Skala
5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Np. Giant Killer, Wicked Wolf.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty. Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Oakhame Adversary, Glass Casket.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Golden Egg, Queen of Ice, Tuinvale Treefolk.
2.0: Typowy filler. Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Henge Walker, Mantle of Tides.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Deafening Silence, Irencrag Feat.
Alirios, Enraptured
Limited: 3.5
Przecieram oczy ze zdziwienia. Czy to na pewno jest niebieska karta? 5/5 rozłożone na dwa typki za 3 mana?! W najgorszym wypadku token 3/2 tak jakby zostawia na śmierci typka 2/3, co jest już bardzo dobre. Natomiast jeżeli trochę pokombinujemy, to możemy typka odtapować albo blinknąć czy bounce’nąć, żeby stworzyć kolejne tokeny 3/2. Very nice.
Ashiok’s Erasure
Limited: 2.0
Ciekawa wariacja na temat Ixalan’s Binding. Niestety trzymanie czterech odtapowanych lądów w turze przeciwnika będzie clunky w każdym archetypie oprócz UR Flash, choć w pewnym sensie jesteśmy w stanie zrobić tą kartą 2 za 1. Jeżeli skontrujemy pierwszego kabana, to drugi nigdy nie zostanie zagrany. Co ciekawe, wording mechaniki escape również mówi o castowaniu, więc jak już jesteśmy przy analizie niebieskiego, to pamiętajcie, że możemy kontrować kreatury uciekające z grobu. Zapamiętajcie to, bo nie będę więcej powtarzał.
Brine Giant
Limited: 2.5
Jak na niebieski, to mamy do czynienia z potencjalnie dobrym stosunkiem statystyk p/t do kosztu mana. Affinity for enchantments na tej kricie w dobrze złożonym decku pozwoli zagrywać ją konsystentnie w piątej turze, co choć na chwilę powinno zdominować większość boardów.
Callaphe, Beloved of the Sea
Limited: 3.0
Dobry, taksujący efekt na kolejnym stworze z ponadprzeciętnymi, jak na niebieski, statystykami. Potencjalnie 3/3 i lepiej za jedyne 3 mana to naprawdę nieźle w tym kolorze.
Chain to Memory
Limited: 2.0
Nie jestem fanem niebieskich sztuczek zmniejszających stwory przeciwnika, choć w tym wypadku dostajemy naprawdę niezłe ekstra value w dyskontowym koszcie jednej niebieskiej many. Jak każda sztuczka, będzie tym lepsza, im więcej stworów znajdzie się w naszym decku.
Deny the Divine
Limited: 2.5
Ten Essence Scatter na wypasie ma jedną bardzo ważną klauzulę – exiluje. Oznacza to, że pozbędziemy się na stałe kritów z escapem, albo chociaż samego paliwa do escape’u, ewentualnie blokując inne synergie w grobie przeciwnika czy w ogóle możliwość rekursji.
Eidolon of Philosophy
Limited: 1.2
Ot taki dwudziesty trzeci typek. Niestety jego ciało ma zbyt mały wpływ na grę, no chyba, że w jakimś momencie będziem potrzebować chump blokera… ale wtedy nie zagramy jego umiejętności aktywowanej, która z kolei powinna przechylać szalę zwycięstwa na naszą korzyść we wszystkich długich, grindy grach. Troszkę lepszy w sealedzie.
Elite Instructor
Limited: 2.0
Przeciętny, bo zaledwie jednorazowy, looter. Cycling landa z ręki albo zrobienie value z kart w grobie w dobrze skonstruowanej talii to czasami prawie jak czysty draw. Elite Instructor szczególnie dobry może być w decku UW Blink/Constellation.
Glimpse of Freedom
Limited: 2.0
Jest to jakiś draw engine, aczkolwiek wydaje mi się, że zarówno koszt mana ucieczki jak i ilość kart, które trzeba wyexiować, sprawiają, że dobieranie kart będzie tu wolne i trudno reużywalne. Mimo tego jest istotnym enablerem dla UR flasha, który jakiś tam support w tym secie ma, choć raczej na wyższych niż common rarity.
Ichthyomorphosis
Limited: 2.0
Już o 1 manę tańsze Frogify było przeze mnie bardzo rzadko draftowane w Throne of Eldraine. W nowym Therosie dostajemy jednak dużo synergii z enchantmentami, dlatego obstawiam że Ich… o kurde, weźcie to wymówcie na drafcie przy piwku! Dlatego obstawiam, że ta karta będzie trochę bardziej grywalna niż Frogify.
Kiora Bests the Sea God
Limited: 5.0
Mimo wysokiego kosztu niebieska saga w zasadzie na każdym etapie mogłaby mieć wydrukowane „you win the game”. Po pierwsze, kraken 8/8 z hexproofem jest większy od największych kabanów formatu, więc trudno wymienić się z nim w combacie. Nie zabije go żaden removal, oprócz białego mass removalu Shatter the Sky i rzadkich sytuacji, kiedy nasz przeciwnik szczęśliwie będzie posiadać Shadowspear. Po drugie, w turze kiedy kraken będzie mógł atakować, stwory przeciwnika zostaną tapniętę przez efekt Sleep, co prawdopodobnie da nam lethal, o ile wcześniej zbiliśmy oppowi kilka punktów życia i/lub mamy w stole jakiś power. Po trzecie primo, ultimo, gdyby to nie wystarczyło, w trzeciej turze po zagraniu sagi przejmujemy dowolny permanent przciwnika. To może być nawet ląd, choć w 90% przypadków będziemy kraść stwory.
Do tego wszystkiego wyobraźcie sobie jak bardzo satysfakcjonujące musi być blinkowanie Kiora Bests the Sea God albo wrócenie jej z grobu i zagranie jeszcze raz. Już nie mogę się tego doczekać!
Medomai’s Prophecy
Limited: 3.5
Nieco wolna, ale za to bardzo tania wariacja na temat Divination. Wyobrażam sobie tylko te smutne sytuacje, kiedy w late game rzucamy proroctwo z pustą ręką i odsyłamy dwa landy na bottom i musimy strzelać z zaledwie kilkoma % szansy na trafienie. Pamiętajcie, że w tej rzadkiej sytuacji możemy nazwać jedną z kart z escapem z naszego grobu.
Memory Drain
Limited: 1.5
Mimo scry 2 uważam, że to gorsza wersja erkowego Ashiok’s Erasure.
Nadir Kraken
Limited: 4.5
Bardzo dobra bomba. Jeżeli po zagraniu go w trzeciej turze, Nadir Kraken przeżyje kilka kolejek na stole to w kilka tur trudno będzie przebić się przez nasz stół. Łącząc go z kilkoma dobrymi draw spellami i np. białymi „heroic” stworami, bedziemy w stanie skonstruować alpha strike za pomocą szerokiego stołu i masowej pompki.
Naiad of Hidden Coves
Limited: 1.5
Przeciętne statystyki i umiejęność, która ma wąskie zastosowanie tylko w niektórych niebieskich archetypach (flash) powodują, że najada powinna być brana na ostatnich pickach z paczki.
Nyxborn Seaguard
Limited: 1.5
Klasyczny defensywny four-drop dla niebieskiego, chociaż tym razem z małym twistem w postaci enchantmentu i dwóch kropelek do devotion. Jeśli potrzebujecie jednego albo drugiego bonusu, bierzcie na tzw. wheelu (czyli kiedy widzicie go w paczcce na drugim obrocie).
Omen of the Sea
Limited: 2.0
Preordain, czy to Ty? Niebieski w tym dodatku ma dostęp do naprawdę dużej ilości card drawu i manipulowania biblioteką w postaci scry’a. Z tego względu obstawiam, że żadna z tych kart nie będzie jakoś szcezgólnie wysokim pickiem. Już oczami wyobraźni widzę sytuacje, w których budując 23-kartową talie, będziemy decydować, który draw obciąć.
One with the Stars
Limited: 2.5
Enchanted enchantment is an enchantment. Suchą szosą Sasza szedł. Tak naprawdę to ta linijka jest tu po to, żeby działała jak swego rodzaju pacyfizm na bogów. Problem tej karty polega na tym, że część stworów ma dobre static, activated lub triggered abilities, z których nasz przecwinik dalej będzie mógł korzystać. No i właśnie na przykład bogom te umiejętności zostaną.
Protean Thaumaturge
Limited: 1.0 / 3.5
Ciekawy klon. Najlepszy przyjaciel Nyxborn Colossusa. Można robić fajne sztuczki dzięki enchantmentom i aurom z flashem. Sam z siebie nie jest bombą, ale przy dobrej konstrukcji talii będzie działał cuda.
Riptide Turtle
Limited: 0.5
„Kochanie, włóż od tyłu!”
„Żółw.”
Hehehe, he.
Sage of Mysteries
Limited: 1.0
Jest challenge! Złożyć Mono Blue Self Mill Devotion, które wygrywa grę przez zagrywanie Thassa’s Oracle! Niestety ta kreatura ma tak słabe statystyki, że nie widzę dla niej miejsca nawet w bardzo grave-centrycznych taliach. Do tego wydaje mi się, że składanie milla (przewijajacego przeciwnika) w tym secie odpada ze względu na dostęp do kart z mechaniką escape i sporą ilością rekursji w każdym kolorze.
Sea God’s Scorn
Limited: 4.0
Sea God’s Revenge powraca i znow będzie jednym z najlepszych, o ile nie najlepszym uncommonem w secie. Tym razem możemy wracać nawet swoje permanenty, dzięki czemu jest jeszcze bardziej uniwersalną kartą, bo możemy replayować karty dla ich ETB efektów albo uwalniać swoje stwory spod niedobrych aur przeciwnika.Shimmerwing Chimera
Limited: 3.5
Welcome to the value town! Od razu widać, że to bardzo ważny role player w UW/UG/Bant konstelacji, która na papierze wygląda na bardzo fajny i synergiczny deck będący w stanie prześcignąć chyba każdy inny archetyp jeżeli chodzi o card advantage. Pragnę również zauwayć, że Shimmerwing Chimera została zaprojektowana w ten sposób, żeby wracać sagi już po odpaleniu ich kolejnego rozdziału (choć nie zadziała to z ostatnim).
Shoal Kraken
Limited: 2.5
O, proszę. Pokaźna zawalidroga do Ux konstelacji, która w późniejszych turach gry pozwala bardzo ładnie filtrować nasze drawy. Pamiętajcie, że mając looting efekty w decku nie należy zagrywać wszystkich lądów, które dobieramy.
Moja podstawowa zasada to trzymanie jednego-dwóch landów ekstra, żeby blefować sztuczki czy removal. Ale to nie zawsze jest poprawne. Jeżeli mam w talii droższe karty (np. kosztujące 7 mana), to zagrywam lądy tak, żeby nie zabolał mnie nigdy efekt typu Mind Rot. Również jeżeli mam jakiś card draw, to dogrywam lądy tak, żeby w przypadku „zczubienia” card drawu i dobrania lądu i spella móc na pewno zagrać ten spell w tej samej turze. Z kolei w sytuacji posiadania w decku looterów sprawy się komplikują i w późniejszych turach gry należy przemyśleć czy jest sens zagrywać 6, 7, czasem 8 ląd w stół.
Sleep of the Dead
Limited: 2.5
Agresywny efekt, który w late game może tapnąć nawet do trzech stworów i wygrać nam grę. Nawet jeżeli nie uda nam się skonstruować lethalu w jedną turę, to możliwe, że zabijemy przeciwnika w drugim ataku.
Starlit Mantle
Limited: 2.0
Baaardzo uniwersalna aura, która znajdzie dla siebie zastosowanie w każdym archetypie. Chroni przed removalem, wygrywa combaty, odpala „heroic”, konstelację i triggery w deckach typu flash.
Stern Dismissal
Limited: 2.5
Mimo wszytko trochę gorszy niż Unsummon, niemniej jednak użyteczna sztuczka, która generuje dobre tempo.
Stinging Lionfish
Limited: 2.5
Pozwala zastawiać pułapki na przeciwnika w sytuacjach, kiedy możemy odtapować stwora, który wcześniej atakował w naszej turze, albo po prostu umożliwia defensywne i ofensywne tapowanie stworów oppa. Solidny two-drop
Sweet Oblivion
Limited: 1.0
Moi drodzy, jedziemy z tym self-millem! Poza tym uważam, że lepiej grać dwudziestym czwartym landem niż tą kartą.
Thassa, Deep-Dwelling
Limited: 3.5
Szkoda, że umiejętność aktywowana jest tak droga. Podrzucanie swoich kreatur z końcem każdej tury może naprawdę dobrze sprawdzić się w value deckach, ale nie jest to coś, co powoduje, że będę skakał pod sufit otwierając Thassę w pierwszym boosterze na drafcie.
Thassa’s Intervention
Limited: 4.0
Z pewnością pogra w constructed, ale również w limited będzie robić robotę. Jeżeli nie znajdziemy nic sensownego do skontrowania, to w late game będzie bardzo dobrym drawem.
Thassa’s Oracle
Limited: 2.0
Jest i on, meme-folk, mój ulubiony wincon tego formatu! Obiecuję, że jak tylko uda mi się wygrać w ten sposób grę, to podzielę się z Wami screenem przez fejsbukowy profil Guildmage.pl. Oprócz wygrywania gier w fatalnych self-millach nie robi jakichś cudów, choć pozwala skutecznie zaplanować kolejne tury gry. W duecie z Thassą jesteśmy w stanie ułożyć niemal doskonały gameplan i szybko dokopać się do najlepszej bomby lub removalu w naszym decku. Bądźmy jednak realistami – rzadko udaje się wydraftować połączenie dwóch kart, z których jedna jest rarem, a druga mythic rarem.
Thirst for Meaning
Limited: 2.0
Mówiłem, że niebieski ma w tym secie mnóstwo drawu. Ot, kolejna solidna opcja na dociąg.
Threnody Singer
Limited: 3.0
Faerie Duelist w Ravnica Allegiance był kartą, którą ludzie z czasem zaczęli respektować i nieco rozważniej kalkulować swoje ataki. Obstawiam, że podobnie będzie i tym razem, choć fakt bycia uncommonem sprawia, że Threnody Singer będzie rzadziej spotykany.
Thryx, the Sudden Storm
Limited: 4.5
Trzecia linijka tekstu ma marginalne znaczenie. Najważniejsze jest to, że możemy zjeść atakującego stwora i potem co turę bijemy za 4 z powietrza.
Towering-Wave Mystic
Limited: 1.0
W dalszym ciągu jestem przeciwnikiem składania milli w tym formacie, bo jest zbyt duża szansa na trafienie złych matchupów z graveyard deckami.
Triton Waverider
Limited: 2.5
Czas surferów! Dobry beater, jeżeli tylko będziemy w stanie konsystentnie odpalać trigger konstelacji.
Vexing Gull
Limited: 3.0
Wygląda jak jeden z lepszych niebieskich commonów. Flash raczej częściej odpali synergiczne triggery za zagranie spella w turze przeciwnika, niż zabije jakiegoś atakującego tokena, ale jest bardzo miłym dodatkiem do klasycznego Wind Drake’a.
Wavebreak Hippocamp
Limited: 4.0
Mimo fatalnych statystyk, ta hybryda konia i ryby jest rewelacyjnym pay-offem dla wszystkich flash decków. W dobrze zbudowanej talii to przecież Coercive Portal czy też Phyrexian Arena na nogach.
Whirlwind Denial
Limited: 2.0
Bądźmy szczerzy – bardzo rzadko skontrujecie tym więcej niż jeden spell, ale może zdarzyć się, że skontrujecie spell i jakieś triggered ability.
Witness of Tomorrows
Limited: 3.0
Spodziewam się, że każdy niebieski deck będzie grał 1-2 sztukami na top-endzie.
5 najlepszych commonów
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!