Throne of Eldraine – analiza dodatku pod kątem limited: Biały

Paweł Bujanowicz21.09.2019Czas czytania: 10 minut(y)

Witajcie w pierwszej części naszej analizy dodatku Throne of Eldraine pod kątem przydatności kart w środowisku limited. Jeżeli nie czujecie się na siłach, żeby draftować lub składać deck z puli sealed samemu, to ten artykuł jest dla Was. Jeżeli nie przeglądaliście spoilerów, a wybieracie się na prerelease – to również artykuł dla Was. Weteranów limited również zapraszam do lektury i zachęcam do wypunktowania mi nietrafionych ocen.

Skala

5.0: Absolutna bomba. Często są to nieuczciwe karty, których niemal nie da się pokonać. Przykłady: Ethereal Aboslution; Chandra, Awakened Inferno.

4.5: Najlepsze karty w dodatku. Np. Voracious Hydra, Dread Presence.

4.0: Bardzo dobre karty, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii. Głównie mythiki, rary i może dwa, trzy uncommony na dodatek. Np. Risen Reef, Nightpack Ambusher.

3.5: Najlepsze commony i większość solidnych uncommonów tworzących bardzo silne elementy dobrych archetypów łapie się właśnie do tej kategorii. Np. Murder, Emperyan Eagle.

3.0: Jestem bardzo szczęśliwy, jeżeli jakość kart w moim decku nie spada poniżej tego poziomu. Np. Silverback Shaman, Cloudkin Seer.

2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty. Np. Agonizing Syphon, Rapacious Dragon

2.0: Typowy filler. Np. Ferocious Pup, Beffudle

1.5: Filler, którego chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku. Np. Barony Vampire.

1.0: Słaby filler. Czujesz do siebie odrazę, jeśli musisz wsadzić go do decku. Np. Soulmender.

0.5: Karta sajdowa, którą wkładasz do talii tylko kiedy potrzebujesz tego typu odpowiedzi. Np. Disenchant, Negate, Duress.

0.0: Karta niegrywalna w limited, nawet w sideboardzie. Np. Leyline of Sanctity

Acclaimed Contender

Limited: 2.5 / 3.5

Przy kilku celach w decku jest tylko lepszym Centaur Courserem, ale jeżeli trafia w 10 z 23 kart, to jest stworem z dobrymi statami i doklejonym card advantage. Draftując biały deck nie będziemy mieli problemu ze znalezieniem odpowiednich kart, ale postarać się o spełnienie warunku posiadania innego rycerza na stole. Jeżeli zacznę drafta od Acclaimed Contendera, to oznacza to jednocześnie rozpoczyna się agresywne pickowanie rycerzy za 2 mana.

All that Glitters

Limited: 0.5

Samo z siebie daje żenujące +1/+1. Trudno jest zmieścić w decku tyle artefaktów i removalu, żeby to się jakkolwiek opłacało, nie mówiąc już o tym, że wystawiamy się na wymianę 2 za 1 ze strony przeciwnika.

Archon of Absolution

Limited: 3.5

Już w M20 zawsze grywalne stwory z protekcją potrafiły napsuć krwi, a ten dodatkowo mocno bije z powietrza i ma na sobie pół efektu Ghostly Prison. Absolutnie grywalny latak.

Ardenvale Paladin

Limited: 2.0

Ta klacz ma wielki zad. Widzę w tym secie lekki, klasyczny dla tej kombinacji kolorów, temat UW lataków, a takie stworki zawsze dobrze trzymały ziemię w tego typu konstrukcjach.

Ardenvale Tactician

Limited: 3.5

Raczej zawsze chcemy zagrać go w trzeciej turze i zacząć atakować z powietrza, ale każda ekstra kopia na ręce robi się bardzo przydatna w late game, kiedy to trzeba przebić ostatnie obrażenia. Bardzo solidny common.

Bartened Cow

Limited: 1.5

W dzisiejszych czasach Hill Giant (3/3 za 4) potrzebuje znacznie więcej niż krwisty stek wołowy, żeby stać się porządaną kartą, a nie zapychaczem.

Beloved Princess

Limited: 1.0 / 2.0

One dropy z użytecznymi umiejętnościami mają okazję zaskakiwać w archetypach, o których istnieniu dowiadujemy się dopiero po zagraniu kilku draftów. Nasza księżniczka wygląda jak świetny one drop do aura/equipment decku, bo już jako 3/3 bije bardzo mocno.

Charming Prince

Limited: 3.5

Przykład świetnego two dropa, który jest dobry na każdym etapie gry. Obstawiam, że pierwszy tryb będzie używany najczęściej, ale z pewnością czasami będziemy mogli wyciągnąć dobre value z ostatniego trybu.

The Circle of Loyalty

Limited: 4.5

Obstawiam że porno rozdania, gdzie „koło” wchodzi do gry w trzeciej turze, będą wydarzały się raczej w constructed aniżeli w limited. Nie zmienia to faktu, iż mamy do czyenienia z potężnym efektem. Całe szczęście, że jest to mythik! Antena i wydajny mana sink na trudnym do usunięcia permanencie powinna zamknać większość gier z wynikiem wygranej dla nas.

Deafening Silence

Limited: 0.0

Faerie Guidemother

Limited: 1.5 / 2.0

Choć z założenia karty typu “adventure” zawsze dają nam 2 za 1, to tutaj obie części wydają się mieć tak mały wpływ na rozgrywkę, że wcale mnie ta “promocja” nie kręci. Wróżka 1/1 na pewno będzie silniejsza w aura/equipement deckach, ale w pierwszym lepszym białym decku nie widzę dla niej miejsca.

Flutterfox

Limited: 2.5 / 3.5

Szacuję, że typowy biały deck zmieści w sobie od zera do trzech enchantmentów lub artefaktów, co powoduje, że nasz misiu (lis!) czasem polata i czasem będzie bardzo dobry. Natomiast w decku z dużą ilością nakładek staje się tykającą bombą. Wiecie co mówi lis? Atak za 5. Z powietrza!

Fortifying Provisions

Limited: 1.0

Mam wrażenie, że nawet Makłowicz.dec będzie szukał lepszych kart tworzących jedzenie. Doceniam odniesienie do klasycznej karty z Alphy, jednak ten efekt nigdy nie był na tyle dobry, aby umocnić naszą pozycję w grze.

Giant Killer

Limited: 4.0

Karty typu Chop Down w niektórych dodatkach są maindeckowalne, a w niektórych trzmamy je w sideboardzie i wkładamy tylko na decki z dużą ilością bomb i grubasów. Tutaj nie musimy w ogóle martwić się tym, że nie znajdziemy celu, bo zawsze możemy zagrać wieśniaka-tapowacza.

Glass Casket

Limited: 3.0

Niestety nie jest to Journey to Nowhere, ale na pewno poradzi sobie z wieloma upierdliwymi stworami, które staną białym deckom na drodze.

Happily Ever After

Limited: 0.0

Znacie ten moment, kiedy na ślubach ksiądz pyta, czy ktoś ma coś przeciwko małżeństwu pary młodej i wbiega ktoś, kto przerywa ceremonię? To wyobraźcie sobie, że jesteście panem młodym. Talia, którą budujecie to pani młoda. A ja jestem tym świrem, który wbiega do kościola i drze się „NIE GRAJ TYM!”. Po prostu, to się nie może udać.

Harmonious Archon

Limited: 5.0

To aż 10/11 w statystykach rozłożone na trzech ciałach i pewnie dobry dopak dla całej naszej drużyny, do tego możliwe zmniejszenie kabanów przeciwnika. Łatwo możemy też oszukać ten niby-symetryczny efekt kładąc na swoich stworkach countery. Trzeba sobie zdawać świadomość z sytuacji, w których Archon może być naszą zgubą. Zdarzyć się to może, jeżeli przeciwnik będzie miał szerszy stół od nas lub gdy po wydawałoby się dobrych blokach, Archon spadnie z rowerka i nasze stworki poumierają w combacie. Z tego też powodu przewiduję, że deklaracja blokujących z Archonem w defensywie będzie owocowała długimi rozkminami i przekładaniem stworów z miejsca na miejsce. Tak czy inaczej, Panie i Panowie, o to prawdziwa bomba w limited.

Hushbringer

Limited: 2.5

Oczywiście ta wróżka z dziwacznym artem wprowadza pewne ograniczenia w budowie naszej talii, ale to dwumanowy latak, który co turę zmienia stan życia o dwa punkty na naszą korzyść. W dodatku jeśli mądrze zbudujemy talię, to większość naszych przeciwników z powodu statycznej umiejętności powinna cierpieć bardziej od nas.

Knight of the Keep

Limited: 1.5

Mam dla Was challenge. Nigdy nie mulliganujcie rąk z Knight of the Keep, a zostaniecie wnagrodzeni przez karmę. 3/2 za 3, klasyka paździeru w limited. Czasem będzie trochę lepszy, bo jest rycerzem, ale dalej wymienia się z miśkami 2/2.

Linden, the Steadfast Queen

Limited: 2.5

Oj nie jest to Benalish Marshal, a szkoda, bo byłby wspaniałym wsparciem dla rycerzy. Obie umiejętności są mile widziane na ciałku 3/3 za 3, ale jednak koszt może uniemożliwić nam zagranie Linded we wczesnych turach. W mocno białych deckach – jak najbardziej. Swoją drogą przy jednoczesnej obecności mechaniki Adamant w tym dodatku spodziewam się, że w limited częściej będą składane decki przechylające szalkę wagi kolorów mocno w jedną stronę i splity landów 11/6, 10/7 częściej niż klasyczne 9/8.

Lonesome Unicorn

Limited: 2.0

3/3 i 2/2 w sumie za 8 mana, oba z vigilancem. Dupy nie urywa, ale jeżeli rozłożymy to na dwie tury, to mamy jedną kartę, która pozwala zbudować nam szeroki stół.

Mysterious Pathlighter

Limited: 3.5

Osobiście mam słabość do latających stworów 2/2 z 3 mana ze względu na to ile gier udało mi się nimi wygrać w wielu różnych formatach limited. Tymczasem ta wróżka ma dużo wyższy sufit niż typowy Wind Drake. Większość kart Adventure jest na tyle dobra, że każdego stworka z przygodą i tak chcemy mieć w swojej talii, a z Mysterious Pathlighterem stają się jeszcze lepsze. Cóż rzec więcej? Przed wyruszeniem w drogę, należy zebrać drużynę i polecam zacząć od tej wróżki właśnie.

Outflank

Limited: 1.5

Bardzo sytuacyjny removal. Najczęściej będzie to gorszy Shock czy Lightning Strike. Ok, czasem przy jakimś boardstallu uda zabić się coś dużego, ale równie często będzie to martwa karta na ręce albo beznadziejny topdeck.

Prized Griffin

Limited: 2.5

Ani chłodzi, ani ziębi. Taka kombinacja statystyk przy cmc=5 pojawiała się już w Magicu nie raz i nigdy nie byłem za bardzo zadowolony, jeśli to był tak zwany “top end” mojej talii. Pewnie wydarzą się sytuacje, gdzie uda nam się zdominować przestworza tym gryfem, ale dobrze jest rozglądać się za lepszymi finisherami podczas drafta.

Rally for the Throne

Limited: 1.0

Raise the Alarm w M20 był dość słaby, toteż wątpię aby wzrost jego kosztu w zamian za mały upside spowodował, że nagle stanie się pożądanym efektem w slocie 3 mana. Nawet w tokenowych deckach go wide 3 mana za dwa tokeny 1/1 to mocno przepłacona cena.

Realm-Cloaked Giant

Limited: 4.5

Pięciomanowe “wraciaki” nigdy nie były w limited aż tak dobre jak oryginalny Wrath of God, ale jednak umożliwiały zastawić pułapkę na przeciwnika i wciągnąć go w wymianę rzędu 3 za 1 i więcej, przeważnie kosztem kilku punktów życia za wpuszczone ataki. Tutaj z kolei mamy do czynienia z kartą, która nie dość, że zabija cały stół, to jeszcze dwie, trzy tury później wraca jako ogromny kloc, z którym trudno wymienić się w walce. Jeżeli biały rzadko dostaje card advantage, to popatrzcie na tę kartę właśnie z tej strony. Najpierw zabijamy kilka stwórków robiąc to x za 1, a potem przeciwnik musi wymienić ze dwa swoje albo zużyć twardy removal. A jeżeli jesteśmy w stanie wrócić sobie tego giganta na rękę, to praktycznie kontrolujemy cały przebieg rozgrywki. Obrzydliwie dobry mass removal.

Righteousness

Limited: 1.0

Sztuczki w limited sprawdzają się przede wszystkim w agresywnych deckach, które próbują ograć naszego przeciwnika zabijając blokerów tanim kosztem i zużywanie pozostałej many na dogrywanie kolejnych stworów. Owszem, ta konkretna sztuczka wygra nam każdą walkę, w której ją rzucimy, ale trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy defensywa to jest to, co biały chce robić w Throne of Eldraine. Z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładam, że nie.

Shepherd of the Flock

Limited: 3.0

Bardzo, ale to bardzo uniwersalna karta. Nie dość, że agresywna, to jeszcze pozwala na wyciąganie dodatkowego value z “poszukiwaczy przygód”, wyciąga nasze stworki z aresztu, chroni przed removalem… A jak trzeba, to po prostu bije. Dałbym więcej, ale obawiam się, że może rozbijać się o tokeny zbyt często.

Shining Armor

Limited: 1.5

Żadna z linijek tekstu na tej karcie nie robi na mnie wrażenia i wygląda na to, że biały nie ma zbyt dobrych nakładek i musimy ich szukać w innych kolorach lub wśród bezkolorowego ekwipunku.

Silverflame Ritual

Limited: 2.0

Dość wydajny pay-off dla tzw. go wide decków, który zajebiście łamię symetrię Harmonious Archona. Szczególnie dobry w deckach z dużą ilością ewazji, gdzie nawet dobrze położone kamyczki znacznie przyspieszą nasz zegar i zwiększą skuteczność defensywy.

Silverflame Squire

Limited: 2.0

Dość przeciętny poszukiwacz przygód. Z braku lepszych dwójek można nim grać, ale to już kolejny raz, kiedy muszę napisać, że żadna połówka mnie nie grzeje.

Syr Alin, the Lion’s Claw

Limited: 4.0

Już jako 4/4 z first strikiem za 5 mana wydaje się dobrym zawodnikiem zarówno w obronie, jak i w ataku, ale to właśnie druga jego druga umiejętność sprawia, że ofensywa to jego najlepsza strona. Po szybkim przejrzeniu Syr Alin wydaje się lepszy niż połowa erek, toteż spodziewam się, że będę go pickował bardzo wysoko. Wcześniej wspomniana uniwersalność to to, co stanowi o sile kart w limited.

Trapped in the Tower

Limited: 2.5

Jeśli obniżymy koszt Arresta o jeden, to trzeba dodać do tego jakiś drawback w postaci restrykcji w pierwszej linijce. Mimo tego jest to najbardziej uniwersalny removal, jaki biały kolor dostał w tym secie. Czas pokaże jak dobry okaże się w tym środowisku limited, bo jest tu trochę bounce’u, poświęcania no i oczywiście… lataków.

True Love’s Kiss

Limited: 1.5

Na pierwszy rzut oka to materiał na kartę sajdową, ale ilość artefaktów w tym dodatku jest nieco wyższa niż zwykle, toteż spodziewam się, że jako dwudziesta trzecia karta czasami pomoże nam na wydajne dwa za jeden z artefaktem lub enchantmentem przeciwnika, a na instancie może to doprowadzić do podwójnego blow outu.

Venerable Knight

Limited: 3.0

Niesamowicie wydajny one drop, oczywiście jeżeli zadbamy o zbudowanie synergistycznej talii na rycerzach.

Worthy Knight

Limited: 3.5

Podobnie jak wyżej, czyli jeżeli postaramy się o dużą ilosć kreatur z odpowiednim podtypem w talii, to ten misiek może wyprodukować kilka tokenów, które mogą pomóc w przejęciu kontroli nad stołem. Najmocniejszy jest w drugiej turze, potem jego wartość spada, ale nadal jak na dwójkę, jest w stanie zrobić dużo.

Youthful Knight

Limited: 3.0

Wydaje się być kluczową dwójką w kilku białych archetypach, a sam z siebie prezentuje się ponadprzeciętnie i bije chyba wszystkie inne dwójki formatu. Poproszę takich jak najwięcej we wszystkich moich białych taliach.

Najlepsze 5 commonów:

5. Silverflame Ritual

4. Flutterfox

3. Trapped in the Tower

2. Youthful Knight

1. Ardenvale tactician

Białe stworki jak zwykle są raczej małe, na co twórcy gry w Tronie Eldraine znaleźli dwa rozwiązania. Albo pójdziemy szeroko, albo będziemy zakładać na nasze stworki nakładki. Do tego dochodzą synergiczni rycerze z bardzo mocnym two-dropem w postaci Youthful Knighta oraz bardzo dobre statystyki na latającym, trzymanowym Ardenvale Tacticianie.

Wszystkie części analizy:

Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Artefakty, lądy, multikolor

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Paweł Bujanowicz

Zapraszam na mój profil na twitterze, na którym publikuję zwycięskie listy z draftów na Magic: the Gathering Online: klik!