Skala
5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Np. Giant Killer, Wicked Wolf.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty. Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Oakhame Adversary, Glass Casket.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Golden Egg, Queen of Ice, Tuinvale Treefolk.
2.0: Typowy filler. Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Henge Walker, Mantle of Tides.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Deafening Silence, Irencrag Feat.
The Akroan War

Limited: 3.0
Ta karta potrafi bardzo namieszać w szeregach wroga i wyczyścić stół tak, jakbyśmy to my byli generałami ustawiającymi WSZYSTKIE pionki na planszy. Jej problem polega na tym, że kiedy jesteśmy z tyłu, to przejęcie jednego blokera za bardzo nam nie pomoże, no i ogólnie istnieją scenariusze, w których po prostu się ścigamy, więc przeciwnik będzie nas atkował stowrami x/x+1, które przeżyją trzeci rozdział. Pamiętajcie również, że pierwszy rozdział nie daje haste’a, więc tak naprawdę tylko raz zaatakujemy przejętym stworem.
Anax, Hardened in the Forge

Limited: 4.0
Początkowo nie doczytałem tej karty, ale po pierwszym meczu okazała się lepsza, niż mi się wydawało. Triggerowanie na każdym stworze to naprawdę duży atut, bo te nieblokujące tokeny w końcu będą miały znaczenie i porządnie uderzą w przeciwnika w jakimś alpha strike’u. Poza tym stanowią bardzo wydajne mięso armatnie w RB Sacrifice. Sam Anax świetnie sprawdza się również w RG Ferocious (czyli 4 power matters).
Arena Trickster

Limited: 2.0
Jeśli potrzebujecie Hill Gianta, to można grać nim w każdym decku. Skrzydła rozwija dopiero w UR Flash, aczkolwiek czerwony sam w sobie też ma kilka dobrych instantów i kart na flashu.
Aspect of Manticore

Limited: 1.5 / 2.5
Uniwersalna karta, która odpala synergie w niemal każdym z czerwonych archetypów (z wyjątkiem BR). Najlepsza będzie w biało-czerwonym Heroiku, w pozostałych deckach ujdzie.
Blood Aspirant

Limited: 2.5
Synergiczna (RB) i droga w użyciu karta, ale zwróćcie uwagę, że rośnie od każdego Waszego poświęcania, a nie tylko przy jego aktywowanej umiejętności.
Careless Celebrant

Limited: 2.5
Wymienia się nawet z typkami, które mają 4 w plecach, ale niestety blokuje go bardzo dużo stworów. Mimo tego to chyba najlepszy czerwony two-drop.
Dreamshaper Shaman

Limited: 3.0
Potrafi zrobić świetny użytek z wszechobecnych tokenów satyrów. Paliwem do poświęcania mogą być nawet aury czy omeny, które już zrobiły, co miały zrobić i zalegają nam na battlefieldzie.
Dreamstalker Manticore

Limited: 2.5
Dobrze pinguje w UR flashu, ale jej ciało wymienia się prawie ze wszystkim. Plus za to, że odpala triggery ferocious (power >= 4).
Escape Velocity

Limited: 1.5
Nie tak dobra, jak jej biały odpowiednik na commonie (Sentinel’s Eyes), aczkolwiek obie mogą znaleźć swoje zastosowanie w WR Heroiku. W innych czerwonych deckach nie chcą nią grać, bo chociaż w pewnym sensie zapewnia card advantage, to jednak efekt jest bardzo znikomy.
Fateful End

Limited: 3.5
Solidny removal lub reach (karta wbijająca ostatnie obrażenia). Bycie instantem jest sczególnie ważne w secie, w którym jest dużo dobrych aur, bo możemy zabić stwora przeciwnika w odpowiedzi na wycelowanie go aurą.
Final Flare

Limited: 1.5
W go-wide decku z tokenami będzie dobry, ale nie grałbym Flarą w innych archetypach, chyba że jako 23. karta.
Flummoxed Cyclops

Limited: 2.0
Solidne staty, łatwy koszt i reach jako wisienka na torcie. Niestety w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu. Flavor win – stwór z jednym okiem nie daje rady się ogarnąć, kiedy atakuje nas więcej niż jeden stwór. Pamiętajcie o tym również atakując w stół przeciwnika z Cyklopem po jego stronie.
Furious Rise

Limited: 3.0
Czerwona próba wygrania długich, grindy gier przeciwko niebieskim deckom z masą card advantage albo czarno-zielonym „value townom”. Zexilowaną kartę możemy zagrać nawet, jeżeli nasza kreatura zejdzie ze stołu. Uważam to za bardzo dobry draw engine do wszystkich czerwonych decków, a szczególnie do RG Ferocious.
Hero of the Games

Limited: 2.0
Tak zwany „chleb i masło” RW Heroika. Niby przeciętny, ale jak odpalimy trigger atakując 10 tokenami, to przeciwnik może po takim ataku składać karty.
Heroes of the Revel

Limited: 2.5
Patrzysz na tę kartę i już wiesz, jaki jest cel tych niepozornych 1/1 satyrów. Zbudować armię, rzucić 1-2 spelle na jednego z naszych lordów i zabić oppa jednym alpha strikiem.
Impending Doom

Limited: 2.0
Potrafi zrobić z naszego stwora zabijakę nie do zatrzymania z drawbackiem w postaci trzech obrażeń, jeśli jednak coś mu się stanie. Alternatywny sposób użycia to zagrywanie na stwory oppa, których chcemy się pozbyć, zmuszając je do rozbicia o naszych większych blokerów. W 1% gier da nam lethal, jeżeli zaenchantujemy kreaturę przeciwnika, a potem rzucimy w nią removal.
Incendiary Oracle

Limited: 2.5
Świetnie wymienia się z czarnym commonem z escapem (jedna aktywacja) i z zielonym (dwie aktywacje).
Infuriate

Limited: 2.0
Moje ulubione sztuczki to te najtańsze, bo możemy trzymać odtapowaną manę w gotowości i dalej dogrywać zagrożenia do stołu. Poza tym jeśli są tanie, to możemy zagrać kilka w ciągu jednej tury, a to jest nie bez znaczenia przy odpalaniu triggerów „heroic”, które dają +1/+0 dla całej naszej drużyny.
Iroas’s Blessing

Limited: 3.0
Solidny removal na większość problematycznych stworów. Jednocześnie odpala heroic, czasem ferocious. Uważajcie tylko na instantowy removal ze strony przeciwnika, bo łatwo ze swojego 2 za 1 zrobić 2 za 1, ale dla przeciwnika.
Irreverent Revelers

Limited: 1.5
Ktoś tu chyba nie ogarnął, że to set z enchantmentami, a nie artefaktami. 2/2 z hastem za 3 szału nie robi, ale jeżeli zobaczycie u przeciwnika bomby typu Shadowspear to koniecznie pamiętajcie o wsadzeniu tej nieistotnej kreatury do talii.
Nyxborn Brute

Limited: 2.0
Rozbija się o dużo stworów, ale świetnie lata na skrzydłach Ikara.
Omen of the Forge

Limited: 2.5
Drogi ten Magma Jet, a czerwony kolor nie ma zbyt wiele synergii z nie-aurowymi enchantmentami. Wydaje mi się, że łatwo będzie zgarnąć pierwszą i drugą sztukę, to też nie priorytetyzowałbym czerwonego Omenu jakoś szczególnie. Z kilku zagranych przeze mnie draftów wynika, że zdecydowanie trudniej o dobrego czerwonego two-dropa.
Oread of Mountain’s Blaze

Draft: 2.0
W sealedzie zdecydowanie lepsza niż w drafcie, bo zależy nam na tym, żeby dokopać się do swoich bomb.
Ox of Agonas

Limited: 3.5
Zdecydowanie lepszy w constructed, aniżeli w limited. Jego statystyki są fatalne w stosunku do kosztu, choć umiejętność może znacząco zwiększyć nasze szanse na wygraną, bo trzy karty piechotą nie chodzą. Oczywiście najpierw trzeba opróżnić całą rękę, żeby wycianąć maksymalne value i nie marnować żadnych kart.
Phoenix of Ash

Limited: 4.5
Zabija szybko i skutecznie. Wymienia się z większymi od siebie latakami czy stworami z reachem, a potem wraca i wraca i wraca.
Portent of Betrayal

Limited: 1.5
Dzięki tej karcie niemal nie potrzebujemy żadnych innych removali w dobrze złożonym RB Sacrifice, ale jej koszt mana powoduje, że czasami nie będziemy mogli aktywować naszego „poświęcacza” do pozbycia się stwora przeciwnika na stałe.
Purphoros, Bronze-Blooded

Limited: 3.0
Staram się nie oceniać bogów przez pryzmat tego, że czasami nazbieramy faktycznie dużo devotion i będą na stole wielkimi, niezabijalnymi kreaturami. Raczej patrzę na ich umiejętności. Umiejętności Purhorosa to po prostu za mało jak na 5 mana enchantment. Haste dla wszystkich i drogi Sneak Attack z restrykcją na czerwony nie przybliżą nas za bardzo do wygranej, dlatego draftujemy go raczej tylko z myślą o bardzo mocno czerwonych taliach.
Purphoros’s Intervention

Limited: 3.5
Możliwe, że czasem duży token będzie lepszy od Lava Axe’a. Trzeba jednak docenić modułowość tej karty, bo to przede wszystkim dobry removal. 6 obrażeń za 4 mana zabija większość zagrożeń w formacie.
Satyr’s Cunning

Limited: 1.5
Pojedynczy satyr 1/1 ma tak marginalny wpływ na grę, że ta karta to prawie „R: odrzuć kartę z ręki, zrób nic”.
Skophos Maze-Warden

Limited: 3.5
Niezablokowany może bić za 6, a z aurami jeszcze mocniej. Labyrinth of Skophos to rare grywalny w każdym decku, więc wątpię, żebyście dostali go do ręki po picknięciu Minotaura. Raczej spodziewam się sytuacji, gdzie pickujemy Labirynt, potem lądujemy w czerwonym i otwieramy Minotaura.
Skophos Warleader

Limited: 2.0
Biedne satyry [*]
Stampede Rider

Limited: 2.5
Pamiętajcie, że odpala się także w turze przeciwnika, czyli jak na 3-dropa, blokuje zajebiście.
Storm Herald

Limited: 3.5
Po jego picknięciu brałbym każde Iroas’s Blessing, które wpadnie mi w ręce. Nawet jako typek 3/2 haste za 3 nie jest najgorszy.
Storm’s Wrath

Limited: 4.0
W early i mid-gamie powinien skutecznie zabijać cały stół przeciwnika. Problem tej karty polega na tym, że czerwone talie raczej chcą wbijać obrażenia od samego początku gry, a ta karta jest bardziej kontrolna. Pewnie najlepiej sprawdzi się w jakimś wolniejszym UR, który w pierwszych turach może rzucać diwinacje i inne „durdle” efekty.
Tectonic Giant

Limited: 4.5
Zawsze przebije się za 3, w razie czego dobierze nam tę lepszą z dwóch kart z góry talii, do tego robi 2 za 1, jeżeli przeciwnik zabije go spellem. Bardzo solidny napieracz.
Thrill of Possibility

Limited: 1.5
Jedna z niewielu czerwonych kart jako-tako zapełniających grób. Do tego odpala synergie dla UR flasha, ale tam wolę prawdziwe 2 za 1 efekty typu Divination.
The Triumph of Anax

Limited: 3.5
- Buła
- Łokieć
- Kolano!
No i chyba w czwartym punkcie nokaut. Dobra saga pod warunkiem, że mamy stwory, którymi możemy się przebijać, a na końcu zawalczyć.
Underworld Breach

Limited: 1.0
W limited nie byłoby wcale przegięte, gdyby zostawało w stole na stałe (wtedy dałbym 3.0). A tak to pozwoli rzucić z grobu maksymalnie jedną, czasem dwie tańsze karty i tyle… Słabizna.
Underworld Fires

Limited: 1.0
Sidowa karta na wszystkie małe decki. Biedne satyry [*]
Underworld Rage-Hound

Limited: 1.5
Przynajmniej nie rozbija się o stwory 1/3 i po prostu się z nimi wymienia, ale fraza „attacks ech combat if able” to w moim odczuciu zawsze duży drawback na kretaurach.
Wrap in Flames

Limited: 2.0
Najciekawsze zastosowanie to strzelanie w dwa czy nawet trzy swoje stwory z heroikiem, żeby dać całej drużynie +2/+0 lub nawet +3/+0.
5 najlepszych commonów
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!