Share

Temur Rhinos – deck tech i sideboard guide

Filip Skórnicki23.08.2022Czas czytania: 5 minut(y)

Rhinos to jeden z trzech cascade decków w modernie, które odnoszą sukces. Talia jest ciekawym przykładem grania na pograniczu fair i niefair, między combo a midrange. Deck w esencji jest bardzo interaktywny, ale chce domknąć gry szybko, wstawiając dwa Nosorożce 4/4 z tramplem. Przez to czasem trzeba będzie podjąć bardziej kontrolną rolę i czekać na dogodny moment, aby przejąć ofensywną inicjatywę, a czasem to będzie wrzucenie w trzeciej turze Shardless Agenta i trzymanie kciuków, że dojedziemy. Przyjrzyjmy się jednak bliżej strategii i roli poszczególnych kart w Rhinos.

Mainboard (60)
Bonecrusher Giant
Boseiju, Who Endures
Brazen Borrower
Breeding Pool
Crashing Footfalls
Dead // Gone
Fire // Ice
Force of Negation
Forest
Fury
Gemstone Caverns
Island
Ketria Triome
Misty Rainforest
Mountain
Otawara, Soaring City
Prismari Command
Scalding Tarn
Shardless Agent
Steam Vents
Stomping Ground
Violent Outburst
Wooded Foothills
Sideboard (15)
Blood Moon
Endurance
Force of Vigor
Mystical Dispute

Temur Rhinos – wybór Kart

Interakcja w Temur Rhinos

Fury – zazwyczaj zagrywany z evoke, aby wyczyścić małe stwory, jak Memnite, Esper Sentinel, Ignoble Hierarch, czy Eidolon of the Great Revel. Spodziewaj się również gier, gdzie Fury będzie zagrywane za pełny koszt. Stwór 3/3 double strike będzie skutecznie blokował oraz nakładał presję. Idealny scenariusz to zagranie go za zero i zabicie dwóch stworów. Natomiast podczas grania Rhinos pojawią się sytuacje, kiedy zabijesz jednego, np.: Yawgmoth, Thran Physician i to też jest okej. Kiedy dostanie pompką od Violent Outburst, to w połączeniu z double strike zada łącznie osiem obrażeń zamiast sześciu.

Fire // Ice – odgrywa dwojaką rolę. Część Fire będzie removalem, który nie musi być dwa za jeden, aby się opłacał. Zabicie jednego Ragavan, Nimble Pilferer, czy Puresteel Paladina to akceptowalna sytuacja. Ice zazwyczaj odgrywa rolę swoistego TIme Walka. W turze drugiej przeciwnika w upkeepie tapujemy mu jeden z lądów, aby ograniczyć ich turę. Jeśli przeciwnik chce puścić turę z jedną niebieską gotową na zagranie Flusterstorma, możemy z końcem tego ląda tapnąć i móc robić co chcemy w naszej turze. Czasem Ice tapnie blokera, aby przebić się za więcej obrażeń.

Dead // Gone – głównie one-mana removal na manadorki, presję na początku gry od Hammera i Burna, oraz oczywiście Ragavan, Nimble Pilferera. Druga połówka przydaje się głównie jako odpowiedź na Murktide Regent, czy przerośnięte Construct tokeny.

Force of Negation – darmowa kontra, która działa w tandemie z Violent Outburst. Popularna linia to Outburst w upkeepie przeciwnika i jeśli on ma kontrę to my gramy za darmo FoN‘a. Jeśli wytapujemy się w naszej, Force też jest zaworem bezpieczeństwa, aby nie umrzeć od czegoś, co zrobi przeciwnik.

Bonecrusher Giant – kolejna sztuka względnie nieefektywnego na manie removalu. Przychodzi to natomiast z ciałem 4/3, który wpasowuje się w nasz agresywno-midrangeowy plan. Jest to zatem interakcja oraz zagrożenie.

Brazen Borrower – kolejna po Giancie karta wykorzystująca adventure. Jej element Petty Theft jest kluczowy, aby pozbyć się kart takich jak Engineered Explosives, czy Chalice of the Void ze stołu. Równie efektywnie radzi sobie z Murktide Regentem, na którego normalnie jest mało skutecznego removalu. Latający stwór 3/1 potrafi namieszać i dobić przeciwnika, który poradził sobie z nosorożcami, ale został na niskim poziomie życia.

Prismari Command – kolejna odpowiedz na Explosives i Chalice. Dodatkowo pozwala przefiltrować rękę w poszukiwaniu kaskady albo brakującej interakcji.

Wincon w Temur Rhinos

Crashing Footfalls – namesake decku. Gramy pełne cztery kopie, bo zdarzają się bardzo długie gry, gdzie chcemy mieć dostęp do wszystkich. Jeśli mamy jeden w naszej otwierającej rece, śmiało suspenduj. Dzięki temu możesz prowadzić interaktywną grę, a nosorożce w swoim czasie przyjdą.

Violent Outburst, Shardless Agent – nasze dwa kaskadujące pay-offy. Outburst lepiej pomaga nam nawigować grę ze względu na instant speed – możemy wstawić Nosorożce w upkeepie, endstepie, czy combacie przed blokami. Warto pamiętać, że Outburst sam w sobie też posiada efekt i pompuje stwory o +1/0. W kluczowych momentach to będzie opcja, aby dopchnąć ostatnie punkty obrażeń, szczególnie na naszych stworach z trample. Pamiętaj, że kiedy się kaskadujesz i znajdziesz Footfalls to możesz ich nie zagrać i wrócą do talii. Możesz to zrobić, kiedy z Outbursta chcesz samą pompkę na przykład.

Shardless Agent - card in Rhinos deck
Shardless Agent na moment przed zagraniem w Jumanji – w oddali już słychać zbliżające się Nosorożce.

Sideboard Guide

Kartami, których powinieneś się spodziewać najczęściej są Chalice of the Void, Engineered Explosives oraz Flusterstorm. W odróżnieniu od Living Enda nie łapie nas graveyard hate i to duża przewaga dla nas. Wiele gier może być zdecydowanych przez podjęcie interaktywnej, midrangeowej roli. To, co osobiście zawsze mi się bardzo podobało w sideboardach Rhinos, to granie trzech – czterech kopii kart w sideboardzie. Sideboard jest skupiony na bardzo konkretnych elementach, do których chce dostęp w grze drugiej i trzeciej.

Temur Rhinos vs UR Murktide

Matchup pogorszył się zdecydowanie odkąd Ledger Shredder zajął miejsce Dragon’s Rage Channelera z dwóch powodów. Po pierwsze: nasz tempo plan jest gorszy, bo mają blokera 2/4 lub 3/5; po drugie: Endurance nie jest już jednokartowym winem, jakim był kiedyś. Całe szczęście, nasz asortyment removalu dobrze radzi sobie z dużymi stworami, bo Dead // Gone oraz Brazen Borrower mogą wrócić i dużego Ledgera i Murktide Regent. UR Murktide często wysajdowuje swój removal na poczet kontr i wtedy nasze wrócone z wycieczki Borrowery mogą namieszać. Przy aktualnych wersjach wrzucałbym tylko Mystical Dispute i ucinał Prismari Command i Fury. Jeśli widzisz DRC, wrzuć też Endurance.

Temur Rhinos vs 4c Omnath

Mimo różnych głosów ja wciąż lubię w tym matchupie Blood Moon. Oczywiście czasem nie zrobi wiele przez Abundant Growth, ale fakt, że czasem ukradnie grę mi to wynagradza. Dodatkowo, jeśli przeciwnik ma okej manę to wciąż Moon utnie możliwość multi-spellowania, albo dogrywania Omnatha. Z Moonem najlepiej radzą sobie wersje z Ragavan, Nimble Pilferer. W zależności, czy grasz na wersję z Risen Reef dostosuj ilość removalu. Poza Moonem wrzucam Mystical Dispute, bo łapie kontry, Omnatha, kluczowo też Teferi, Time Raveler, oraz może być użyte za pełne trzy many jako Mana Leak. Fire // Ice w trybie lodu tapujący ląda w upkeepie w trzeciej turze będzie kluczowy, aby zapobiec właśnie Teferiemu. Czasem jednak możesz chcieć, aby oponent wytapował się na 3feriego, bo masz np.: Force of Negation. Niemniej, zrezolwowana kaskada to nie jest taki game-over, jak w przypadku Living Enda; gra dalej trwa.

Temur Rhinos vs Hammer

Ja tu praktycznie gram kontrolą. Masz dostęp do świetnej karty w postaci Force of Vigor, którą potencjalnie będziesz hardcastować w późniejszych etapach gry. Jak widać po spisie talii, masz tak dużo interakcji, że to będzie Twój największy plus. W odróżnieniu od Living Enda nie musisz się martwić Meddling Mage, czy Lavinia, Azorius Renegade. W początkowych turach pomyśl, czy chcesz suspendować Rhinos, czy trzymać je jako zielona karta pod FoVa. Pamiętaj, że Prismari Command niszczy artefakty.

Temur Rhinos vs Amulet

Kolejny matchup, gdzie Force of Vigor jest bardzo dobry. Tutaj trafia on w Dryad of the Ilysian Grove, Amulet of Vigor oraz Urza’s Saga. Dodatkowo Blood Moon oczywiście robi robotę. Jeśli uda nam się dograć Rhinos z końcem tury i później w naszej turze posadzić krwawy księżyc, powinno być dobrze. Nasz removal generalnie będzie średniawy, bo w praktyce nie ma co zabijać. Pamiętaj, że Ice może tapnąć bounceland jak Simic Growth Chamber efektywnie ucinając przeciwnikowi dwie many. Dodatkowo możesz tapnąć Sagę w odpowiedzi na pierwszy chapter, bo opcja dawania many wchodzi jako trigger na stos. Oczywiście możesz również tapnąć samego Primeval Titana w beginning of combat, aby nie mógł zaatakować.

Temur Rhinos vs Living End

Matchup jeden z gorszych. Jeśli my zrezolwujemy kaskadę, to ich kaskada czyści nam stół. Jeśli oni zrezolwują swoją, to my nie nadrobimy zaległości. Ogromną rolę tutaj odegra Endurance, którego nie mogą skontrować za pomocą Force of Negation, acz jest teraz trend grania dwóch – czterech Subtlety. Niestety, nawet jeśli zjemy grób w odpowiedzi, Living End wciąż zadziała jako masówka na nasz stół. Ten matchup to będzie taktyczny taniec kota i myszki.


Dziękuję za Twoją uwagę, Czytelniku i jak zawsze – złap mnie za rękę i puśćmy razem turę. Cheers!

Korekta: Piotr Winiarczyk

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Filip Skórnicki

http://www.twitter.com/islandsinfront
Znany również jako "Skura" oraz "IslandsInFront". Od początku swojej rozpoczętej w Gatecrash kariery lubował się w puszczaniu tury i mana leakowaniu tego, co tylko można. Aktualnie tworzy content na Twitterze oraz YouTubie jako IslandsInFront. Znany z fanatycznej fascynacji Beta Islandami i graniem nimi z przodu. Ogromny fan Lay'sów, Present Perfect oraz grania w szaliku.www.twitter.com/islandsinfront