Skala
5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Garruk, Cursed Huntsman, Oko, Thief of Crowns.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Outlaws’ Merriment, Bonecrusher Giant.
4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Np. Giant Killer, Wicked Wolf.
3.5: Bardzo silne elementy dobrych archetypów i po prostu solidne karty. Np. Loch Dragon, Bake into a Pie, Trail of Crumbs.
3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Oakhame Adversary, Glass Casket.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Golden Egg, Queen of Ice, Tuinvale Treefolk.
2.0: Typowy filler. Np. Ardenvale Paladin, Redcap Raiders.
1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Henge Walker, Mantle of Tides.
1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Locthwain Gargoyle, Tall as a Beanstalk.
0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Specter’s Shriek.
0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Deafening Silence, Irencrag Feat.
Arasta of the Endless Web

Limited: 4.0
Giant Spider na wypasie! Blokuje prawie wszystkie lataki formatu i zostawia po sobie przynajmniej jednego pająka, jeżeli przeciwnik zużyje na nią instant lub sorcery removal. Jeżeli zaś dostanie jakimś pacyfizmem, to w i tak w ciągu gry może wyprodukować kilka pajączków. Czasami przeciwnicy będą rzucać jakieś combat tricki albo card draw, a my dostajemy wtedy free value!The Binding of the Titans

Limited: 2.5
Zdarzyło mi się już zagrać tą kartą w dwóch draftach i najgorsze było to, kiedy pomogłem przeciwnikowi odpalićc escape karty, którą sam ją przewinąłem i w sumie potem nie mogłem nawet wyexilować nic istotnego… Ale to jest najczarniejszy scenariusz. Wierzę, że na ogół ta saga będzie niezła.
Chainweb Aracnir

Limited: 4.0
Niepozorny one-drop, który potrafi ściągnąć niektóre czarne lataki z 1 w plecach. Pamiętajcie, że można rzucać sztuczki w odpowiedzi na trigger, żeby zabić coś większego, a z Renatą w stole zabijamy wszystkie Wind Drake’i. Escape daje nam naprawdę wielkiego skurczybyka, który ubije niemal wszsytko i będzie świetnie trzymał zarówno ziemię, jak i przestworza.
Destiny Spinner

Limited: 3.5
Świetne statystyki jak na two-dropa, pozwala nam blokować wszystkie Grizzly Beary i jeszcze śmieje się w twarz niebieskim czarodziejom, którzy zdecydowali się grać kontrami. Do tego ma dobrą actiated abilitkę, która w dobrze zbudowanej WG/UG/Bant Konstelacji szybko wygra nam gry i mecze.
Dryad of the Ilysian Grove

Limited: 3.5
Jeżeli już chcemy budować Bant Konstelację, to pan Driad jest naszym najlepszym przyjacielem. Mniej doświadczonym graczom podpowiem, że druga umiejętność pozwala tapować lądy dla dowolnego koloru many, więc możemy zaszaleć ze splashowaniem bardziej niż zwykle. Pierwsza umiejętność też nie jest bez znaczenia, bo przy dobrych wiatrach pozwoli zagrać 5-dropa w czwartej turze i wyprzedzić curve przeciwnika.
The First Iroan Games

Limited: 4.0
Ja wiem, że to trochę wolne, ale można spojrzeć na tę sagę jak na stwora 4/4, który dobiera dwie karty (i jeszcze bonus na końcu). Dostajemy tutaj naprawdę dużo dobra, nawet jeśli pierwszy i ostatni rozdział nie są zbyt ekscytujące.
Gift of Strength

Limited: 1.5
Przeciętna sztuczka, którą trzeba respektować grając przeciwko zielonym deckom.
Hydra’s Growth

Limited: 2.0
W jednym z pierwszych draftów, które grałem w tym formacie, mój przeciwnik założył to na escapowanego Polukranos, Unchained, którego zabiłem czarnym exilem w odpowiedzi na trigger dublowania counterów. Ta historyjka pokazuje, że podłoga tej karty to położenie jednego countera i śmierć od removalu, jednak w sytuacji, gdy przeciwnik nie ma interakcji, w kilka tur możemy osiągnąć gigantyczne rozmiary. Najlepiej oczywiście na stworach z tramplem lub takich, które mają już na sobie countery (np. z escape’a).
Hyrax Tower Scout

Limited: 2.5
Szeregowy three-drop dla zielonego z umiejętnością o marginalnym znaczeniu. Góruje nad wszystkimi stworami z 2 punktami siły, co jest jego dużym atutem.
Ilysian Caryatid

Limited: 3.0
Rampi, fixuje manę, a potem rampi jeszcze bardziej. Zielone decki potrzebują dużo many na duże stwory, a dwójki w tym secie wydają się mieć trochę mniejsze znaczenie niż zwykle. Tak więc two-drop, który ma istotny wpływ na grę, wydaje się lepszy niż byle misiek 2/2. Tak w ogóle to z racji słabego fixingu i obecności mechaniki devotion, raczej rzadko będziemy splashować trzeci kolor, ale jeśli już, to najczęściej w zielonych deckach. Na pewno spodziewam się mniejszej ilości monokolorowych decków niż w Throne of Eldraine.
Inspire Awe

Limited: 1.0
Fogi są niegrywalne w limited i nie zmieni tego nawet scry 2. Można spojrzeć na tę kartę jak na specyficzną sztuczkę do mocno enchantmentowych decków, ale należy pamiętać, że przeciwnicy też będą nimi grać i czasami zostaniemy na ręce z martwą kartą. Poza tym jest za droga.
Klothys’s Design

Limited: 3.5
Sześć mana to sporo, choć w niektórych deckach uda nam się wyciągnąć +5/+5 dla wszystkich i więcej. Najlepiej, jeżeli będziemy mieć przy tym na stole stwora 5/3 „trample dla wszystkich”, co skutkuje zajebistym Overrunem i wygraną gierką w 9 na 10 przypadków.
Loathsome Chimera

Limited: 3.0
Gdyby była vanila kreaturą 4/1 za 3, to nawet bym na nią nie splunął. Ale możliwość wracania z grobu daje dobrą opcję na grindowanie długich gierek, przez co jej ocena idzie znacznie w górę. Swoją drogą zielone stwory mają wyjątkowo dużo ataku w tym secie, dlatego będąc w zielonym, rozglądajcie się za pierwszą sztuką Wings of Hubris.
Mantle of the Wolf

Limited: 4.0
Solidny dopak, w pewnym sensie anty-aura. To znaczy o ile tradycyjnie aury są kiepskie z powodu ryzyka wymiany 2 za 1 dla przeciwnika, tak tutaj jesteśmy chronieni przed taką wymianą, bo nawet jeżeli nosiciel zejdzie ze stołu, to my dostaniemy dwa wilki 2/2. Pamiętajcie tylko, że dalej ryzykujemy zabicie hosta w odpowiedzi na cast tej karty. Wtedy nie dostajemy wilków, bo spell jest skontrowany z powodu braku taretu na resolvie, a zatem idzie do grobu prosto ze stosu i nigdy nie trafia na battlefield.
Moss Viper

Limited: 2.5
Dobry łamacz mirrorów zielonych decków. Wymienia się ze wszystkimi kabanami.
Mystic Repeal

Limited: 3.5
Pseudo-removal na liczne grono enchantmentowych stworów, który omija dużo synergii i nie daje paliwa dla escape’u. Największa zaleta Mystic Repeala to bardzo tani koszt, przez co zyskamy dobre tempo, rzucając kilka spelli w jednym cyklu turowym.
Nessian Boar

Limited: 4.0
Uwaga! Przeciwnik dostanie tyle kart, iloma stworami zablokuje świniaka. Ale jednocześnie przebijemy sporo obrażeń za pomocą innych stworów i zabijemy mu większość stworów, o ile nawet nie cały stół. W dodatku jeżeli ktoś kiedyś skomentował Waszą niestworzoną historię słowami „Taa, a świnie latają…”, to możecie postawić teraz na swoim, przypiąć świniakowi „skrzydła Ikara” i zabić przeciwnika w dwóch atakach.
Nessian Hornbeetle

Limited: 3.5
Zielony w Therosie ma bezapelacyjnie najlepsze two-dropy. Kilka tur z tym robaczkiem w stole i jesteśmy w stanie wyhodować naprawdę wielkiego kabana przy bardzo małej początkowej inweystycji many.
Nessian Wanderer

Limited: 3.0
Kolejny solidny two-drop. Może nie jest wielki, ale regularne triggerowanie go sprawi, że raczej nie pominiemy żadnego land dropa, a to da nam pewność zagrywania naszych kart „w curve”.
Nexus Wardens

Limited: 3.0
Następny bardziej defensywny niż ofensywny stwór. Nawet bardzo defensywny. Zmora aggro decków.
Nylea, Keen-Eyed

Limited: 3.5
Jej umiejętność wcale nie gwarantuje, że dobierzemy w ogóle jakieś karty! „Potanianie” stworów jest fajne, ale podobnie jak przy Purphorosie uważam, że jej umiejętności robią za mało, a na devotion nie mamy co liczyć i często będzie przeceniana przez graczy.
Nylea’s Forerunner

Limited: 2.5
Kolejna karta do łamania zielonych mirrorów, dobra z therosowym Overrunem oraz stworem, którego zaraz zobaczycie. Szkoda tylko tej trójki w plecach, bo przez to wymienia się z byle three-dropem.
Nylea’s Huntmaster

Limited: 3.5
Kolejny powód, żeby rozglądać się za skrzydłami Ikara podczas składania zielonego decku. Jedna z dwóch bardzo solidnych czwórek i to w slocie commona. Utwierdza mnie w przekonaniu, że zielony dostał najlepszą jakość stworow w całym dodatku.
Nylea’s Intervention

Limited: 1.5
Odessanie dużej ilości lądów z talii, żeby poprawić swoje drawy, jest moim zdaniem bez sensu. Z drugiej strony nie zawsze znajdziemy cele pod Whirlwinda.
Nyx Herald

Limited: 3.0
W przeciwieństwie do swojego czerwonego kolegi, Nyx Herald triggeruje tylko w naszym combacie. Szkoda. Niemniej jednak jest solidną trójką i daje jakże ważnego dla zielonych stworów trample’a.
Nyxbloom Ancient

Limited: 1.5
Jeżeli zagraliśmy już tego drzewca za 7 mana, to znaczy, że więcej nam nie potrzeba i jego umiejętność nie jest nam potrzebna. Należy wiec patrzeć na niego, jak na stwora 5/5 z tramplem za 7… Moim zdaniem jest fatalny.
Nyxborn Colossus

Limited: 2.5
Common lepszy od mythika! Wizardzi zwariowali! No, popatrzcie dobrze. Dobry kaban, choć brakuje mu trample’a (Collosal Dreadmaw, tęsknimy!).
Omen of the Hunt

Limited: 2.0
Jeśli Twój deck:
- Ma dużo five- i six-dropów;
- Splashuje trzeci kolor dla jakiejś bomby lub removalu;
- Potrafi zdziałać jakieś cuda za pomocą triggerów konstalcji…
To jest to idealna karta dla Was. W pozostałych zielonych deckah można spokojnie odpuścić.
Pheres-Band Brawler

Limited: 3.5
Zielone uncommony prezentuja bardzo wysoki power level. Dzięki temu kolor jest głęboki i na podach może znaleźć się kilka mocnych zielonych decków. Ta karta zaś to przykład bardzo dobrego stwora, który zawsze zrobi porządne 2 za 1.
Plummet

Limited: 1.0
21 lataków w formacie to dość mało (dla porównania w ELD było ich 29) i to na tyle mało, aby raczej nie maindeckować tego removalu.
Relentless Pursuit

Limited: 3.0
To niemalże Divination dla zielonego, które dodatkowo wypełnia nasz grób. Szczególnie dobra w GB, ale spokojnie zmieścimy jedną sztukę w każdym zielonym decku.
Renata, Called to the Hunt

Limited: 4.0
Potencjalnie duży power (jak na zielony przystało) i jeszcze bonus dla wszystkich stworów zagranych po niej. To tzw. „mythic uncommon”. Zielone uncommony w tym secie są lepsze niż większość erek w innych kolorach!
Return to Nature

Limited: 3.0
Efekty typu Naturalize były w poprzednim Therosie maindeckowalne i tutaj jest tak samo. Return to Nature dodatkowo exiluje karty z grobu przeciwnika, na przykład te z escapem. Pamiętajcie jednak, że nie możecie rzucić Returna w odpowiedzi na użycie escape’a, więc dobrze robić to np. w upkeepie przeciwnika.
Setessan Champion

Limited: 3.5
Sam z siebie nie jest szczególnie mocny, ale w obstawie kilku enchantmentów dobierze sporo kart i urośnie do pokaźnych rozmiarów. W najgorszym wypadku dostajemy słabiutkiego typa 1/3 za 3 mana, przez co powstrzymuję się przed daniem mu wyższej noty.
Setessan Petitioner

Limited: 2.0
Niemożliwe, słaby zielony uncommon! Choć wcale nie taki bezużyteczny, bo móże nam dać sporo życia i skutecznie wyciągnąć nas z zasięgu aggro decków.
Setessan Skirmisher

Limited: 1.5
Przeciętny two-drop, mimo że czsaem zaatakuje za 3 i przebije się przez defensywne typki 1/3.
Setessan Training

Limited: 2.0
Rozwiązuje problem dużych stworów, które nie mogą się przebić przez chump-blokerów, a do tego od razu dostajemy kartę z powrotem. Nice.
Skola Grovedancer

Limited: 2.0
Wolny mana sink, który pomaga dokopać się do stworów z escapem i jednocześnie daje nam na nie paliwo.
Voracious Typhon

Limited: 3.5
Dobry deal zarówno za 4, jak i za 7 mana. Niby vanila, a jednak możliwość zagrywania go z grobu powoduje, że przebija jakością bardzo dużo 4-dropów w formacie. I to tylko common!
Warbriar Blessing

Limited: 3.5
Problemem fight spelli typu Prey Upon zawsze było to, że potrzebowaliśmy dużego typa, żeby zabić coś mniejszego. Warbriar Blessing jest o tyle dobrą wersją tego efektu, że jesteśmy w stanie bez problemu fightować stwory o równych rozmiarach i nasz taką walkę przeżyje. Do tego odpalamy triggery konstelacji itd.
Wolfwillow Haven

Limited: 2.5
Fajnie, że kiedy już nie musimy się rampić, to możemy wrzucić kartę do grobu (escape value) i do tego dostać toksa.
5 najlepszych commonów
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!