Analiza Zendikar Rising w limited – zielony

Maciej Janik16.09.2020Czas czytania: 8 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Adventure Awaits
Ocena: 1.5

Nie przepadam za takimi efektami za 2 mana. Duża strata tempa nie jest z reguly warta szukania dobrych kart. Plus jest taki, że karta w przypadku nietrafienia po prostu wymienia się na inną.


Ancient Greenwarden
Ocena: 3.0

Wielki typ 5/7 reach, który, jeśli dobrze rozumiem, będzie podwójnie odpalał landfall naszych innych kart. Solidny stwór i finisher, który może dodać dodatkową wartość do naszego decku, ale to nic spektakularnego.


Ashaya, Soul of the Wild
Ocena: 4.0 – 4.5

Ashaya powinna być zawsze największym stworem na stole dodatkowo zmieniającym wszystkie nasze inne stwory w źródła zielonej many. Jako taki potężny elemental zasługuję na 4.0. Wydaje się świetnym finisherem. Co najważniejsze, każdy nasz zagrany stwór będzie dodatkowo odpalał landfall, a to może mieć monstrualny wpływ na rozgrywkę.


Bala Ged Recovery
Ocena: 2.0

Land-spell, który uważam za świetny. Wariacja Regrowtha, która powinna znajdować miejsce w deckach. Idealna karta, którą bez problemu w early game użyję jako landa, a jeśli dobiorę w late game, to będę bardzo szczęśliwy, że jest w moim decku.


Broken Wings
Ocena: 0.5

Jest to wręcz podręcznikowy przykład karty sideboardowej.


Canopy Baloth
Ocena: 2.5

Landfall jest agresywną mechaniką, a jako że z reguły jesteśmy w stanie zagrać landa tylko w naszej turze, to karty, które dostają dopak do statystyk, są dużo lepsze w agresywnych taliach. Tutaj mamy idealny tego przykład. 4/3 za 4 mana to zapychacz, ale już jako 6/5 agresor powinien być ciężki do zablokowania.


Cragplate Baloth
Ocena: 3.0

Wielki basior z hexproofem praktycznie nie do zabicia, jednak kosztuje aż 7 mana i nie ma trample’a. Prędzej wróżę tej karcie karierę w T2 jako finisher na kontrolne decki, choć niewykluczone, że dopiero kiedy Uro wyrotuje.


Dauntless Survivor
Ocena: 2.5

Bardzo fajny miś+ mający opcje rozłożenia statystyk i synergie z party, a także counterkami w BG. Od 2-dropa na commonie nie mogę wymagać więcej.


Gnarlid Colony
Ocena: 2.5

Kolejny synergiczny 2-drop. Tym razem jednak zamiast synergii z podtypem mamy mechanikę kicker i w deckach na kickerze opartych będzie świetnym dropem.


Inscription of Abundance
Ocena: 3.5

W podstawowej wersji będzie fightem na instancie albo sztuczką z dwoma counterami. Jako 5 mana spell dostajemy naprawdę sporo i możemy całkowicie zniszczyć przeciwnika w combacie. Karta będzie bardzo szybko znikać z paczek.


Iridescent Hornbeetle
Ocena: 2.5

High end dla decków na counterach. Nie jestem pewny jak dobry jest to archetyp, ale jeśli będzię działał, to Hornbeetle będzie jednym z lepszych uncommonów budujących nasz board.


Joraga Visionary
Ocena: 2.5

Zwraca kartę i ma istotny w tym secie podtyp, więc mimo jego mizernych statystyk, uważam go za dobrego commona.


Kazandu Mammoth
Ocena: 3.5

Jak wspominałem wcześniej o stworach z landfallem, karta tego typu w ataku jako 5/5 jest świetna. Jako 3/3 mamy zapychacza, ale plus za to, że zawsze możemy zagrać go jako land.


Kazandu Nectarpot
Ocena: 1.5

W secie jest dużo dobrych 2-dropów ze znacznie przydatniejszymi podtypami i statami, więc grałbym tym insektem tylko w ostateczności.


Kazandu Stomper
Ocena: 2.5

Jeśli Kazandu Stomper jest naszą najdroższą kartą, to w tym secie jego drawback może być tak naprawdę bardzo dla nas korzystny. Nie dość, że istnieje szansa, że wrócimy landy, aby móc w dalszym ciągu odpalać nasze landfalle, to możliwe, że w stole będziemy mieć któryś z land-spellów i powrót na rękę da nam opcję użycia ich jako zaklęcia. Świetny i uniwersalny finisher.


Khalni Ambush
Ocena: 2.5

Bardzo mocny zielony removal, który tylko w ostateczności będziemy zagrywać jako land, ale to miło, że ma taką opcję. Nic tylko grać.


Lotus Cobra
Ocena: 3.5

Opcja akceleracji i filtrowania many na 2-dropie to zawsze świetna sprawa. Także jeśli gramy zielonym, to kobra zawsze znajdzie dla siebie miejsce w talii.


Might of Murasa
Ocena: 2.0

Bardzo brakuje mi trample’a w kickniętej wersji tej karty, choć mimo wszystko jest to akceptowalna sztuczka, która będzie mieścić się do decków, a dodatkowa opcja jest jak zwykle bonusem.


Murasa Brute
Ocena: 1.5

Najbardziej klasyczny z fillerów. Na szczęście ma podtyp warrior bedący częścią party, więc jako zapychacz będziemy mieli troszkę mniejsze wyrzuty sumienia, że nim gramy.


Murasa Sproutling
Ocena: 3.0

A teraz porównajcie tę kartę z trollem powyżej. Murasa Sproutling jest po prostu świetnym uncommonem do kicker decków. Sam martwię się, że ten archetyp może być wręcz za mocny.


Nissa’s Zendikon
Ocena: 1.0

Nie przepadam za tego typu efektami i zawsze odradzam granie nimi. Jako 5-drop nie zachwyca.


Oran-Rief Ooze
Ocena: 3.0

Martwią mnie statystyki tego stwora, choć niepowstrzymany może bardzo szybko wzmocnić cały nasz stół w BG i zakończyć grę.



Rabid Bite
Ocena: 2.5

Tradycyjny zielony removal. Zawsze zmieści się w zielonym decku, gdzie będzie wstanie zabić każdego stworka przeciwnika.


Reclaim the Wastes
Ocena: 2.0

Fixuje manę i daje opcję na tani kicker spell. Grałbym praktycznie zawsze, żeby poprawić manę w moich zielonych taliach.


Roiling Regrowth
Ocena: 2.5

Opcja odpalenia 2 triggerów landfalla na instancie jest świetna i czyni to Roiling Regrowth jednym z wyżej pickowanych uncommonów dla decków opartych na mechanice landfall.


Scale the Heights
Ocena: 1.0

Nie przepadam za takimi kartami, ale w ostateczności zmieszczę je do decku, jeśli będę potrzebował rampy.


Scute Swarm
Ocena: 3.5 – 4.0

Wyobrażam sobie, że wielokrotnie przegram do tej karty. Tworzy nieskończenie wiele tokenów w late game. Warto zauważyć, że ich przyrost jest geometryczny i bardzo szybko będą w stanie zalać przeciwnika.


Skyclave Pick-Axe
Ocena: 2.0

W oryginalnym Zendzikarze equipment z tym efektem był świetny, a tu bonusowo mamy bardzo mocną opcję tempo playa, jakim jest darmowy equip. Z drugiej strony normalne zaekwipowanie jest bardzo drogie i naraża nas na stratę tempa, które chcieliśmy zyskać, grając tą kartą.


Springmantle Cleric
Ocena: 2.5

Jako 4/5 jest akceptowalny. Jeżeli uda się zrobić z niego 5/6, to świetnie. Podtyp wspiera party, a counterki przydadzą się w taliach BG. Walczy z innymi 5-dropami o miejsce, ale jest niezły i ma szansę tę walkę wygrać.


Strength of Solidarity
Ocena: 1.0

„Sztuczka” na sorcery nie zachwyca i odradzam granie takimi efektami, bo narażamy się na 2 za 1, a dodatkowo musimy mieć niezły stół, żeby ta karta miała sens.


Swarm Shambler
Ocena: 3.0

Niestety rośnie bardzo wolno i potrzebujemy dobrać go w początkowej fazie gry, żeby miał czas urosnąć i wpłynąć na stół. Wydaje mi się, że ta karta spokojnie mogłaby być uncommonem.


Tajuru Blightblade
Ocena: 2.5

Z reguły stwory z takimi statystykami i deathtouchem są skorpionami lub wężami, a tutaj dostajemy bardzo przydatny podtyp. Jako one-drop pozwala zebrać party znacznie wcześniej. Zawsze zmieszczę go do decku.


Tajuru Paragon
Ocena: 4.0

Jedna z kart, która od razu zniknie z paczki. Świetnie supportuje party i jest bardzo silna z kickerem. Możliwe, że to najlepszy 2-drop w secie.


Tajuru Snarecaster
Ocena: 2.0

Typowy pająk, który tutaj ma jakieś dziwne podtypy. Na szczęście w tym secie jest to atutem, więc jeśli będziemy potrzebować rogue’a do party i przy okazji możemy powstrzymać latacze przeciwnika, to mamy niezłego stworka.


Tangled Florahedron
Ocena: 3.0

Manodajka, która jest landem, jeśli potrzebujemy tego w early lub chcemy odpalić triggery landfallu w late game. Bardzo fajnie zdesignowana karta!


Taunting Arbormage
Ocena: 2.5

Zagrany z kickerem może wygrać grę, co wynagradza jego słabe statystyki. Do tego podtyp bedący częścią party. Grałbym!


Territorial Scythecat
Ocena: 2.0

Akceptowalny common. Ma potencjał urosnąć do solidnych rozmiarów. Przy okazji ma synergię z counterami i widzę w nim jakiś potencjał.


Turntimber Ascetic
Ocena: 2.0

Kleryk do drużyny. Oprócz tego wielki kloc za 5 mana – nic szczególnego, ale czasem nim zagramy.


Turntimber Symbiosis
Ocena: 3.0

Land-spelle są idealne na sytuacyjnych, drogich kartach, i tutaj mamy perfekcyjny przykład land-spella, którym zawsze chcę grać!


Vastwood Fortification
Ocena: 1.5

Nie jestem fanem słabych kart, którymi zagramy tylko dlatego, że mogą być też landami, a tutaj efekt jest tak mizerny, że nie polecam wsadzać tego do decku.


Vastwood Surge
Ocena: 2.0

Jeśli nasz deck potrzebuje rampy, to zagramy tym spellem. Ma duży plus za to, że jest to przy okazji też niezły pay-off dla rampy i to czyni tę kartę grywalną.


Veteran Adventurer
Ocena: 3.5

Kolejny bardzo silny uncommon. W secie jest ich mnóstwo i będzie odbywać się o nie prawdziwa walka. W większości gier powinien być to 5/5 za , który dodatkowo znacznie ułatwi zebranie nam full party. Karta wydaje się naprawdę potężna.


Vine Gecko
Ocena: 3.5 – 4.0

To jest dokładnie to, czego kicker deck potrzebuje, aby być naprawdę groźnym archetypem. Wydaje mi się, że najlepsze, co można zrobić w tym formacie, to zagranie go w drugiej turze i dzięki jego zdolności follow-up w trzeciej turze w postaci kickniętego niebieskiego gniazda drake’ów. Ten uncommon wydaje mi się tak absurdalnie mocny, że z przyjemnością będę go firstpickował.


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor i bezkolorowe

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!

Author avatar

Maciej Janik

Prawdopodobnie jedyna osoba, której udało się zdobyć status Gold Pro w profesjonalnym Magicu i przy okazji nigdy nie wejść do Top 8 na premier evencie typu Grand Prix. Wielki fan limited i wkładania niepotrzebnej, czterdziestej pierwszej karty do decku.