternatywny plan w postaci szybkiego Blood Moona, dlatego trzeba się mocno mulliganować do combo lub księżyca. Całości dopełnia Chalice, który wyłącza tutory.

In
3x Blood Moon
3x Chalice Of The Void

Out
1x Tarfire
1x Munition’s Expert
1x Goblin Ringleader
3x Mogg War Marshall


G Tron

Bardzo dobry match-up – zwłaszcza na play – obecne konstrukcje Trona zwykle nie grają mainowo removalu ani Walking Ballista, co ułatwia złożenie combo. Tak naprawdę odpowiedzi (Karny, All is Dust) pojawiają się dopiero po złożenia Urzatrona, czyli najszybciej w trzeciej turze. Sprawa komplikuje się na draw, jednak za pomocą fiolki możemy ominąć planeswalkerów i sweepera. Kolejne komplikacje pojawiają się jednak w przypadku Karn, The Great Creator, który jednocześnie nas wyłącza i tutoruje odpowiedź na goblinowy gameplan (Ballista, Sorcerous Spyglass).

Po sideboardzie nie musimy aż tak bardzo polegać na combo z powodu Blood Moon, który skutecznie przywraca matematykę do normy: 1 + 1 +1 w końcu powinno równać się trzy. Do tego w tym konkretnym match-upie doskonale sprawdza się Goblin Cratermaker, który radzi sobie z wszystkim oprócz Thragtusk.

In
2x Goblin Cratermaker
3x Blood Moon

Out

1x Tarfire
1x Munitions Expert
1x Krenko, Mob Boss
2x Mogg War Marshall


Dredge

Match-up, który z jednej strony potrafi być bardzo łatwy i przyjemny, a z drugiej skomplikowany i trudny do wygrania. Kluczowymi czynnikami (przynajmniej przed side) decydującymi, w którą z tych dwóch stron potoczy się gra, są dwie karty. Pierwszą jest Shriekhorn, który (co nie wszyscy wiedzą), może targetować dowolnego gracza, więc to artefakt, który skutecznie zatrzymuje goblinowe combo, przewijając górę naszej biblioteki. Drugą kartą jest tutaj już bez zaskoczenia Conflagarate. Jeżeli  mamy elementy combo, a przeciwnik nie ma dostępu do tych kart, lub gdy jesteśmy w stanie grać na około nich (Cratermaker, Fiolka), zwycięstwo przyjdzie nam niesamowicie łatwo. Gorzej sytuacja prezentuje się w momencie, kiedy tego combo nie mamy lub gdy opponent może je po prostu przerwać. Po side gra znacznie się komplikuje. Z jednej strony mamy dostęp do grave hate, z drugiej po stronie Dredge’a grozi nam removal (Lightning Axe) oraz odpowiedzi na artefakty (Nature’s Claim oraz Ancient Grudge). Dzięki Relic of Progenitus Gobliny nie są skazane na combo win, jednak zarówno on, jak i fiolka, mogą zostać szybko usunięte ze stołu, co skutecznie uniemożliwia rozbudowanie battlefieldu, a dodatkowy removal znacznie utrudnia główny plan gry. Kolejny z popularnych archetypów, który nie dostał nowych zabawek w Modern Horizons 2.  

In
3x Relic of Progenitus
2x Goblin Cratermaker

Out
1x Tarfire
3x Munition’s Expert
1x Goblin Ringleader


RG Ponza

Jeden z tych meczów, które mogą przebiegać w bardzo zróżnicowany sposób w zależności od konstrukcji talli, jak i samych rozdań. Trudniejsza będzie Ponza z większą ilością removalu w mainie (Bonecrusher Giant), z racji większej szansy przerwania Snoop combo, oraz ostatnie wersje z Karnem zapewniające odpowiedzi na combo jak Pithing Needle czy Sorcerous Spyglass, które dodatkowo wyłączają fiolkę. Kluczowym aspektem w match-upie jest Aether Vial i mana. Jeżeli Ponza będzie w stanie skutecznie odciąć Gobliny od zagrywania kolejnych kreatur, to w końcu wygra. Bez fiolki i z Blood Moon w stole nie ma możliwości zagrania Boggarta, więc odpada combo. Dobrze jest odcinać Ponzę od szybkiej many odstrzeliwując Arbor Elf oraz starać się grać na instant speedzie, jeżeli mamy do dyspozycji fiolki i w ten sposób zmusić przeciwnika do odsłonięcia się. W miarę możliwości możemy też zostawiać w stole nieodpalone fetche – tak aby być w stanie grać naokoło Blood Moona oraz Pillage.

Po side świetnie sprawdzi się Fury, który jest doskonałą odpowiedzią zarówno na Arbor Elfa, jak i na planeswalkerów. Dodatkowy removal zapewni Cratermaker. Należy pamiętać, że combo staje się bardziej ryzykowne z powodu dodatkowej ilości burna oraz możliwość dostania Anger of the Gods w przypadku nadmiernego wysypania się na stół.  

In
2x Fury
2x Goblin Cratermaker

Out
1x Goblin Chieftain
1x Skirk Prospector
1x Goblin Matron
1x Goblin Ringleader


BTL Scapeshift

Dużo trudniejsza przeprawa niż z klasycznym tytanem. Decki te grają nie tylko sporą ilość removalu (Lightning Bolt, Path To Exile, Wrenn and Six, Supreme Verdict), ale i mają bardzo dobry late game dzięki kombinacji Valakut, the Molten Pinnacle i Dryad of the Ilysian Grove, Bring to Light czy chociażby Valki, God of Lies. W związku z tym przed side naprawdę ciężko zrealizować oba plany gry. Niestety, ale Gobliny są tutaj w bardzo trudnej sytuacji i trzeba liczyć na łut szczęścia.

Po side być można spróbować zaskoczyć przeciwnika Blood Moonem i przepchnąć combo lub wystarczająco dużą ilość damage’u. Do tego dochodzi też czysta odpowiedź na wszystkich planeswalkerów i Driadę.

In
1x Dreadbore
3x Blood Moon

Out
1x Tarfire
1x Munitions Expert
1x Krenko, Mob Boss
1x Goblin Ringleader


Hammer Time

Bardzo dobry match-up. Szybkie combo plus wystarczająca ilość removalu oraz blockerów stawia Gobliny w roli zdecydowanego faworyta. Problematyczne mogą w pierwszej grze być jedynie rozdania z Giver of Runes, który skutecznie komplikuje wyżej wspomniane aspekty. Należy tutaj grać cierpliwie, tak aby nie dać się zaskoczyć nagłym atakiem za 20. Najnowszy dodatek do decku, czyli Esper Sentinel nie ma żadnego wpływu na nasz game-plan.

Po sideboardzie sytuacja prezentuje się jeszcze lepiej. Chalice jest odpowiedzią zarówno na główne zagrożenia (Shadowspear, Collosus Hammer), jak i na removal (Path to Exile), a kolejne sztuki Cratermakera są czystą odpowiedzią zarówno na artefakty, jak i na kreatury.

In
3x Chalice of the Void
2x Goblin Cratermaker

Out
1x Krenko, Mob Boss
2x Goblin Ringleader
1x Goblin Champion
1x Skirk Prospector


Jund

Jak to z „Dżundem” bywa – klasyczne pięćdziesiąt na pięćdziesiąt. Najważniejszym aspektem tego match-upu przed side jest rozbudowanie boardu, co można zrobić na dwa sposoby: poprzez Aether Vial (mało prawdopodobne z powodu Abrupt Decay, Assasins Trophy i Kolaghan’s Command) lub dzięki regularnym land dropom. Mana jest tu kluczowa – z powodu sporej ilości discardu oraz removalu nie tylko trudno się skręcić, ale i trzeba doprowadzić do sytuacji, w której można zagrywać dwa gobliny w jednej turze lub droższe stworki. Najważniejszy wydaje się być Goblin Ringleader, ponieważ card advantage w tym konkretnym match-upie jest kluczowy. Jeżeli będziemy w stanie tak poprowadzić grę, żeby być w stanie kopiować go Kikim, to bardzo szybko uciekniemy przeciwnikowi, stawiając przy tym ścianę z zielonych blokerów, które bardzo szybko zaczną obracać się w prawo.

Po side sytuacja nieco się komplikuje z powodu Plague Engineer, który jest definitywnie najlepszą kartą na Gobliny i który w połączeniu z Wrenn and Six jest w stanie zabić prawie każdego stworka w decku. Najlepiej utrudnić przeciwnikowi jego rzucenie i zaskoczyć go Blood Moon. Z powodu trzykolorowego manabase, odcięcie Junda od zielonej i czarnej jest do najłatwiejszą drogą do wygranej. Bardzo pomaga tutaj także Relic of Progenitus, który trzyma w szachu finishery: Tarmogoyf i Kroxa, Titan of Death’s Hunger oraz pozbawia opcji/dodatkowego value Wrenna, Season Pyromancer i Kolaghan’s Command. Całości dopełnia Dreadbore, który jest odpowiedzą na wszystko, czym może zagrozić nam Jund.

In
2x Relic of Progenitus
2x Blood Moon
1x Dreadbore

Out
2x Boggart Harbinger
1x Munition’s Expert
1x Goblin Cratermaker
1x Kiki-Jiki, Mirror Breaker


Yorion Death and Taxes

Wbrew pozorom to bardzo trudny match-up do grania. Nieco więcej niż jedna szósta naszego decku powoduje szukanie czegoś z biblioteki, także w starciu z Goblinami „koci Jezus” – Leonin Arbiter – bryluje. Dla kontrastu Thalia, Guardian of Thraben jest praktycznie bezużyteczna. Można (zwłaszcza na play) liczyć na zaskoczenie combem, ale gorzej jest na draw, kiedy do Arbitra dochodzi Path to Exile, On Thin Ice i Skycleave Apparition. Niektóre wersje grają również czterema sztukami Linvala, Keeper of Silence, która wyłącza nie tylko combo, ale i sporą część decku. Śmierć i podatki są także w stanie bardzo skutecznie wygenerować dużą ilość value (Stoneforge Mystic + Sword of Fire and Ice, Flickerwisp, Yorion, Sky Nomad), więc mogą tu pojawić się duże problemy ze skutecznym przebiciem lub ściaganiem się. Do tego po premierze Modern Horizons 2 Kaldra Compleat zapewnia bardzo szybki i praktycznie nie do usunięcia clock.

Na drugą i trzecią grę przydadzą się dwa Cratermakery (dodatkowy removal i odpowiedź na fiolkę) oraz kolejne sztuki removalu w postaci Dreadbore, co także zwiększa się ilość interakcji. Niestety po side D&T są w stanie wyrzucić martwe karty (Thalia) i zastąpić je Phyrexian Revoker lub Aven Mindcensor, więc przewaga po ich stronie jeszcze wzrasta. Trzeba spróbować tutaj zamknąć grę tak szybko jak tylko się da. Im dłużej pozwolimy przeciwnikowi się rozbudowywać, tym więcej value wycisną ze swoich interakcji, jako że blink Yoriona działa praktycznie ze wszystkimi elementami w Taksach.

In
2x Goblin Cratermaker
1x Dreadbore

Out
2x Boggart Harbinger
1x Kiki-Jiki, Mirror Breaker


Temur Living End

Paradoksalnie jest to obecnie jeden z najlepszych match-upów dla Goblinów. Na play jedyną odpowiedzią na Snoop Combo jest Brazen Barrower, a dzięki Skirk Prospectorowi Living End bywa bezużyteczny. Po side jest jeszcze lepiej z powodu Chalice of the Void, które całkowicie zatrzymuje pay-off oraz Relic of Progenitus, który usuwa pojedyncze kreatury z grobu przeciwnika lub cały grób w razie potrzeby. Trzeba się naprawdę postarać lub mieć bardzo słabe rozdanie, żeby przegrać w tym zestawieniu.

In
4x Chalice of the Void
3x Relic of Progenitus

Out
1x Tarfire
3x Munition’s Expert
1x Krenko, Mob Boss
2x Goblin Ringleader

Podobnie sprawa ma się z bardziej tradycyjnym, jundowym Living Endem, który zaczął używać Grief – jest to nadal bardzo dobry match-up, jednak dostał skuteczny discard, którzy może utrudnić życie.


Crashing Footfalls

Bardzo ciekawy match-up, zwłaszcza przed side. Deck ten ma całkiem spore możliwości przerwania combo: 4x Brazen Borrower, 4x Bonecrusher Giant  oraz 4x Fire // Ice i szybki clock (10 powera w trzeciej turze).  Kluczowa będzie tutaj fiolka i zmuszenie przeciwnika do wytappowania się, żeby zaskoczyć combo.

Po side sytuacja diametralnie się poprawia z powodu Chalice, który odbiera archetypowi największy atut, jak i Blood Moona, dzięki któremu przeciwnik będzie miał problem z zagraniem większości spelli przez co beatdown plan staje się możliwy.

In:
4x Chalice of the Void
3x Blood Moon

Out:
1x Tarfire
2x Munitions Expert
1x Krenko, Mob Boss
2x Mogg War Marshal
1x Goblin Cratermaker


Humans

Kiedyś jeden z najbardziej popularnych archetypów w formacie i poniekąd symbol formatu, po coraz większym wpływie designu zgodnego z filozofią „fire” sukcesywnie zaczął znikać z mety, by po wyjściu Modern Horizons 2 i takich prezentach jak Shardless Agent, Esper Sentinel i Imperial Recruiter przynajmniej powrócić do bycia częścią moderna. Cieszy to pilotów Goblinów, jako że jest to jeden z najlepszych match-upów dla zielonej hordy. Z jednej strony przeciwnik ma dużo martwych kart (Thalia, Guardian of Thraben, Kitesail Freebooter), a z drugiej mało odpowiedzi na combo. Tylko Reflector Mage i Meddling Mage są w stanie cokolwiek zrobić. Granie na combo będzie tu priorytetem. W przypadku wolniejszych rozdań po stronie przeciwnika jesteśmy również w stanie wygrać beatdownem.

Po sideboardzie sytuacja prezentuje się doskonale. Gobliny są w stanie zwolnić Humany dzięki odpowiedziom na fiolkę i dodatkowy removal, a jedyne, co może nam zagrozić, to Dismember. Alternatywnym planem jest zagranie Blood Moona i odcięcie przeciwnika od many. Archetyp ten zawsze był podatny na tego typu efekt.

In:
1x Dreadbore
2x Fury
2x Goblin Cratermaker

Out:
2x Goblin Ringleader
1x Goblin Chieftain
2x Skirk Prospector

1 komentarz

  1. […] Zapraszamy do osobnego wpisu: RB Goblins w modernie – sideboard guide. […]

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *