Spis talii
Jak działa talia?
Sultai Ramp to nowa talia w T2 autorstwa Jaberwockiego, której istnienie umożliwiły karty wydrukowane w Kaldheimie. W telegraficznym skrócie: chcemy przeżyć początkowe fazy gry i jak najszybciej zagrać Emergent Ultimatum, które powinno wygrać nam grę.
Czas na detale. Jak wiadomo do zagrywania spelli potrzebne są lądy, a zbudowanie trzykolorowego manabase w standardzie jest aktualnie w miarę proste. Gramy 4 Zagoth Triome, 12 Pathwayów, 3-4 Fabled Passage i uzupełniamy to basikami. Temple jak np. Temple of Deceit są zbyt wolne i nie chcemy zbyt dużej ilości stapowanych lądów, gdyż już gramy na Triomy, aczęść naszych DFC lądów również wchodzi do gry stapowana.
Gdy gramy takim deckiem, który w nazwie ma “rampa”, to muszą i być spelle które nas rampią. W tej wersji mamy dwa. Cultivate jest potężną kartą w naszym decku, bo przyśpiesza nas oraz fixuje kolory many. Binding the Old Gods jest bardzo uniwersalnym removalem, który jeszcze nas przyśpiesza na swoim drugim rozdziale. osiada też naturalną synergię z Yorion, Sky Nomad (t3 Yorion na rękę, t4 saga, t5 blink sagi) . Warto wspomnieć również, że z drugiego rozdziału możemy znaleźć Ketria Triome, co umożliwia zagranie planeswalkerowej części Valki, God of Lies.
Prócz wspomnianej sagi, w kolorach golgari w decku mamy dużą ilość point removalu (Heartless Act, Eliminate) oraz miks mass removalu w postaci Shadow’s Verdict i Extinction Event. Elspeth’s Nightmare spełnia dość unikalną funkcję, gdzie dzięki swemu drugiemu rozdziałowi jest bardzo dobrą kartą na kontrole. Talie kontrolne powinny grać tak, że dożywamy późniejszych faz gry, a wtedy nasze droższe spelle powinny zapewnić nam wygraną.
W decku mamy też Omen of the Sea i Mazemind Tome (oczywista synergia z Yorionem), które służą do dobierania brakujących elementów do naszej wygranej.
Gdy nadchodzi moment, w którym mamy siedem mana, to czas zagrać Emergent Ultimatum, które powinno zakończyć rozgrywkę. Najczęściej szukamy tych trzech kart:
Z tej kupki często dostawałem Phyrexianina z niebieską sagą, która od razu wchodzi z pierwszym i drugim counterem na sobie. Czyli mamy Krakena 8/8 z hexproof, stapowaliśmy przeciwnikowi stwory, te się nie odtapują, a nasz zielony byczek atakuje za 6 obrażeń.
Szybka matematyka: 6 + 8 + 6 = 20.
Możemy też wyszukać Valki, God of Lies zamiast Alrund’s Epiphany, gdzie albo mamy combo saga + Praetor, albo nasz planeswalker wchodzi z czternastoma loyalty i od razu odpalamy jego ultimatum.Czemu 80 kart? W decku mamy kilka spelli, które są bardzo dobre jako cele pod Emergent Ultimatum, lecz mocno średnie, gdy je dobieramy. Przede wszystkim dostajemy też Yorion, Sky Nomad i jego wszelkie synergie z enchantmentami.
Sideboard guide
Gruul, Mono Red, Boros i inne aggro
-1 Shark Typhoon, -1 Sea Gate Restoration
+1 Eliminate, +1 Shadow’s Verdict
Jest to na tyle dobry matchup w obecnej konfiguracji kart w main, że nie side’ujemy się za mocno. Klasycznie należy uważać głównie na Embercleave.
UR Snow
– 3 Eliminate, -3 Shadow’s Verdict, -2 Extinction Event, -3Elspeth’s Nightmare
+ 2 Koma, Cosmos Serpent, +2 Toski, Bearer of Secrets, +3 Negate, +2 Mystical Dispute, +2 Duress
O ile G1 możemy przegrać, gdy dostaniemy smoka popartego dużą ilością kontr, o tyle w G2 i G3 jesteśmy dużym faworytem w rozgrywce. Wsadzamy niekontrowalne zagrożenia, z czego Koma, Cosmos Serpent jest praktycznie nie do przejścia dla UR (ostatnio zaczęli grać na Raven’s Form tylko na Serpenta). Dodatkowo mamy kontry i discard do ochrony naszych zagrożeń.
UB Rouges
-4 Binding the old gods, -2 Extinction Event
+1 Cling to Dust, +2 Mystical Dispute, +3 Negate
Wyciągamy drogi point removal i niepewny mass removal, żeby zrobić miejscekontrom, które umożliwiają nam granie removalu i kontry w turze przeciwnika, co zmusza go do wytapowania się, a to z kolei pozwala nam zagrywaćdroższe spelle.
RB Kroxa
-2 Esika’s Chariot, -1 Sea gate restoration
+1 Eliminate, +1 Shadow’s Verdict, +1 Cling to Dust
To chyba najlepszy z naszych matchupów. ozpatrzony Shadow’s Verdict jest gwarantem wygranej.
Mirror
-3 Shadow’s Verdict -2 Extinction Event, -3 Eliminate, -4 Heartless Act
+3 Negate, +2Duress, +2 Mystical Dispute, +1 Cling to Dust, +2 Koma , Cosmos Serpent, +2 Toski, Bearer of Secrets
W mirrorze najważniejsze jest zagranie i rozpatrzenie Emergent Ultimatum, więc dokładamy discard i kontry by przeszkadzać przeciwnikowi w zagraniu jego Ultimatum oraz kontrować jego kontry. Stwory z side są wsadzone dlatego że są lepsze od beznadziejnego removalu w mirrorze i powiekszają ilość kart na które przeciwnik musi odpowiedzieć.
Wersja, którą dziś opisałem, jest zbudowana tak, by posiadać dobre matchupy z wszelakimi Gruulami, RB Kroxą czy UR Snow. Mirror nie był zbyt brany pod uwagę, lecz jeżeli ten deck nadal będzie istniał jako “deck to beat” w meta, to polecam wersję z mainowymi kontrami i większą ilością drawu. Taki spis wygrał nationalsy w Japonii:
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!