Analiza Zendikar Rising w limited – zielony

Maciej Janik16.09.2020Czas czytania: 8 minut(y)

5.0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Przykłady: Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Ugin, the Spirit Dragon.
4.5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Bonecrusher Giant, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4.0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Wicked Wolf, Cubwarden, Stormwing Entity.
3.5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Trail of Crumbs, Conclave Mentor.
3.0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Grimdancer, Pridemalkin.
2.5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2.0: Typowe fillery
Np. Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion, Teferi’s Protege.
1.5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1.0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0.5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach, Negate.
0.0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.


Adventure Awaits
Ocena: 1.5

Nie przepadam za takimi efektami za 2 mana. Duża strata tempa nie jest z reguly warta szukania dobrych kart. Plus jest taki, że karta w przypadku nietrafienia po prostu wymienia się na inną.


Ancient Greenwarden
Ocena: 3.0

Wielki typ 5/7 reach, który, jeśli dobrze rozumiem, będzie podwójnie odpalał landfall naszych innych kart. Solidny stwór i finisher, który może dodać dodatkową wartość do naszego decku, ale to nic spektakularnego.


Ashaya, Soul of the Wild
Ocena: 4.0 – 4.5

Ashaya powinna być zawsze największym stworem na stole dodatkowo zmieniającym wszystkie nasze inne stwory w źródła zielonej many. Jako taki potężny elemental zasługuję na 4.0. Wydaje się świetnym finisherem. Co najważniejsze, każdy nasz zagrany stwór będzie dodatkowo odpalał landfall, a to może mieć monstrualny wpływ na rozgrywkę.


Bala Ged Recovery
Ocena: 2.0

Land-spell, który uważam za świetny. Wariacja Regrowtha, która powinna znajdować miejsce w deckach. Idealna karta, którą bez problemu w early game użyję jako landa, a jeśli dobiorę w late game, to będę bardzo szczęśliwy, że jest w moim decku.


Broken Wings
Ocena: 0.5

Jest to wręcz podręcznikowy przykład karty sideboardowej.


Canopy Baloth
Ocena: 2.5

Landfall jest agresywną mechaniką, a jako że z reguły jesteśmy w stanie zagrać landa tylko w naszej turze, to karty, które dostają dopak do statystyk, są dużo lepsze w agresywnych taliach. Tutaj mamy idealny tego przykład. 4/3 za 4 mana to zapychacz, ale już jako 6/5 agresor powinien być ciężki do zablokowania.


Cragplate Baloth
Ocena: 3.0

Wielki basior z hexproofem praktycznie nie do zabicia, jednak kosztuje aż 7 mana i nie ma trample’a. Prędzej wróżę tej karcie karierę w T2 jako finisher na kontrolne decki, choć niewykluczone, że dopiero kiedy Uro wyrotuje.


Dauntless Survivor
Ocena: 2.5

Bardzo fajny miś+ mający opcje rozłożenia statystyk i synergie z party, a także counterkami w BG. Od 2-dropa na commonie nie mogę wymagać więcej.


Gnarlid Colony
Ocena: 2.5

Kolejny synergiczny 2-drop. Tym razem jednak zamiast synergii z podtypem mamy mechanikę kicker i w deckach na kickerze opartych będzie świetnym dropem.


Inscription of Abundance
Ocena: 3.5

W podstawowej wersji będzie fightem na instancie albo sztuczką z dwoma counterami. Jako 5 mana spell dostajemy naprawdę sporo i możemy całkowicie zniszczyć przeciwnika w combacie. Karta będzie bardzo szybko znikać z paczek.


Iridescent Hornbeetle
Ocena: 2.5

High end dla decków na counterach. Nie jestem pewny jak dobry jest to archetyp, ale jeśli będzię działał, to Hornbeetle będzie jednym z lepszych uncommonów budujących nasz board.


Joraga Visionary
Ocena: 2.5

Zwraca kartę i ma istotny w tym secie podtyp, więc mimo jego mizernych statystyk, uważam go za dobrego commona.


Kazandu Mammoth
Ocena: 3.5

Jak wspominałem wcześniej o stworach z landfallem, karta tego typu w ataku jako 5/5 jest świetna. Jako 3/3 mamy zapychacza, ale plus za to, że zawsze możemy zagrać go jako land.


Kazandu Nectarpot
Ocena: 1.5

W secie jest dużo dobrych 2-dropów ze znacznie przydatniejszymi podtypami i statami, więc grałbym tym insektem tylko w ostateczności.


Kazandu Stomper
Ocena: 2.5

Jeśli Kazandu Stomper jest naszą najdroższą kartą, to w tym secie jego drawback może być tak naprawdę bardzo dla nas korzystny. Nie dość, że istnieje szansa, że wrócimy landy, aby móc w dalszym ciągu odpalać nasze landfalle, to możliwe, że w stole będziemy mieć któryś z land-spellów i powrót na rękę da nam opcję użycia ich jako zaklęcia. Świetny i uniwersalny finisher.


Khalni Ambush
Ocena: 2.5

Bardzo mocny zielony removal, który tylko w ostateczności będziemy zagrywać jako land, ale to miło, że ma taką opcję. Nic tylko grać.


Lotus Cobra
Ocena: 3.5

Opcja akceleracji i filtrowania many na 2-dropie to zawsze świetna sprawa. Także jeśli gramy zielonym, to kobra zawsze znajdzie dla siebie miejsce w talii.


Might of Murasa
Ocena: 2.0

Bardzo brakuje mi trample’a w kickniętej wersji tej karty, choć mimo wszystko jest to akceptowalna sztuczka, która będzie mieścić się do decków, a dodatkowa opcja jest jak zwykle bonusem.


Murasa Brute
Ocena: 1.5

Najbardziej klasyczny z fillerów. Na szczęście ma podtyp warrior bedący częścią party, więc jako zapychacz będziemy mieli troszkę mniejsze wyrzuty sumienia, że nim gramy.


Murasa Sproutling
Ocena: 3.0

A teraz porównajcie tę kartę z trollem powyżej. Murasa Sproutling jest po prostu świetnym uncommonem do kicker decków. Sam martwię się, że ten archetyp może być wręcz za mocny.


Nissa’s Zendikon
Ocena: 1.0

Nie przepadam za tego typu efektami i zawsze odradzam granie nimi. Jako 5-drop nie zachwyca.


Oran-Rief Ooze
Ocena: 3.0

Martwią mnie statystyki tego stwora, choć niepowstrzymany może bardzo szybko wzmocnić cały nasz stół w BG i zakończyć grę.



Rabid Bite
Ocena: 2.5

Tradycyjny zielony removal. Zawsze zmieści się w zielonym decku, gdzie będzie wstanie zabić każdego stworka przeciwnika.


Reclaim the Wastes
Ocena: 2.0

Fixuje manę i daje opcję na tani kicker spell. Grałbym praktycznie zawsze, żeby poprawić manę w moich zielonych taliach.


Roiling Regrowth
Ocena: 2.5

Opcja odpalenia 2 triggerów landfalla na instancie jest świetna i czyni to Roiling Regrowth jednym z wyżej pickowanych uncommonów dla decków opartych na mechanice landfall.


Scale the Heights
Ocena: 1.0

Nie przepadam za takimi kartami, ale w ostateczności zmieszczę je do decku, jeśli będę potrzebował rampy.


Scute Swarm
Ocena: 3.5 – 4.0

Wyobrażam sobie, że wielokrotnie przegram do tej karty. Tworzy nieskończenie wiele tokenów w late game. Warto zauważyć, że ich przyrost jest geometryczny i bardzo szybko będą w stanie zalać przeciwnika.


Skyclave Pick-Axe
Ocena: 2.0

W oryginalnym Zendzikarze equipment z tym efektem był świetny, a tu bonusowo mamy bardzo mocną opcję tempo playa, jakim jest darmowy equip. Z drugiej strony normalne zaekwipowanie jest bardzo drogie i naraża nas na stratę tempa, które chcieliśmy zyskać, grając tą kartą.


Springmantle Cleric
Ocena: 2.5

Jako 4/5 jest akceptowalny. Jeżeli uda się zrobić z niego 5/6, to świetnie. Podtyp wspiera party, a counterki przydadzą się w taliach BG. Walczy z innymi 5-dropami o miejsce, ale jest niezły i ma szansę tę walkę wygrać.


Strength of Solidarity
Ocena: 1.0

„Sztuczka” na sorcery nie zachwyca i odradzam granie takimi efektami, bo narażamy się na 2 za 1, a dodatkowo musimy mieć niezły stół, żeby ta karta miała sens.


Swarm Shambler
Ocena: 3.0

Niestety rośnie bardzo wolno i potrzebujemy dobrać go w początkowej fazie gry, żeby miał czas urosnąć i wpłynąć na stół. Wydaje mi się, że ta karta spokojnie mogłaby być uncommonem.


Tajuru Blightblade
Ocena: 2.5

Z reguły stwory z takimi statystykami i deathtouchem są skorpionami lub wężami, a tutaj dostajemy bardzo przydatny podtyp. Jako one-drop pozwala zebrać party znacznie wcześniej. Zawsze zmieszczę go do decku.


Tajuru Paragon
Ocena: 4.0

Jedna z kart, która od razu zniknie z paczki. Świetnie supportuje party i jest bardzo silna z kickerem. Możliwe, że to najlepszy 2-drop w secie.


Tajuru Snarecaster
Ocena: 2.0

Typowy pająk, który tutaj ma jakieś dziwne podtypy. Na szczęście w tym secie jest to atutem, więc jeśli będziemy potrzebować rogue’a do party i przy okazji możemy powstrzymać latacze przeciwnika, to mamy niezłego stworka.


Tangled Florahedron
Ocena: 3.0

Manodajka, która jest landem, jeśli potrzebujemy tego w early lub chcemy odpalić triggery landfallu w late game. Bardzo fajnie zdesignowana karta!


Taunting Arbormage
Ocena: 2.5

Zagrany z kickerem może wygrać grę, co wynagradza jego słabe statystyki. Do tego podtyp bedący częścią party. Grałbym!


Territorial Scythecat
Ocena: 2.0

Akceptowalny common. Ma potencjał urosnąć do solidnych rozmiarów. Przy okazji ma synergię z counterami i widzę w nim jakiś potencjał.


Turntimber Ascetic
Ocena: 2.0

Kleryk do drużyny. Oprócz tego wielki kloc za 5 mana – nic szczególnego, ale czasem nim zagramy.


Turntimber Symbiosis
Ocena: 3.0

Land-spelle są idealne na sytuacyjnych, drogich kartach, i tutaj mamy perfekcyjny przykład land-spella, którym zawsze chcę grać!


Vastwood Fortification
Ocena: 1.5

Nie jestem fanem słabych kart, którymi zagramy tylko dlatego, że mogą być też landami, a tutaj efekt jest tak mizerny, że nie polecam wsadzać tego do decku.


Vastwood Surge
Ocena: 2.0

Jeśli nasz deck potrzebuje rampy, to zagramy tym spellem. Ma duży plus za to, że jest to przy okazji też niezły pay-off dla rampy i to czyni tę kartę grywalną.


Veteran Adventurer
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo silny uncommon. W secie jest ich mnóstwo i będzie odbywać się o nie prawdziwa walka. W większości gier powinien być to 5/5 za , który dodatkowo znacznie ułatwi zebranie nam full party. Karta wydaje się naprawdę potężna.


Vine Gecko
Ocena: 3.5 – 4.0

To jest dokładnie to, czego kicker deck potrzebuje, aby być naprawdę groźnym archetypem. Wydaje mi się, że najlepsze, co można zrobić w tym formacie, to zagranie go w drugiej turze i dzięki jego zdolności follow-up w trzeciej turze w postaci kickniętego niebieskiego gniazda drake’ów. Ten uncommon wydaje mi się tak absurdalnie mocny, że z przyjemnością będę go firstpickował.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor i bezkolorowe

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba której udało się wbić gold pro status w MTG i przy okazji nigdy nie zrobić top 8 na premier evencie w MTG. Wielki fan Limited w MTG i wkładanie niepotrzebnej 41 karty do decku.

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *