Już niedługo prerelease, a także pierwsze drafty i sealedy Theros Beyond Death na Magic Arena. Warto się do nich przygotować czytając naszą analizę dodatku, karta po karcie. Na pierwszy ogień, zgodnie z kolejnością w color wheel, idzie kolor biały.
Skala
5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Np. Giant Killer, Wicked Wolf.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty. Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Oakhame Adversary, Glass Casket.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Golden Egg, Queen of Ice, Tuinvale Treefolk.
2.0: Typowy filler. Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Henge Walker, Mantle of Tides.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Deafening Silence, Irencrag Feat.
Alseid of Life’s Bounty

Limited: 2.0
Stworki 1/1 z lifelinkiem zazwyczaj mają marginalne znaczenie w limited. Ten jednak trochę nadrabia swoje ułomnóści przez bycie enchantmentem, co odpala synergie m.in. konstelacji, a do tego może służyć jako onboard trick, który przepchnie ostatnie obrażenia lub obroni inną kreaturę przed removalem. Nie jest to tak mocny efekt jak God’s Willing w starym Therosie, ale jednak może znaleźć swój niszowy archetyp.
Archon of Falling Stars

Limited: 4.0
Latak 4/4 za 6, który umierając, reanimuje dowolny enchantment? Wygląda na first pick i jeden z mocniejszych uncommonów w secie. Dobrych enchantmentów w secie jest nie mało i to począwszy od aur, removalu i sag, na mocnych stworach z podtypem enchantment kończąc. Taki efekt daje białemu możliwość wygenerowania card advantage i to niezależnie od tego, z jakim kolorem go sparujemy, dlatego tym bardziej skłaniam się ku temu, żeby wysoko go cenić.
Archon of Sun’s Grace

Limited: 4.5
Nadlatuje kawaleria i chce zepsuć Ci dzień, o ile grasz przeciwko niej. Po naszej stronie zaś, mając już Archona w poolu, skupiłbym się na priorytetyzowaniu enchantmentów tak, żeby turę po jego zagraniu odpalić trigger przynajmniej raz. Ba, sprytniejsi gracze w obawie przed removalem mogą wstrzymać się do momentu piątego czy szóstego land dropa i zagrać go tak, żeby przynajmniej sorcery speed removal nie dopadł Archona zanim „urodzi” przynajmniej jednego pegaza. Jeżeli nie wydraftujemy zbyt wielu enchantmentów, to ta karta dalej jest dobra. Latak 3/4 z lifelinkiem robi sześciopunktowe swingi w powietrzu co turę, a to nie w kij dmuchał.
Banishing Light

Limited: 3.0
W większości setów Banishing Light otrzymałby wyższą notę, ale w Theros Beyond Death nie mogę dać mu więcej niż 3.0. Dzieje się tak ze względu na dużą dostępność removalu na enchantmenty, który ze względu na obecność enchantment kritów będzie grany w podstawowym składzie wielu 40-kartowych talii. Mimo wszystko dobrze jest mieć odpowiedź na dosłownie wszystko, również na planeswalkerów. Uważajcie na exilowanie mocnych stworów z efektami ETB.
The Birth of Meletis

Limited: 2.0
Wygląda na to, że Meletis to therosowa Szwajcaria, bo to, proszę państwa, jest szwajcarski scyzoryk dla białego. Może i na papierze jest sagą, ale żeby dobrze ocenić tę kartę patrzyłbym na nią jak na ścianę 0/4, która dobiera nam Plains i daje 2 życia, odpala konstelację i daje paliwo dla mechaniki escape. Widzicie? 5 w 1.
Captivating Unicorn

Limited: 2.5
Od czasu do czasu w białym pojawiają się tzw. tapery, które odpalają się tylko w konkretnym momencie. Przeważnie jest to początek naszego combatu, albo taper musi atakować, albo gdy rzucamy historic spell… No, było tego trochę. Z doświadczenia wiem, że grywalność takich stworów zależy od tego, jak bardzo bezwarunkowy jest efekt oraz od samych statystyk kreatury. Tutaj mamy przeciętne statystyki i dość warunkowy efekt, ergo karta jest moim zdaniem średnia.
Commanding Presence

Limited: 3.0
W większości setów aury, pozwólcie, że wyrażę się dość ordynarnie, po prostu ssą w limited. Powodem tego jest odsłananie się na wymiany 2 za 1 dla przeciwnika, który może zagrać removal na naszego zenchantowanego stwora. Jednak w THB aury są bardziej niż zwykle synergiczne z resztą kart. Bardzo móżliwe, że Commanding Presence będzie istottnym role playerem w archetypie roboczo nazwanym przeze mnie WR Heroic, który opiera sią na stworzeniu szerokiego stołu i odpalaniu triggerów „Whenever you cast a spell that targets ~, creatures you control get +1/+0 unti end of turn”. Widzicie już jak dobrze ta karta wpisuje się w taką strategię? No właśnie.
Dawn Evangel

Limited: 2.0
O właśnie. Takie karty również powodują, że aury stają się nieco lepzse niż zazwyczaj. Mimo tego w większości decków będzie po prostu typkiem 2/3 za 3 i nawet bycie enchantmentem nie ratuje go przed byciem przeciętniakiem.
Daxos, Blessed by the Sun

Limited: 3.0
Mistrz defensywy. Dzięki temu, że jesteśmy go zagrać bardzo wcześnie, będzie nam dawał tonę życia w każdej grze, a jego potencjalnie wysoka wytrzymałość zatrzyma większość stworów w formacie. Wydaje się być dość istotnym elementem układanki pt. Bant konstelacja (lub WG/UW), gdzie trzymamy stół i powoli gromadzimy tzw. value wygrywając długie gry przez wygenerowanie większej ilosci zasobów od przeciwnika.
Daybreak Chimera

Limited: 3.5
Uniwersalny common, który znajdzie miejsce w każdej białej talii i jednocześnie najlepszy przyjaciel Daxosa. To właśnie z nim jesteśmy w stanie zrealizować świetną wykładkę: 2/4 w drugiej turze, 3/3 flying w trzeciej. Zagrywany w czwartej turze jest po prostu solid. Rzućcie zresztą okiem na te wyniki wyszukiwania ze Scryfalla. Wygląda na to, że Daybreak Chimera bije na głowę wszystkie białe, commonowe lataki z cmc 4 wydrukowne w ostatnich latach. Trzeba tylko trochę szczęścia, żeby faktycznie obniżyć jej koszt o ten jeden punkt mana.
Dreadful Apathy

Limited: 3.5
Prawdopodobnie najlepszy biały common w secie. Removal fetchowalny przez Heliod’s Pilgrim, do tego w pewien sposób pozbawiony podatności na enchantment hate, a przy tym pomaga się pozbyć na dobre stworów z escapem. To ostatnie jest ważną klauzulą, bo jak pokazały finały team series 2019, „uciekające” kreatury pozwalają bardzo dobrze wygrindować długie gry.
Eidolon of Obstruction

Limited: 2.0
Druga linijka tekstu mogłaby praktycznie nie istnieć, więc błagam, nie patrzcie na tę kartę przez pryzmat złotego znaczka THB. Może fakt bycia enchantmentem jest tutaj małym plusem, ale patrząc przez pryzmat poprzedniego dodatku, Youthful Knight okazał się dużo niższym pickiem, niż się pierwotnie spodziewałem. Trudno tutaj wystawić dobrą ocenę nie znając dobrze szybkości formatu i tego jak ważne są w nim two-dropy oraz ich zatrzymywanie.
Elspeth Conquers Death

Limited: 4.0
W zasadzie drugiego kroku mogłoby tu nie być, a ocena byłaby tak samo wysoka. Ten uniwersalny removal z jakże ważnym exilem, po dwóch turach działa jako reanimacja naszego największego zagrożenia, które staje się jeszcze większe. Jeżeli dobrze pokombinujemy podczas draftowania, to możemy znaleźć sposoby na wracanie tej sagi z grobu i wyciąganie jeszcze większego value.
Elspeth, Sun’s Nemesis

Limited: 3.5
Byłoby wyżej, gdyby tylko pierwsza umiejętność odpalała się na +1. Mimo wszystko to bardzo wydajna fabryka tokenów, która może wracać z grobu, jesli tylko starczy nam paliwa na escape. Pytanie brzmi czy te stworki 1/1 będą miały aż tak duży wpływ na grę…
Favored of Iroas

Limited: 1.5 / 3.5
Wysoki sufit, niska podłoga. W losowym białym decku będzie po prostu smutnym misiem 2/2 za 3.
Flicker of Fate

Limited: 2.0
Dobry build around. Jeżeli nazbieramy dużo mocnych sag i stworów z dobrymi ETB efektami, to otworzą się przed nami bramy tzw. value town. Poza tym chroni przed removalem i pozwala np. zrzucać aury ze stworów przeciwnika.
Glory Bearers

Limited: 2.5
Dosyć mocna iteracja Hill Gianta, bo oprócz dorodnych statystyk mamy tutaj nie byle jaką statyczną umiejętność oraz istotny typ – enchantment, który w dalszym ciągu bardziej uważam za zaletę, niż za wadę.
Heliod, Sun-Crowned

Limited: 4.5
Nie nakręcajcie się za bardzo na obudzenie Heliod. Uważam, że wcale nie trzeba iść w stronę Mono White, żeby ten enchantment był dobry. Hipotetycznie że w mid- lub lategame aktywujemy go dwa razy na turę, co da nam dwa countery na dowolnym stworze i duży przyrost życia. Do tego dobrze synergizuje się z innymi efektami dodającymi życie. Powinien wygrywać wszystkie board stalle i to z łatwością.
Heliod’s Intervention

Limited: 4.5
Interwencja Helioda jest wcale nie gorsza od niego samego. Ba, w niektórych grach będzie po prostu lepsza. Theros Beyond Death to naprawdę dużo enchantmentów, w tym enchantmentów-stworów. Przykładowo 5 mana za zniszczenie trzech permanentów przeciwnika to niesamowicie dobry deal. W dodatku nigdy nie jest martwą kartą, bo zawsze możemy użyć drugiego trybu.
Heliod’s Pilgrim

Limited: 1.5
Zdecydowanie nie jest wysokim pickiem, choć w niektórych taliach będzie błyszczał. Jego wartość rośnie wraz z każdą dobrą aurą, którą uda się nam picknąć. W szczególności jeżeli macie już ze dwie sztuki Dreadful Apathy, to rozglądajcie się za tym typeczkiem w słabszych paczkach.
Heliod’s Punishment

Limited: 3.0
Kolejny dobry removal w postaci aury. W tempo i aggro deckach szczególnie ważny jest jego niski koszt, a nasz gameplan powinien zakładać, że cztery tury wystarczą na zabicie przeciwnika. Fakt, że Heliod’s Punishment spada do grobu, również jest nie bez znaczenia, bo to oznacza, że będziemy mogli go użyć jako paliwo do escape’a lub po prostu w jakiś sposób wrócić na rękę i rzucić jeszcze raz.
Hero of the Pride

Limited: 2.0
Podstawowe mięso armatnie w WR Heroic, bardzo synergiczny misiek. Nie jest na tyle dobry, żeby na ślepo wsadzać go do każdej białej talii.
Hero of the Winds

Limited: 1.5
Odnoszę wrażenie, że jego statystyki kłócą się z agresywnym charakterem archetypu WR Heroic.
Idyllic Tutor

Limited: 1.0 / 3.0
Na pewno nie jest wysokim pickiem. Jak to zwykle z tutorami w limited bywa, jest tym lepszy, im lepsze mamy targety. Jeśli więc uda Ci się wydraftować jakiegoś przegiętego boga, albo dobrą sagę (fuj, lipton lepszy), to można myśleć o tym, czy strata tempa jest warta tego, aby dobrać potencjalnie najlepszą kartę z talii. W końcu 3 mana piechotą nie chodzi i rzadko uda nam się zagrać oba spelle w jednej turze.
Indomitable Will

Limited: 1.0 / 2.0
Kiepska sztuczka i przeciętny enabler do WR Heroic. Na pewno istnieją lepsze.
Karametra’s Blessing

Limited: 2.5
Mówisz, masz. Trzymanie jednego odtapowanego lądu pozwoli ochronić nam najlepszego stwora w stole przed każym removalem, a jak trzeba, to wygramy jakiś combat albo przebijemy dodatkowe, śmiertelne obrażenia. Po kilku draftach ludzie nauczą się grać dookoła tej sztuczki, a to jest o tyle fajne, że z kolei pozwala blefować posiadanie jej na ręce przez zostawianie jednego plainsa.
Lagonna-Band Storyteller

Limited: 3.0
Na pewno lepszy niż Glory Bearers, ale nie jest przesadnie mocny. W late gamie zapewni nam ustawienie dobrego drawu i da kilka, być może, istotnych punktów życia. Niestety zagrywany jako vanila 3/4 w czwartej turze nie robi w ogóle wrażenia.
Leonin of the Lost Pride

Limited: 2.0
Fajny, agresywny kotek. Być może pozwoli budować agresywne decki, które będą dobrą odpowiedzią na greedy value decki operujące na grobie. Wymiana z jakimkolwiek stworem ze strony przeciwnika to zawsze opóźnienie użycia kart z mechaniką escape. Czasem możemy doprowadzić do sytuacji, w której przecwinik nie będzie chciał blokować, żeby nie stracić „uciekającego” stwora z grobu.
Nyxborn Courser

Limited: 2.0
Dwa słoneczka do devotion, dobry bloker, odpalanie konstelacji… Ot, przeciętniak, który może ładnie uzupełnić slot trójek w naszym decku.
Omen of the Sun

Limited: 2.0
Raise the Alarm w limited M20 okazał się gorszy niż zapamiętaliśmy z poprzednich dodatków. O 1 mana droższy Omen of the Sun daje nam dodatkowe value w postaci dwóch punktów życia, późniejszego scry 2 i możliwości odpalenia enchantmentowych synergii.Phalanx Tactics

Limited: 2.0 / 3.5
Mam wrażenie, że można śmiało brać na pierwszym picku i forosować z tą kartą WR Heroic. W połączeniu z triggerem „+1/+0 dla całej drużyny” daje to dobrą obszarową pompkę, która powinna skutecznie zamykać gry.
Pious Wayfarer

Limited: 1.0
Modlę się o to, żebym nigdy nie musiał nim grać.
Reverent Hoplite

Limited: 1.5
O ile pamięć mnie nie zawodzi, to Evangel of Heliod nigdy nie był zbyt grywalny w oryginalnym Therosie, a to jest jego słabszy kolega. Nawet w go wide deckach jego efekt jest słaby i ma okrutnie niską podłogę. Nie chcę wystawiać się na pośmiewisko zagrywając go jako mój jedyny biały permanent…
Revoke Existence

Limited: 3.0
Maindeckowalny hate na niemal połowę formatu. Uderza w dokładnie 102 różne permanenty, z czego aż 76 w rarity common i uncommon.
Rumbling Sentry

Limited: 1.5
Niech Was strzeże przed samym sobą. To znaczy życzę Wam, żebyście mieli lepsze five-dropy w swoim decku.
Sentinel’s Eyes

Limited: 2.0
Ciekawy sposób na regularne odpalanie konstelacji oraz „heroika”. Zakładamy na typka i nie przejmujemy się tym czy zginie, czy nie, bo i tak istnieje duże prawdopodobieństwo na kolejne odpalenie triggera.
Shatter the Sky

Limited: 3.5
W grach limited symetryczny efekt dobierania nieco obniża jakość tej karty. Typowy scenariusz jest taki, że wstrzymujemy się z zagrywaniem stworów, wpuszczamy kilka obrażeń i rzucamy „wraciaka”, doprowadzając do wymiany rzędu 3 za 1 lub lepiej. W tym wypadku taka wymiana może być zredukowana o 1, ponieważ jest szansa, że przeciwnik będzie miał w stole stwora z powerem 4 lub większym. Karta fajnie współgra z Karametra’s Blessing, które na pewno pozwoli nam dobrać kartę, nasz stwór przeżyje rzucenie Shattera, a potem jeszcze bezpiecznie zaatakuje w pusty stół.
Sunmane Pegasus

Limited: 2.5
Choć to common, to w większości decków będzie lepszy od uncommonowego 1/4 Hero of the Winds.
Taranika, Akroan Veteran

Limited: 4.0
Bardzo solidny beater (beaterka?), który podparty paroma sztuczkami w kilka tur wygra grę. Wymyśliłem nawet combo. Wystarczy zagrać two-dropa i Taranikę, a potem w piątej turze zaatakować i rzucić na taranikę Karametra’s Blessing. W drugim mainie rzucamy Shatter the Sky i przeciwnik może się złożyć.
Transcendent Envoy

Limited: 1.5
Może pomoże przebić jakieś obrażenia w Heroiku, ale jego statystyki są fatalne. Unikać.
Triumphant Surge

Limited: 3.0
Solidny removal na instancie. Nieco drogi, ale z przyjemnym bonusem w postaci ekstra punktów życia. Splashowalny. Prawodpodobnie jeden z 5 najlepszych białych commonów. A skoro jużo tym mowa…
5 najlepszych commonów
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!