Analiza limited Tarkir: Dragonstorm – artefakty i lądy

Alan Andrzejewski04.04.2025Czas czytania: 7 minut(y)

Sponsorem serii analiz limited jest shop.guildmage.pl

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Hauntwoods Shrieker, Overlord of the Boilerbilges, Maha, Its Feathers Night
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Season of the Burrow, Unholy Annex // Ritual Chamber, Kitnap
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Defiant Survivor, Hunter’s Talent, Emberheart Challenger
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Entity Tracker, Pawpatch Recruit, Baylen, the Haymaker
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Pyroclasm, Polliwallop, Long River Lurker
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Ripchain Razorkin, Festival of Embers, Flesh Burrower
2,0: Typowe fillery.
Np. Sunshower Druid, Mind Spiral, Might of the Meek
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. High Stride, Nightwhorl Hermit, Grab the Prize
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Frantic Strength, Hoarder’s Overflow, Demonic Counsel
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Leyline of Resonance, Heirloom Epic, For the Common Good
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Marina Vendrell’s Grimoire, Doomsday Excruciator, Leyline of Mutation


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Lądy i Artefakty


Ugin, Eye of the Storms

Ugin, Eye of the Storms
Ocena: 4

Bardzo potężna karta z małym problemem – w tym secie dominują multikolorowe czary, więc najlepsza część Ugina, czyli statyczna umiejętność usuwania permanentów przy zagraniu bezkolorowego czaru, będzie praktycznie bezużyteczna. Z dobrych artefaktów mamy monumenty (które chcemy grać w drugiej turze) i ewentualnie Jade-Cast Sentinel. Na Ugina należy patrzeć jak na jednorazowy removal, który dobierze nam kilka kart, doda życie i ma prawdopodobnie bezużyteczne ultimatum. To nadal bardzo dobra karta, ale w tym secie są lepsze opcje.


Abzan Monument

Abzan Monument
Ocena: 3

Świetna karta – zagrana w drugiej turze pomaga naprawić manę i szukać brakujących lądów. Później, gdy mamy już lądy we wszystkich potrzebnych kolorach, możemy aktywować monument, gdy zaczynamy floodować. Tu zaczynają się różnice między monumentami: Abzan jest w mojej ocenie zbyt zależny od innych kart. Gdy wymienimy się z przeciwnikiem i mamy pusty stół, staje się bezużyteczny, a instant removal na naszego największego stwora dodatkowo go osłabia.


Boulderborn Dragon

Boulderborn Dragon
Ocena: 2,5

Typowa dwudziesta trzecia karta w decku – dobra, jeśli potrzebujemy latacza lub mamy kilka kart z mechaniką behold dragon. Nie będę płakał, grając nią, ale też nie będę zachwycony.


Dragonfire Blade

Dragonfire Blade
Ocena: 3,0-3,5

Duża część removalu w tym secie jest multikolorowa, więc stwór z tym mieczem nie jest w pełni bezpieczny od wrogich czarów. Koszt wzięcia miecza do ręki zależy od liczby kolorów stwora – płacenie dwóch many wciąż się opłaca, ale starałbym się unikać monokolorowych stworów, bo trzy many to już za dużo.


Dragonstorm Globe

Dragonstorm Globe
Ocena: 2,5-3,0 (sealed)

Chciałem dać ocenę 2, ale w tym secie jest sporo smoków za dokładnie pięć many. Zagranie tej kuli w tempo pozwala wystawić większego smoka turę wcześniej, co generuje spore tempo i może doprowadzić do wygranej. To też set, w którym nasza talia często będzie trzy- lub czterokolorowa, co zwiększa jej użyteczność.


Embermouth Sentinel

Embermouth Sentinel
Ocena: 2

Zdecydowanie gorszy od monumentów, ale w trzykolorowym decku, gdy nie wydraftujemy ich (błąd) lub nie otworzymy w sealed (pech), trzeba tym grać. Mały plus: to przyzwoita karta, gdy mamy już wszystkie lądy potrzebne do zagrywania smoków.


Jade-Cast Sentinel

Jade-Cast Sentinel
Ocena: 2,5

Zacznijmy od oczywistości: to bardzo dobry bloker, który może usuwać karty z grobu przeciwnika (np. z Harmonize czy Renew). Mniej oczywiste jest to, że może wygrać nam gry – wystarczy pozbyć się zagrożeń przeciwnika, a on w końcu dobierze kartę z pustej biblioteki. Używając tego małpo-węża do wkładania naszych najlepszych kart na spód talii, w połączeniu z self-millem, możemy szybko stworzyć małą, ale pełną bomb talię.


Jeskai Monument

Jeskai Monument
Ocena: 3,5

Świetna karta – zagrana w drugiej turze pomaga naprawić manę i szukać brakujących lądów. Później, gdy mamy już lądy we wszystkich potrzebnych kolorach, możemy aktywować monument, gdy zaczynamy floodować. Tu zaczynają się różnice między monumentami: Jeskai tworzy dwa tokeny 1/1 ptaków z lataniem – to przyzwoite, ale nie budzi mojego entuzjazmu.


Mardu Monument

Mardu Monument
Ocena: 3,75

Świetna karta – zagrana w drugiej turze pomaga naprawić manę i szukać brakujących lądów. Później, gdy mamy już lądy we wszystkich potrzebnych kolorach, możemy aktywować monument, gdy zaczynamy floodować. Tu zaczynają się różnice między monumentami: Mardu jest już solidne. Ten klan gra agresywnie (jak na ten set), a trzy stworki 1/1 z haste i menace mogą zadać ostatnie obrażenia. Tokeny dobrze synergizują z wieloma kartami Mardu.


Mox Jasper

Mox Jasper
Ocena: 0

Gratulacje otwarcia karty wartej trochę PLN!


Sultai Monument

Sultai Monument
Ocena: 3

Świetna karta – zagrana w drugiej turze pomaga naprawić manę i szukać brakujących lądów. Później, gdy mamy już lądy we wszystkich potrzebnych kolorach, możemy aktywować monument, gdy zaczynamy floodować. Tu zaczynają się różnice między monumentami: Sultai tworzy dwa 2/2 zombie za pięć many – to rozsądna umiejętność, ale nie wykazuje synergii z resztą kart Sultai.


Temur Monument

Temur Monument
Ocena: 4

Świetna karta – zagrana w drugiej turze pomaga naprawić manę i szukać brakujących lądów. Później, gdy mamy już lądy we wszystkich potrzebnych kolorach, możemy aktywować monument, gdy zaczynamy floodować. Tu zaczynają się różnice między monumentami: Temur wstawia słonia 5/5 za sześć many i jest to prawdopodobnie najlepszy monument – duża kreatura, która realnie wpływa na grę.


Watcher of the Wayside

Watcher of the Wayside
Ocena: 2

Aktywnie nie chciałbym grać tą kartą w żadnym decku (może z Uginem?). Nie jest niegrywalna, ale istnieje wiele lepszych opcji.


Bloodfell CavesBlossoming SandsDismal BackwaterJungle HollowRugged HighlandsScoured BarrensSwiftwater CliffsThornwood FallsTranquil CoveWind-Scarred Crag

Bloodfell Caves, Blossoming Sands, Dismal Backwater, Jungle Hollow, Rugged Highlands, Scoured Barrens, Swiftwater Cliffs, Thornwood Falls, Tranquil Cove, Wind-Scarred Crag
Ocena: 3

Gramy zawsze, gdy pomagają zagrywać nasze czary. W drafcie to pick na poziomie szóstego-ósmego wyboru. W sealed siłę decku często mierzymy liczbą nonbasic lądów w puli, które wspierają multikolorowe bomby.


Cori Mountain Monastery

Cori Mountain Monastery
Ocena: 4

Zakładamy, że te lądy są lepsze od basiców, bo to wolny format. W takich grach potrzebujemy wielu źródeł many, a gdy zaczynamy floodować, mana sink jak ta seria lądów czy monumenty stają się bardzo użyteczne. Jeskai-góra w praktyce dobiera nam kartę – aktywacja oznacza, że nie mamy co robić z maną i szukamy grywalnej karty. Najgorszy scenariusz to trafienie na Counterspell, ale to rzadkość.


Dalkovan Encampment

Dalkovan Encampment
Ocena: 3,5

Zakładamy, że te lądy są lepsze od basiców, bo to wolny format. W takich grach potrzebujemy wielu źródeł many, a gdy zaczynamy floodować, mana sink jak ta seria lądów czy monumenty stają się bardzo użyteczne. Mardu-plains pasuje do stylu Mardu – agresywny atak dwoma wojownikami 1/1. Mały minus: potrzebujemy stwora na stole, który może zaatakować.


Evolving Wilds

Evolving Wilds
Ocena: 3,5

Ten ląd zawsze był dobry, nawet w tradycyjnym limited z dwukolorowymi deckami. W tym formacie widziałem ludzi, którzy brali go jako trzecią kartę w pierwszej paczce draftu.


Frontier BivouacMystic MonasteryNomad OutpostOpulent PalaceSandsteppe Citadel

Frontier Bivouac, Mystic Monastery, Nomad Outpost, Opulent Palace, Sandsteppe Citadel
Ocena: 3,5

Tak jak ich commonowe odpowiedniki – gramy zawsze, gdy pomagają zagrywać nasze czary. W sealed siłę decku często mierzymy liczbą nonbasic lądów w puli, które wspierają multikolorowe bomby. W drafcie, w drugiej lub trzeciej paczce, nie widzę problemu, by brać je jako pierwszy pick, jeśli jesteśmy pewni kolorów naszego decku.


Great Arashin City

Great Arashin City
Ocena: 4

Zakładamy, że te lądy są lepsze od basiców, bo to wolny format. W takich grach potrzebujemy wielu źródeł many, a gdy zaczynamy floodować, mana sink jak ta seria lądów czy monumenty stają się bardzo użyteczne. Abzan-swamp jest świetny – pozwala zamieniać zbędne stworki w duszki, które możemy wykorzystać do blokowania lub atakowania. Niski koszt umiejętności i możliwość użycia jej w dowolnym momencie to duży plus.


Kishla Village

Kishla Village
Ocena: 4

Zakładamy, że te lądy są lepsze od basiców, bo to wolny format. W takich grach potrzebujemy wielu źródeł many, a gdy zaczynamy floodować, mana sink jak ta seria lądów czy monumenty stają się bardzo użyteczne. Sultai-forest to potężna karta – kontroluje, co dobieramy, a przy odrobinie szczęścia wrzuca do grobu karty z harmonize lub renew.


Maelstrom of the Spirit Dragon

Maelstrom of the Spirit Dragon
Ocena: 2,5-4

Siła tego lądu zależy od liczby smoków w decku. Im lepsze smoki (np. Ureni, the Song Unending), tym bardziej zwiększa szansę na ich dobranie. Grałbym nim jako osiemnasty ląd, bo dla niesmoczych czarów daje tylko bezkolorową manę.


Mistrise Village

Mistrise Village
Ocena: 1

Zakładamy, że te lądy są lepsze od basiców, bo to wolny format. W takich grach potrzebujemy wielu źródeł many, a gdy zaczynamy floodować, mana sink jak ta seria lądów czy monumenty stają się bardzo użyteczne. Temur-island jest jednak najgorszy z serii – niekontrolowalność rzadko ma znaczenie w limited. Trzymałbym go w sideboardzie na wolne decki z dwoma-trzema kontrami.


korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!