Sultai Ultimatum w standardzie. Poradnik i sideboard guide

Alan Andrzejewski 17.02.2021 0 komentarzy

Spis talii

Companion (1)
Yorion, Sky Nomad

Creatures (5)
Valki, God of Lies
Vorinclex, Monstrous Raider
Tangled Florahedron

Spells (45)
Omen of the Sea
Eliminate
Heartless Act
Mazemind Tome
Elspeth’s Nightmare
Cultivate
Esika’s Chariot
Binding the Old Gods
Shadows' Verdict
Emergent Ultimatum
Alrund’s Epiphany
Kiora Bests the Sea God
Extinction Event
Sea Gate Restoration
Bala Ged Recovery
Jwari Disruption
Shark Typhoon
Lands (30)
Zagoth Triome
Ketria Triome
Barkchannel Pathway
Darkbore Pathway
Clearwater Pathway
Swamp
Forest
Island
Fabled Passage

Sideboard (14)
Duress
Negate
Mystical Dispute
Koma, Cosmos Serpent
Shadows' Verdict
Eliminate
Cling to Dust
Toski, Bearer of Secrets

Jak działa talia?

Sultai Ramp to nowa talia w T2 autorstwa Jaberwockiego, której istnienie umożliwiły karty wydrukowane w Kaldheimie. W telegraficznym skrócie: chcemy przeżyć początkowe fazy gry i jak najszybciej zagrać Emergent Ultimatum, które powinno wygrać nam grę.

Czas na detale. Jak wiadomo do zagrywania spelli potrzebne są lądy, a zbudowanie trzykolorowego manabase w standardzie jest aktualnie w miarę proste. Gramy 4 Zagoth Triome, 12 Pathwayów, 3-4 Fabled Passage i uzupełniamy to basikami. Temple jak np. Temple of Deceit są zbyt wolne i nie chcemy zbyt dużej ilości stapowanych lądów, gdyż już gramy na Triomy, aczęść naszych DFC lądów również wchodzi do gry stapowana. 

Gdy gramy takim deckiem, który w nazwie ma “rampa”, to muszą i być spelle które nas rampią. W tej wersji mamy dwa. Cultivate jest potężną kartą w naszym decku, bo przyśpiesza nas oraz fixuje kolory many. Binding the Old Gods jest bardzo uniwersalnym removalem, który jeszcze nas przyśpiesza na swoim drugim rozdziale. osiada też naturalną synergię z Yorion, Sky Nomad (t3 Yorion na rękę, t4 saga, t5 blink sagi) . Warto wspomnieć również, że z drugiego rozdziału możemy znaleźć Ketria Triome, co umożliwia zagranie planeswalkerowej części Valki, God of Lies.

Prócz wspomnianej sagi, w kolorach golgari w decku mamy dużą ilość point removalu (Heartless Act, Eliminate) oraz miks mass removalu w postaci Shadow’s Verdict i Extinction Event. Elspeth’s Nightmare spełnia dość unikalną funkcję, gdzie dzięki swemu drugiemu rozdziałowi jest bardzo dobrą kartą na kontrole. Talie kontrolne powinny grać tak, że dożywamy późniejszych faz gry, a wtedy nasze droższe spelle powinny zapewnić nam wygraną.

W decku mamy też Omen of the Sea i Mazemind Tome (oczywista synergia z Yorionem), które służą do dobierania brakujących elementów do naszej wygranej.

Gdy nadchodzi moment, w którym mamy siedem mana, to czas zagrać Emergent Ultimatum, które powinno zakończyć rozgrywkę. Najczęściej szukamy tych trzech kart:

  1. Alrund’s Epiphany
  2. Vorinclex, Monstrous Raider
  3. Kiora Bests the Sea God

Z tej kupki często dostawałem Phyrexianina z niebieską sagą, która od razu wchodzi z pierwszym i drugim counterem na sobie. Czyli mamy Krakena 8/8 z hexproof, stapowaliśmy przeciwnikowi stwory, te się nie odtapują, a nasz zielony byczek atakuje za 6 obrażeń.
Szybka matematyka: 6 + 8 + 6 = 20.

Możemy też wyszukać Valki, God of Lies zamiast Alrund’s Epiphany, gdzie albo mamy combo saga + Praetor, albo nasz planeswalker wchodzi z czternastoma loyalty i od razu odpalamy jego ultimatum.Czemu 80 kart? W decku mamy kilka spelli, które są bardzo dobre jako cele pod Emergent Ultimatum, lecz mocno średnie, gdy je dobieramy. Przede wszystkim dostajemy też Yorion, Sky Nomad i jego wszelkie synergie z enchantmentami.

Sideboard guide

Gruul, Mono Red, Boros i inne aggro

-1 Shark Typhoon, -1 Sea Gate Restoration
+1 Eliminate, +1 Shadow’s Verdict

Jest to na tyle dobry matchup w obecnej konfiguracji kart w main, że nie side’ujemy się za mocno. Klasycznie należy uważać głównie na Embercleave.


UR Snow

– 3 Eliminate, -3 Shadow’s Verdict, -2 Extinction Event, -3Elspeth’s Nightmare
+ 2 Koma, Cosmos Serpent, +2 Toski, Bearer of Secrets, +3 Negate, +2 Mystical Dispute, +2 Duress

O ile G1 możemy przegrać, gdy dostaniemy smoka popartego dużą ilością kontr, o tyle w G2 i G3 jesteśmy dużym faworytem w rozgrywce. Wsadzamy niekontrowalne zagrożenia, z czego Koma, Cosmos Serpent jest praktycznie nie do przejścia dla UR (ostatnio zaczęli grać na Raven’s Form tylko na Serpenta). Dodatkowo mamy kontry i discard do ochrony naszych zagrożeń.


UB Rouges

-4 Binding the old gods, -2 Extinction Event
+1 Cling to Dust, +2 Mystical Dispute, +3 Negate

Wyciągamy drogi point removal i niepewny mass removal, żeby zrobić miejscekontrom, które umożliwiają nam granie removalu i kontry w turze przeciwnika, co zmusza go do wytapowania się, a to z kolei pozwala nam zagrywaćdroższe spelle.


RB Kroxa

-2 Esika’s Chariot, -1 Sea gate restoration
+1 Eliminate, +1 Shadow’s Verdict, +1 Cling to Dust

To chyba najlepszy z naszych matchupów. ozpatrzony Shadow’s Verdict jest gwarantem wygranej.


Mirror

-3 Shadow’s Verdict  -2 Extinction Event, -3 Eliminate, -4 Heartless Act
+3 Negate, +2Duress, +2 Mystical Dispute, +1 Cling to Dust, +2 Koma , Cosmos Serpent, +2 Toski, Bearer of Secrets

W mirrorze najważniejsze jest zagranie i rozpatrzenie Emergent Ultimatum, więc dokładamy discard i kontry by przeszkadzać przeciwnikowi w zagraniu jego Ultimatum oraz kontrować jego kontry. Stwory z side są wsadzone dlatego że są lepsze od beznadziejnego removalu w mirrorze i powiekszają ilość kart na które przeciwnik musi odpowiedzieć.


Wersja, którą dziś opisałem, jest zbudowana tak, by posiadać dobre matchupy z wszelakimi Gruulami, RB Kroxą czy UR Snow. Mirror nie był zbyt brany pod uwagę, lecz jeżeli ten deck nadal będzie istniał jako “deck to beat” w meta, to polecam wersję z mainowymi kontrami i większą ilością drawu. Taki spis wygrał nationalsy w Japonii:

Companion (1)
Yorion, Sky Nomad

Creatures (3)
Valki, God of Lies
Vorinclex, Monstrous Raider

Spells (44)
Jwari Disruption
Omen of the Sea
Negate
Heartless Act
Wolfwillow Haven
Cultivate
Binding the Old Gods
Shadows' Verdict
Emergent Ultimatum
Alrund’s Epiphany
Kiora Bests the Sea God
Behold the Multiverse
Sea Gate Restoration
Mystical Dispute
Lands (33)
Zagoth Triome
Ketria Triome
Barkchannel Pathway
Darkbore Pathway
Clearwater Pathway
Swamp
Forest
Island
Fabled Passage
Temple of Mystery
Mountain

Sideboard (14)
Duress
Negate
Koma, Cosmos Serpent
Shadows' Verdict
Cling to Dust
Bloodchief’s Thirst
Polukranos, Unchained
Toski, Bearer of Secrets
Heartless Act

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *