Theros Beyond Death – analiza dodatku pod kątem limited – czerwony

Paweł Bujanowicz17.01.2020Czas czytania: 9 minut(y)

Skala

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Np. Giant Killer, Wicked Wolf.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty. Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Oakhame Adversary, Glass Casket.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Golden Egg, Queen of Ice, Tuinvale Treefolk.
2.0: Typowy filler. Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Henge Walker, Mantle of Tides.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Deafening Silence, Irencrag Feat.

The Akroan War

Limited: 3.0

Ta karta potrafi bardzo namieszać w szeregach wroga i wyczyścić stół tak, jakbyśmy to my byli generałami ustawiającymi WSZYSTKIE pionki na planszy. Jej problem polega na tym, że kiedy jesteśmy z tyłu, to przejęcie jednego blokera za bardzo nam nie pomoże, no i ogólnie istnieją scenariusze, w których po prostu się ścigamy, więc przeciwnik będzie nas atkował stowrami x/x+1, które przeżyją trzeci rozdział. Pamiętajcie również, że pierwszy rozdział nie daje haste’a, więc tak naprawdę tylko raz zaatakujemy przejętym stworem.


Anax, Hardened in the Forge

Limited: 4.0

Początkowo nie doczytałem tej karty, ale po pierwszym meczu okazała się lepsza, niż mi się wydawało. Triggerowanie na każdym stworze to naprawdę duży atut, bo te nieblokujące tokeny w końcu będą miały znaczenie i porządnie uderzą w przeciwnika w jakimś alpha strike’u. Poza tym stanowią bardzo wydajne mięso armatnie w RB Sacrifice. Sam Anax świetnie sprawdza się również w RG Ferocious (czyli 4 power matters).


Arena Trickster

Limited: 2.0

Jeśli potrzebujecie Hill Gianta, to można grać nim w każdym decku. Skrzydła rozwija dopiero w UR Flash, aczkolwiek czerwony sam w sobie też ma kilka dobrych instantów i kart na flashu.


Aspect of Manticore

Limited: 1.5 / 2.5

Uniwersalna karta, która odpala synergie w niemal każdym z czerwonych archetypów (z wyjątkiem BR). Najlepsza będzie w biało-czerwonym Heroiku, w pozostałych deckach ujdzie.


Blood Aspirant

Limited: 2.5

Synergiczna (RB) i droga w użyciu karta, ale zwróćcie uwagę, że rośnie od każdego Waszego poświęcania, a nie tylko przy jego aktywowanej umiejętności.


Careless Celebrant  

Limited: 2.5

Wymienia się nawet z typkami, które mają 4 w plecach, ale niestety blokuje go bardzo dużo stworów. Mimo tego to chyba najlepszy czerwony two-drop.


Dreamshaper Shaman

Limited: 3.0

Potrafi zrobić świetny użytek z wszechobecnych tokenów satyrów. Paliwem do poświęcania mogą być nawet aury czy omeny, które już zrobiły, co miały zrobić i zalegają nam na battlefieldzie.


Dreamstalker Manticore

Limited: 2.5

Dobrze pinguje w UR flashu, ale jej ciało wymienia się prawie ze wszystkim. Plus za to, że odpala triggery ferocious (power >= 4).


Escape Velocity  

Limited: 1.5

Nie tak dobra, jak jej biały odpowiednik na commonie (Sentinel’s Eyes), aczkolwiek obie mogą znaleźć swoje zastosowanie w WR Heroiku. W innych czerwonych deckach nie chcą nią grać, bo chociaż w pewnym sensie zapewnia card advantage, to jednak efekt jest bardzo znikomy.


Fateful End

Limited: 3.5

Solidny removal lub reach (karta wbijająca ostatnie obrażenia). Bycie instantem jest sczególnie ważne w secie, w którym jest dużo dobrych aur, bo możemy zabić stwora przeciwnika w odpowiedzi na wycelowanie go aurą.


Final Flare

Limited: 1.5

W go-wide decku z tokenami będzie dobry, ale nie grałbym Flarą w innych archetypach, chyba że jako 23. karta.


Flummoxed Cyclops

Limited: 2.0

Solidne staty, łatwy koszt i reach jako wisienka na torcie. Niestety w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu. Flavor win – stwór z jednym okiem nie daje rady się ogarnąć, kiedy atakuje nas więcej niż jeden stwór. Pamiętajcie o tym również atakując w stół przeciwnika z Cyklopem po jego stronie.


Furious Rise

Limited: 3.0

Czerwona próba wygrania długich, grindy gier przeciwko niebieskim deckom z masą card advantage albo czarno-zielonym „value townom”. Zexilowaną kartę możemy zagrać nawet, jeżeli nasza kreatura zejdzie ze stołu. Uważam to za bardzo dobry draw engine do wszystkich czerwonych decków, a szczególnie do RG Ferocious.


Hero of the Games

Limited: 2.0

Tak zwany „chleb i masło” RW Heroika. Niby przeciętny, ale jak odpalimy trigger atakując 10 tokenami, to przeciwnik może po takim ataku składać karty.


Heroes of the Revel

Limited: 2.5

Patrzysz na tę kartę i już wiesz, jaki jest cel tych niepozornych 1/1 satyrów. Zbudować armię, rzucić 1-2 spelle na jednego z naszych lordów i zabić oppa jednym alpha strikiem.


Impending Doom

Limited: 2.0

Potrafi zrobić z naszego stwora zabijakę nie do zatrzymania z drawbackiem w postaci trzech obrażeń, jeśli jednak coś mu się stanie. Alternatywny sposób użycia to zagrywanie na stwory oppa, których chcemy się pozbyć, zmuszając je do rozbicia o naszych większych blokerów. W 1% gier da nam lethal, jeżeli zaenchantujemy kreaturę przeciwnika, a potem rzucimy w nią removal.


Incendiary Oracle

Limited: 2.5

Świetnie wymienia się z czarnym commonem z escapem (jedna aktywacja) i z zielonym (dwie aktywacje).


Infuriate

Limited: 2.0

Moje ulubione sztuczki to te najtańsze, bo możemy trzymać odtapowaną manę w gotowości i dalej dogrywać zagrożenia do stołu. Poza tym jeśli są tanie, to możemy zagrać kilka w ciągu jednej tury, a to jest nie bez znaczenia przy odpalaniu triggerów „heroic”, które dają +1/+0 dla całej naszej drużyny.


Iroas’s Blessing

Limited: 3.0

Solidny removal na większość problematycznych stworów. Jednocześnie odpala heroic, czasem ferocious. Uważajcie tylko na instantowy removal ze strony przeciwnika, bo łatwo ze swojego 2 za 1 zrobić 2 za 1, ale dla przeciwnika.


Irreverent Revelers

Limited: 1.5

Ktoś tu chyba nie ogarnął, że to set z enchantmentami, a nie artefaktami. 2/2 z hastem za 3 szału nie robi, ale jeżeli zobaczycie u przeciwnika bomby typu Shadowspear to koniecznie pamiętajcie o wsadzeniu tej nieistotnej kreatury do talii.


Nyxborn Brute

Limited: 2.0

Rozbija się o dużo stworów, ale świetnie lata na skrzydłach Ikara.


Omen of the Forge

Limited: 2.5

Drogi ten Magma Jet, a czerwony kolor nie ma zbyt wiele synergii z nie-aurowymi enchantmentami. Wydaje mi się, że łatwo będzie zgarnąć pierwszą i drugą sztukę, to też nie priorytetyzowałbym czerwonego Omenu jakoś szczególnie. Z kilku zagranych przeze mnie draftów wynika, że zdecydowanie trudniej o dobrego czerwonego two-dropa.


Oread of Mountain’s Blaze

Draft: 2.0

W sealedzie zdecydowanie lepsza niż w drafcie, bo zależy nam na tym, żeby dokopać się do swoich bomb.


Ox of Agonas

Limited: 3.5

Zdecydowanie lepszy w constructed, aniżeli w limited. Jego statystyki są fatalne w stosunku do kosztu, choć umiejętność może znacząco zwiększyć nasze szanse na wygraną, bo trzy karty piechotą nie chodzą. Oczywiście najpierw trzeba opróżnić całą rękę, żeby wycianąć maksymalne value i nie marnować żadnych kart.


Phoenix of Ash

Limited: 4.5

Zabija szybko i skutecznie. Wymienia się z większymi od siebie latakami czy stworami z reachem, a potem wraca i wraca i wraca.


Portent of Betrayal

Limited: 1.5

Dzięki tej karcie niemal nie potrzebujemy żadnych innych removali w dobrze złożonym RB Sacrifice, ale jej koszt mana powoduje, że czasami nie będziemy mogli aktywować naszego „poświęcacza” do pozbycia się stwora przeciwnika na stałe.


Purphoros, Bronze-Blooded

Limited: 3.0

Staram się nie oceniać bogów przez pryzmat tego, że czasami nazbieramy faktycznie dużo devotion i będą na stole wielkimi, niezabijalnymi kreaturami. Raczej patrzę na ich umiejętności. Umiejętności Purhorosa to po prostu za mało jak na 5 mana enchantment. Haste dla wszystkich i drogi Sneak Attack z restrykcją na czerwony nie przybliżą nas za bardzo do wygranej, dlatego draftujemy go raczej tylko z myślą o bardzo mocno czerwonych taliach.


Purphoros’s Intervention

Limited: 3.5

Możliwe, że czasem duży token będzie lepszy od Lava Axe’a. Trzeba jednak docenić modułowość tej karty, bo to przede wszystkim dobry removal. 6 obrażeń za 4 mana zabija większość zagrożeń w formacie.


Satyr’s Cunning

Limited: 1.5

Pojedynczy satyr 1/1 ma tak marginalny wpływ na grę, że ta karta to prawie „R: odrzuć kartę z ręki, zrób nic”.


Skophos Maze-Warden

Limited: 3.5

Niezablokowany może bić za 6, a z aurami jeszcze mocniej. Labyrinth of Skophos to rare grywalny w każdym decku, więc wątpię, żebyście dostali go do ręki po picknięciu Minotaura. Raczej spodziewam się sytuacji, gdzie pickujemy Labirynt, potem lądujemy w czerwonym i otwieramy Minotaura.


Skophos Warleader

Limited: 2.0

Biedne satyry [*]


Stampede Rider

Limited: 2.5

Pamiętajcie, że odpala się także w turze przeciwnika, czyli jak na 3-dropa, blokuje zajebiście.


Storm Herald

Limited: 3.5

Po jego picknięciu brałbym każde Iroas’s Blessing, które wpadnie mi w ręce. Nawet jako typek 3/2 haste za 3 nie jest najgorszy.


Storm’s Wrath

Limited: 4.0

W early i mid-gamie powinien skutecznie zabijać cały stół przeciwnika. Problem tej karty polega na tym, że czerwone talie raczej chcą wbijać obrażenia od samego początku gry, a ta karta jest bardziej kontrolna. Pewnie najlepiej sprawdzi się w jakimś wolniejszym UR, który w pierwszych turach może rzucać diwinacje i inne „durdle” efekty.


Tectonic Giant

Limited: 4.5

Zawsze przebije się za 3, w razie czego dobierze nam tę lepszą z dwóch kart z góry talii, do tego robi 2 za 1, jeżeli przeciwnik zabije go spellem. Bardzo solidny napieracz.


Thrill of Possibility

Limited: 1.5

Jedna z niewielu czerwonych kart jako-tako zapełniających grób. Do tego odpala synergie dla UR flasha, ale tam wolę prawdziwe 2 za 1 efekty typu Divination.


The Triumph of Anax

Limited: 3.5

  1. Buła
  2. Łokieć
  3. Kolano!

No i chyba w czwartym punkcie nokaut. Dobra saga pod warunkiem, że mamy stwory, którymi możemy się przebijać, a na końcu zawalczyć.


Underworld Breach

Limited: 1.0

W limited nie byłoby wcale przegięte, gdyby zostawało w stole na stałe (wtedy dałbym 3.0). A tak to pozwoli rzucić z grobu maksymalnie jedną, czasem dwie tańsze karty i tyle… Słabizna.


Underworld Fires

Limited: 1.0

Sidowa karta na wszystkie małe decki. Biedne satyry [*]


Underworld Rage-Hound

Limited: 1.5

Przynajmniej nie rozbija się o stwory 1/3 i po prostu się z nimi wymienia, ale fraza „attacks ech combat if able” to w moim odczuciu zawsze duży drawback na kretaurach.


Wrap in Flames 

Limited: 2.0

Najciekawsze zastosowanie to strzelanie w dwa czy nawet trzy swoje stwory z heroikiem, żeby dać całej drużynie +2/+0 lub nawet +3/+0.


5 najlepszych commonów

  1. Iroas’s Blessing
  2. Incendiary Oracle
  3. Omen of the Forge
  4. Stampede Rider
  5. Hero of the Games

Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!