Każdego roku w okresie świątecznym na platformie MTG Online pojawia się jeden z najciekawszych formatów dostępnych w Magic: The Gathering, czyli Vintage Cube draft. Niewtajemniczonym wyhaśniam, że jest to draft, w którym draftujemy karty z całej historii magica. W puli kart znajduja się najlepsze, najpotężniejsze spelle, włącznie z kartami objętymi Reserved Listą, a w szczególności Power Nine.
W tym roku my gracze musieliśmy być bardzo grzeczni, gdyż Wizardzi mają dla nas fantastyczny prezent. Każdy posiadacz konta na MTGO otrzymał przy poprzednim downtime „Vintage Token” dzięki któremu można ozegrać jednego darmowego phantom drafta. Nagrody w takim drafcie są standardowe (3-0: 150 PP + treasure chest, 2-1: 100 PP, 1-2: 50 PP), więc przy odpowiednim win ratio możemy sobie ich zagrać bez liku, nie wydając ani złotówki. Poniżej opiszę podstawowe archetypy w kostce Vintage i kluczowe karty w tych archetypach, aby łatwiej było Wam nie pogubić się w tym potężnym środowisku limited. Zanim jednak to nastąpi podzielę się z Wami jedną ważnymi wskazuwkami, które pomagają w draftowaniu mocnych decków.
Co jest najsilniejsze w Vintage Cube?
Istnieją power karty, których nie puszczamy, a przynajmniej nie robimy tego w większości wypadków. Nigdy nie zostawiamy ich w paczce na początku drafta i przeważnie również w paczce drugiej i trzeciej. Wyjątek od tej zasady uczynić możemy jedynie wtedy, gdy w trzeciej paczce, zamiast power karty weźmiemy kartę, bez której nasz archetyp absolutnie nie może się obejść, a której bardzo nam brakowało.
Spośród power możemy wyszczególnić pewną grupę kart, które dają nam tzw. „fast mana”. Są to karty, które pozwalają nam oszukać tempo rozgrywki i zagrywać duże zagrożenia szybciej, a czasami nawet dużo szybciej. Należy tu wyróżnić: Black Lotus, Sol Ring, Mana Vault, Mana Crypt, Mox Pearl, Mox Sapphire, Mox Jet, Mox Ruby i Mox Emerald.
Reszta power kart to karty, których czysta siła jest tak ogromna, że otworzenie ich powinno dać nam sygnał, że warto zrobić wszystko, aby nimi zagrać. Są to kolejne dwie karty z listy Power 9: Ancestral Recall i Time Walk, oraz przepotężne, bardziej współczesne karty: Oko, Thief of Crowns, Jace Minsculptor i Library of Aleksandria.
W dalszej kolejności Wasza uwaga powinna kierować się na takie picki jak: Mind Twist, Opposition, Mana Drain, Upheaval, Ragavan, Dack Fayden, Ancient Tomb, Mox Diamond, Urza’s Saga, Glen Elandra Archmage i fetchlandy
Najlepsze archetypy w Vintage Cube
Wiedząc już, jak najlepiej zacząć drafta i co jest naprawdę mocne, możecie przejść do archetypów, których w tym formacie mamy prawdziwą obfitość. Przedstawię Wam najmocniejsze.
Mono Red
Na początek klasyka. Mono Red gra tu typowy gameplan aggro decku z formatów constructed. Najpierw chce wstawić 2-3 małe stworki, a potem dokończyć paleniem lub mocnym finisherem. Szukajcie najbardziej efektywnych sposobów na zadawanie przeciwnikom obrażeń, zapewnijcie sobie odpowiednią ilość małych atakerów i palania na ich poparcie. Z tym drugim bywa trudniej, gdyż inni drafterzy nie gardzą paleniem w roli removalu do swoich decków. Kluczowe karty: każdy burn spell za 1 i 2 mana, Sulfuric Vortex, Ragavan, Goblin Guide, Eidolon of the Great Ravel[/c], a gdy mamy dużo stworów – Hellrider. Aby wydraftować dobrego Reda, musicie być jedynym czerwonym drafterem na stole.
Mono Green Ramp
To kolejny linearny archetyp, który ma jednak większe wsparcie w ilości dostępnych kart. Potrzebujecie tu jednomanowej akceleracji many, a w całej kostce dostępnych jest aż jedenaście takich kart. Następnie szukajcie kart w koszcie mana od 4 do 8, które mają ogromny wpływ na stół i starajcie się nimi wygrać grę. Często będą to po prostu duże stwory, rzadziej planeswalkerzy. Ważne karty dla Greena to: manodajki, Gaea’s Cradle, Craterhoof Behemoth, Woodfall Primus, Natural Order, Nissa, Who Shakes the World, Hexdrinker, Green Sun’s Zenith, Primeval Titan, Channel, Rofellos. Na konieć dodam jeszcze, że zielona rampa bardzo lubi splash niebieskiego, np. dla Opposition lub potężnych draw spelli takich jak Jace, the Mind Sculptor, Urza, Lord Artificer czy Ancestral Recall.
Mono White Aggro/Taxes
Deck jest mieszanką dwóch styli grania tj. agresji i taxowania przeciwnika najróżniejszymi efektami. Postawcie na bardzo dobrą krzywą many, zaczynającą się od mnogości one-dropów. W dalszym etapie szukajcie bardziej interaktywnych czarów, mogących utrudniać przeciwnikowi życie. Po ostatnich modyfikacjach w liście kart Vintage Cube uważam, że białe aggro stało się najlepszym aggro formatu, prześcigując Mono Reda. Istotne karty to: Mother of Runes/Giver of Runes[c], [c]Thalia, Guardian of Thraben, Stoneforge Mystic + Batterskul, Skycleave Apparition, Elspeth Conquers Death, Palace Jailer, Ellite Spellbinder, Solitude, Skullclamp. Warto pamiętać też o sideboardzie, bo jest sporo średnich białych kart, które są dobre tylko na określone archetypy, np. Containement Priest, Sungold Sentinel lub Vryn Wingmare.
Ux Control
Bardzo często będzie to UW, zdarza się również UR lub wielokolorowe twory bazujące na niebieskim. Szukajcie kontr i innych sposobów kontroli nad stołem, takich jak np. removal. Dopełnijcie to drawem lub innym sposobem na card adventage oraz kilkoma finisherami. W tej roli sprawdzą się zarówno planeswalkerzy, jak i duże kabany takie jak Consecrated Spihinx. Ciężko wymienić tu bardzo kluczowe karty, gdyż występuje dosyć spora zastępowalność i bardziej należy skupić się na ogólnym gameplanie, niż na trafieniu konkretnego picku.
Bx Reanimator
Moja ulubiona strategia w Vintage Cube, którą dopracowałem do perfekcji. Archetyp ten ma dwie gałęzie. Można grać klasycznym UB lub trochę mniej oczywistym, jednak równie potężnym RB. W obu przypadkach szukajcie tanich sposobów na umieszczenie dużych stworów w grobie. W tej roli najlepiej sprawdzą się: Bazzar of Bahdad, Careful Study, Faithless Looting, Entomb i Putrid Imp. Potrzebujemy też kabanów. Uniwersalne, wyśmienite dla obu gałęzi archetypu są kolejno od najlepszego: Grislebrand, Archon of Cruelty i Woodfall Primus, Ashen Rider, Terrastodon i Myr Battlesphere. Lubiana przez ludzi Iona jest pułapką i raczej powinna się znajdować w sideboardzie. Ważne jest, aby reanimowane stwory miały duży wpływ na grę, nawet jeśli miałyby od razu zginąć, a Iona nie spełnia tego kryterium, choć w niektórych matchupach może okazać się MVP. Czerwona gałąź archetypu bardzo wysoko ceni sobie Eldrazi Tytany z annihilatorem, głównie dlatego, że RB ma świetne sposoby na wprowadzenie ich do gry: Coprse Dance, Shallow Grave, Sneak Attack, Through the Breach. Jest trudniejsze do zdraftowania, ale potrafi być dużo bardziej eksplozywne. Jeśli chodzi o reanimate spelle, te za pięć mana są za drogie. Najlepsze to Reanimate, Animate Dead, Exhume i Necromancy. Do tego polecam wszystkie czrane tutory, które doskonale sklejają deck.
Ux Storm
Ukochany archetyp wielu drafterów, polegający na możliwości zagrania wielu czarów w jednej turze, aby na koniec zabić czarem ze stormem lub nierzadko innym combo, np. Kiki+Exarch lub Sneak Attack + Emrakul, a czasem nawet zwykłym Fireballem po wygenerowaniu olbrzymich ilości mana. Klasyczne finishery storma to Tendrils of Agony oraz Brain Freeze. Powierzchownie Freeze wydaje się dużo lepszy (bo tańszy), jednak istnienie w formacie Eldrazich wtasowujących grób do tali sprawia, że przez 1/4 gier Freeze będzie martwą kartą. Granie Tendrilsami to zero ryzyka. Aby zagrać dużo czarów w jednej turze potrzebować będziecie many, a tę wygenerujecie dzięki mana rockom (najlepiej Moxom) oraz na jeden z dwóch sposobów. Albo idzie się w stronę czarnego i rytuałów, albo w stronę połączenia High Tide z untap efektami takimi jak Turnabout, Time Spiral czy Frantic Search. Kluczowe dla Storma karty to wszelkie power karty, Tendrills of Agony, Yavgmoth’s Will, High Tide, tanie cantripy, draw spelle, czarne rytuały i czarne tutory.
UR Combo-control
Nietypowa odmiana niebieskiej kontroli, która planuje wygrać przez combo. Często gra mniejszą ilością kontr i w większym stopniu stara się operować tanimi niebieskim czarami, które pozwalają na manipulację naszą talią, takich jak Ponder, Preordain, Mystical Tutor. Comba, jakimi możecie dysponować:
- Splinter Twin/Kiki-Jiki + Deceiver Exarch/Pestermite
- Sneak Attack/Through the Breach/Show and Tell + Eldrazi z annihilatorem
- Goblin Welder, Emry, Tinker + duże artefakty do reanimacji.
Comba są o tyle odporne na wszelkie przeszkadzajki, że często te kilka kontr, którymi się gra, pozwoli Wam na skuteczną ochronę winconu.
Planeswalker Ramp
Celowo nie podałem tu żadnej pary kolorów, gdyż archetyp ten możecie stworzyć niemal w każdej kombinacji. To typowy midrange deck, choć wyjątkowo skuteczny w Vintage Cube. Szukajcie walkerów za 2 do maksimum 5 mana oraz sposobów na włożenie ich do gry wcześniej niż zwykle. Starajcie się wygrać przewagą, którą generują planeswalkerzy. Całość zapełnijcie możliwie efektywną interakcją w draftowanych przez Was kolorach.
Spodobał Ci się ten wpis?
Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!