UB Rogues – deck tech i sideboard guide

Alan Andrzejewski08.05.2021Czas czytania: 4 minut(y)

Całkiem niedawno miała premiera najważniejszego dodatku w historii historika, a mianowicie Strixhaven: School of Mages Strixhaven Mystical Archive. Z przyczyn sobie tylko znanych WotC zdecydowali się dodać jedne z najpotężniejszych instantów i sorcery w historii Magic: the Gathering do arenowego formatu constructed. Tym ruchem WotC nadało Historikowi jego własną tożsamość i ucięło spekulacje o możliwym wprowadzeniu pioneera na platformę MTG Arena.

Jeden z pierwszych turniejów z nowymi kartami wygrał znany mistrz wróżek, Yuta Takakashi, grając UB Rouges. Poniżej decklista, którą sam dobiłem do mythica, zaczynając od odmętów laddera w randze brązu 4.

UB Rogues historic

Companion (1)
Lurrus of the Dream-den

Creatures (12)
Merfolk Windrobber
Thieves’ Guild Enforcer
Soaring Thought-Thief

Spells (25)
Brainstorm
Inquisition of Kozilek
Drown in the Loch
Memory Lapse
Into the Story
Fatal Push
Agadeem’s Awakening
Lands (23)
Island
Swamp
Fabled Passage
Watery Grave
Drowned Catacomb
Clearwater Pathway
Castle Locthwain

Sideboard (14)
Grafdigger’s Cage
Aether Gust
Tyrant’s Scorn
Mystical Dispute
Negate
Crippling Fear
Cling to Dust

Gameplay tego decku jest mniej więcej taki sam jak w standardzie. Atakujemy tanimi typkami, które gramy na flashu, a te dzięki synergii między sobą rosną do poważnych rozmiarów. Mniejszy nacisk kładziemy na przewijanie przeciwnika (nie gramy krabami), bo mill w starszych formatach dzięki obecności większej ilości cantripów odbywa się saomoistnie.

Nowe karty 

Brainstorm to najlepszy cantrip w legacy. Jest tak potężny, że jest restricted w vintage. Jakim cudem ta karta jest legalna w historiku? WotC postanowili sprawdzić, jak sobie poradzi Brainstorm, gdy nie będzie takich kart jak Polluted Delta. Na Arenie jest Fabled Passage. Jaki format, takie fetche. To sprawia, że Brainstorm wydaje się w miarę zbalansowaną kartą w historiku.


Czas na kartę, która moim zdaniem jest lepsza niż sam Counterspell. Karta ta była mocno niedoceniana, gdyż od premiery w 2001, kiedy to była legalna w standardzie, nikt nigdzie nią nie grał. Jest to twarda kontra o bardzo przystępnym mana koszcie . Odkładając skontrowany spell na górę biblioteki przeciwnika osiągamy parę rzeczy:

  • skontrowaliśmy jakieś zagrożenie w tej turze i mamy własą turę na dobranie innej odpowiedzi lub zabicie przeciwnika atakiem;
  • wiemy, co dobierze przeciwnik;
  • pozbawiamy go drawu – przeciwnik musi dobrać to, co skontrowaliśmy.

Dodatkowo rouge’i przewijają karty, więc dość często przeciwnik nie dobierze tej karty, tylko ją przewiniemy, przez co pozbywamy się zagrożenia na zawsze. Często też dobrą praktyką jest kontrowanie spelli, które nie mają dużego wpływu na grę i zmuszenie przeciwnika do dobrania ich jeszcze raz.


Na początku zastanawiałem się czemu inkwizycja, a nie Thoughtseize. Po pograniu rogalami zrozumiałem dlaczego. Dwa życia mają znaczenie przeciwko agresywnym deckom, które nie są naszym najlepszym matchupem. Przeciwko deckom, które mają droższe spelle, możemy odrzucić ich tańszą interakcję i skupić się na kontrowaniu drogich zagrożeń.


Sideboard guide

Mirror

-2 Inquisition of Kozilek, -2 Merfolk Windrobber
+2 Mystical Dispute, +2 Cling to Dust

Zostawiamy dwie inkwyzycje głównie na Lurrus of the Dream-den, gdy przeciwnik zdecyduje się włożyć go do ręki. Cling usuwa karty z naszego grobu jako koszt escape, więc pomaga nam kontrolować ilość kart w grobie.


RG Aggro 

– 4 Merfolk Windrobber, -2 Memory Lapse, -1 Into the Story
+2 Aether Gust, +2 Tyrant’s Scorn, +2 Crippling Fear, +1 Cling to Dust

Wsadzamy removal i wyciągamy merfolki, które średnio atakują i słabo blokują. Memory Lapse moim zdaniem jest średni, gdyż akurat w tym matchupie zagrożeń chcemy się pozbywać na dobre, a nie oddalać je na turę. Chcę mieć też cantrip i life gain w postaci Cling to Dust zamiast Into the Story, które dość często zalega w ręku w wczesnych fazach gry.


WG Coco

-4 Merfolk Windrobber 
+2 Tyrant’s Scorn, +2 Crippling Fear 

O ile pierwsza gra to zazwyczaj wyścig, to po side staramy się być kontrolą. Dużym problemem jest Rest in Peace, gdy przeciwnikowi uda się go przemycić na stół.


UW, UB, UWR, UBR, UGB Control i Tainted Pact Combo

-4 Fatal Push
+2 [/c]Negate[/c], +2 [/c]Mystical Dispute[/c]

Cytując klasyka “counterspells in, removal out”. Decki kontrolne i combo są naszym najlepszym matchupem. Nie ma tam zbyt wielu stworów do niszczenia, a tokena z Shark Typhoon możemy zawsze zabić Drown in the Loch.


Gobliny

-4 Merfolk Windrobber, -2 Memory Lapse 
+2 Aether Gust[/c ], +2 [c]Crippling Fear, +2 2 Grafdigger’s Cage

Znowu po side jesteśmy UB kontrolą z dostępem do genialnego mass removalu w postaci Crippling Fear. Geniusz kryje się w tym, że jest to jednostronny mass removal. My zagrywamy swoje stwory, gdy przeciwnik, by nie pozostać w tyle rozgrywki, musi dogrywać swoje stwory, a my nagle myk i zabijamy wszystkie nie-rogue.


Mono Red, RW Lurrus Burn

-4 Merfolk Windrobber, +2 Memory Lapse
 +2 Aether Gust, +2 Tyrant’s Scorn, +2 Cling to Dust

Zazwyczaj po pierwszym zagraniu Cling to Dust udaje nam się ustabilizować rozgrywkę.


UR Phoenix

-4 Inquisition of Kozilek, +2 Fatal Push
+2 Grafdigger’s Cage, +2 Aether Gust, +2 Mystical Disoute

Discard jest średni na decki pełne cantripów, a side’owa klatka bardziej niż nas ogranicza przeciwnika.


WB Aury

– 4 Merfolk Windrobber
+2 Grafdigger’s Cage, +2 Tyrant’s Scorn

Od momentu, w którym zacząłem wsajdowywać 2 Grafdigger’s Cage, zacząłem wygrywać o wiele więcej. Klatka blokuje ich aury, których używają do ochrony swoich “enchantresek” oraz Claim//Fame.


Mono G Stompy (i warianty z niebieskim)

-4 Merfolk Windrobber, -2 Memory Lapse
+2 Aether Gust, +2 Tyrant’s Scorn, +2 Crippling Fear 

Po side znowu zmieniamy się w UB control. Gdy widzimy u przeciwnika Llanowar Elves w pierwszej turze, to zawsze powinniśmy go zabić Fatal Pushem. Ta sama zasada odnosi się gdy to my zaczynamy i zagramy Inquisition of Kozilek – wtedy też odrzucamy manodajnego elfa. 

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!