Analiza limited Outlaws of Thunder Junction – multikolor

Alan Andrzejewski13.04.2024Czas czytania: 11 minut(y)

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Aclazotz, Deepest Betrayal, Bonehoard Dracosaur, Helm of the Host
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Vito, Fanatic of Aclazotz, Palani’s Hatcher, Ojer Kaslem, Deepest Growth
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Trumpeting Carnosaur, Deadly Cover-Up, Intrude on the Mind
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Zoetic Glyph, Homicide Investigator, Triumphant Chomp
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. The Belligerent, Warden of the Inner Sky, Profit’s Eidetic Memory
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Projektor Inspector, Vanguard of the Rose, Poison Dart Frog
2,0: Typowe fillery.
Np. Waylaying Pirates, Oltec Cloud Guard, Oltec Archaeologists
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Goldfury Strider, Staggering Size, Vitu-Ghazi Inspector
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Anzrag’s Rampage, Aggressive Sabotage, Combat Research
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Zoyowa’s Justice, Tectonic Hazard, Squirming Emergence
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Hit the Mother Lode, Ghalta, Stampede Tyrant, Academy Loremaster


Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Artefakty i Lądy


Sponsor serii Outlaws of Thunder Junction: OKO

Sponsorem spojlera oraz serii analiz limited jest marka OKO, która wraz z Guildmage stworzyła kolekcję ubrań Mana Folklore.

https://shop.oko.gg/collections/guildmage-x-oko

Rabat 20% dla naszej społeczności z hasłem: GUILDMAGE


Akul the Unrepentant
Ocena: 3(4)

Największym problemem Akula jest jego bardzo restrykcyjny koszt; limited zapowiada się na 2,5-3,5 kolorów w talii. A nasz skorpiono-smoczy rzezimieszek nie bardzo nadaje się do grania poza dwukolorowym deckiem. Fajne ciałko, ale umiejętność raczej nie jest przydatna w limited (nie ma kart typu Pacifism w secie).


Annie Flash, the Veteran
Ocena: 3,5

Za dużo rzeczy musi pójść po naszej myśli, by wyciągnąć pełne wartości z tej karty. Musimy mieć coś w grobie do wrócenia, a potem możliwość korzystnego ataku. Trochę narzekam, ale w sealedzie zawsze bym zagrał, w drafcie zaś nie chciałbym jej wybrać jako pierwszą.


Annie Joins Up
Ocena: 2

Cztery many za sorcery speed w trzech kolorach, by zabić stwora, to za dużo, by grać tą kartą z uśmiechem na twarzy. Grałbym pewnie tylko w sealedzie, gdybym nie miał innego removalu. Optymistycznie zakładam, że z powodu jednej karty z bonus sheet The Prosperity Post w każdej paczce, nie dojdzie do takiej sytuacji.


Assimilation Aegis
Ocena: 4

Za trzy many otrzymujemy dobry removal, a za dwa many możemy zamienić naszego tokena Mercenary w lepszego (usuniętego przez Aegis) stwora.


At Knifepoint
Ocena: 1

Unikać.


Badlands Revival
Ocena: 2,5(3,5)

W sealedzie grałbym prawie zawsze, w formacie jest kilka kart z self mill. Przyjemne dwa za jeden, z czego stwór wrócony z grobu od razu ma wpływ na rozgrywkę.


Baron Bertram Graywater
Ocena: 2,5

3/4 za cztery many z umiejętnością, która być może się odpali w następnej turze. Opcja na dobieranie kart trochę ratuje grywalność tej karty. Generalnie 20-22 karta w decku, gdy mamy wystarczająco dużo producentów tokenów.


Bonny Pall, Clearcutter
Ocena: 5

Chyba najlepsze na co można wydać sześć many w tym formacie. Dostajemy (minimum) dwanaście powera rozdzielonego na dwa ciała (przeciwnik potrzebuje dwóch removali). Do tego Bonny Pall ma reach, żebyśmy przypadkiem nie przegrali z latającymi stworami przeciwnika. A i jeszcze dobieranie kart uruchamia się, jak zaatakujemy jakimkolwiek stworem, gdy Bonny Pall jest w grze. Bomba.


Breeches, the Blastmaker
Ocena: 2,5

Mam wrażenie, że Breeches uciekł z jakiegoś seta do EDH i powinien mieć mechanikę partnera z Malcolm, The Eyes. Ogólnie zbyt wiele zmiennych musi się sprawdzić, by umiejętność małpy coś zmieniła w grze. Nastawiam się na to, że jest to zwykły typ 3/3 z menace, który raz na turniej zrobi coś ekstra.


Bruse Tarl, Roving Rancher
Ocena: 4

Gdy mamy trochę szczęścia, dostajemy typka 4/3 + 2/2 double strike Oxa. Gdy mamy go trochę mniej, mamy możliwość zagrania karty z czuba do końca następnej tury, co jest dość ważne, jak ta opcja wylosuje się nam w turze czwartej. Bardzo dobra karta niezależnie od tego, co zostanie usunięte z czuba naszego decka.


Cactusfolk Sureshot
Ocena: 3

To, co sprawia, że będzie to w miarę grany kartonik, to ward 2. Od kilku setów widać trend, że karty, które kosztują cztery lub więcej many i nic nie robią na wejściu do gry lub nie mają haste, bardzo słabo wypadają w graniu, gdyż przeciwnik wyda mniej many na removal. Co sprawia, że zaczynamy powoli przegrywać rozgrywkę. Ward 2 sprawia, że powinniśmy się wymienić korzystnie na many z większością removali w formacie.


Congregation Gryff
Ocena: 3(?)

Co ważnego, gdy wsiądziemy na naszego gryfa, jego umiejętność przy ataku liczy też samą siebie, więc mamy typa 2/5 minimum.


Doc Aurlock, Grizzled Genius
Ocena: 3,5(?)

Bardzo solidne miś 2/3 za jedyne dwa many, do tego jego umiejętności obniżania kosztów są na tyle duże, że np. w turze czwartej możemy go zagrać i zrobić plot za 4 many. Mam wrażenie, że zagranie go w t2 i zrobienie plotu za cztery i za trzy w turze trzeciej może prowadzić do wielu wygranych.


Eriette, the Beguiler
Ocena: 1,5

Lifelink 4/4 za cztery many w trzech różnych kolorach to nie jest coś, czym chcemy grać. Linijki tekstu o aurach to dykteryjka.


Ertha Jo, Frontier Mentor
Ocena: 3,5

Głównym beneficjentem umiejętności będą tokeny Mercenary, które będą teraz podpakowywać kogoś dwukrotnie. Wszystkie inne przypadki zdublowania czegoś to miły dodatek. Bardzo solidny fundament do budowania decku w drafcie.


Form a Posse
Ocena: 2,5

Nie jest to karta, którą grałbym bez odpowiedniego wsparcia. Potrzebujemy innych kart, które wykorzystają naszą najemną bandę.


Ghired, Mirror of the Wilds
Ocena: 2

WBR za typka 3/3 haste to nie jest karta, którą chcemy mieć w talii. Trudny koszt i niezbyt przydatna umiejętność.


The Gitrog, Ravenous Ride
Ocena: 4,5

Nawet bez dosiadania, żaba ma dobre statystyki; dzięki Trample nie jest możliwe jej chump-blokowanie, co sprawia, że możemy poświęcić jeźdźca dla paru nowych kart (RIP Thalia and The Gitrog Monster).


Honest Rutstein
Ocena: 3,5

Bardzo fajna wariacja Gravedigger, który poza efektem ETB pomaga nam grać taniej stwory.


Intimidation Campaign
Ocena: 2,5(?)

Część czytelników może pamiętać, jak dobrym i nieprzyjemnym do grania przeciwko była Disinformation Campaign. Nowa karta wydaje się słabsza i ma zbyt mały wpływ na rozgrywkę.


Jem Lightfoote, Sky Explorer
Ocena: 3

Karta, która nagradza nas za używanie czarów z Plot, granie tylko instantów w turze przeciwnika lub gdy mamy flooda, daje nam szansę na dobranie niemało. W miarę dobre statystyki; w każdym innym secie ten latacz byłby niegrywalny, lecz w OTJ jest w miarę dobry.


Jolene, Plundering Pugilist
Ocena: 3

Umiejętność odpala się, gdy zaatakuje też inny stwór z powerem cztery lub więcej; do tego w secie jest w miarę dużo tokenów 1/1, więc będzie w co strzelać.


Kambal, Profiteering Mayor
Ocena: 3-3,5 (?)

Nawet gdy sami nie tworzymy tokenów, na szczęście jest przeciwnik, który coś nam może dać od siebie. Dzięki tej symetrii, Kambal jest w miarę grywalny.


Kellan Joins Up
Ocena: 1

Wiadomo, że teraz prawie każdy rare i uncommon to legenda, lecz nadal nie warto grać taką kartą w limited.


Kellan, the Kid
Ocena: 3,5

Lifelink to jedna z moich dwóch ulubionych zdolności, jaką może mieć stwór, drugą jest flying. Do tego, Kellan umożliwia nam zagranie permanentu za darmo (o mniejszym bądź równym cmc), gdy gramy spell z Plot. Daje nam to możliwość przygotowania bardzo eksplozywnej tury; zawieszamy spelle z Plot, potem gramy Kellana i spelle z Plot i gramy permanenty za darmo.


Kraum, Violent Cacophony
Ocena: 2,5-3(?)

Najłatwiej jest, gdy zawiesimy jakiś czar z Plot, a potem dogramy Kraum’a i ten spell z Plot w tej samej turze. Problemem jest to, że Kraum sam z siebie nic nie robi i nawet jeśli uda nam się zagrać go w jednej turze z czarem z Plot, dostajemy 3/4 z dobraniem karty za 2UR. Karta powinna być lepsza w drafcie, gdzie mamy większy wpływ na to, czym gramy.


Laughing Jasper Flint
Ocena: 3,5

Jasper, poza byciem dobrym stworem w strefie walki, dzięki swojej umiejętności, która daje nam dodatkową kartę do zagrania co turę. Gra powinna się skończyć w dwie-trzy tury, jeżeli nasz śmieszek będzie tak długo w stole.


Lazav, Familiar Stranger
Ocena: 2,5

Na pewno jest to dobry bloker, najczęstsze przestępstwa to będą zabójstwa stworów przeciwnika, które potem możemy “skopiować” i zaatakować. Bez szału, ale można grać.


Lilah, Undefeated Slickshot
Ocena: 2(3?)

Kartę należy oceniać przez pryzmat tego, ile multikolorowych removali posiadamy w decku. Sama z siebie nie zasługuje na grę.


Make Your Own Luck
Ocena: 2,5-3,5

Bardzo fajna karta, dzięki temu, że jedną z kart możemy zagrać potem za darmo, powinniśmy być w stanie odzyskać stracone tempo/czas, który marnujemy, zagrywając tą kartę. Powinna być lepsza w sealedach, które są z reguły wolniejszym formatem.


Malcolm, the Eyes
Ocena: 4

Super karta, praktycznie zawsze jest dobra. Dzięki niskiemu kosztowi możemy ją zagrać już w drugiej turze i narzucić tempo, a w późniejszych etapach gry możemy zagrać ją jako pierwszy czar, a potem drugi i stworzyć token Clue.


Marchesa, Dealer of Death
Ocena: 3-3,5

Generalnie, jeżeli odtapujemy się z Marchesą i uda nam się popełnić pierwsze przestępstwo, zaczniemy dobierać karty, które pozwolą nakręcić nam spiralę przemocy, która da nam wygraną.


Miriam, Herd Whisperer
Ocena: 2-3,5

Im więcej wierzchowców w decku, tym lepiej. Dlatego karta ta będzie lepsza w drafcie, gdzie mamy większy wpływ na to, czym gramy. Co ważne, zarówno +1/+1, jak i hexproof nie wymagają, by stwory były saddled.


Obeka, Splitter of Seconds
Ocena: 0

Wygląda na fajnego commandera z enchantami z serii Court of


Oko, the Ringleader
Ocena: 4,5

Zabawne jest to, że nie jest to najlepszy planeswalker Oko, jakiego można otworzyć w tym formacie, ale jest nadal bardzo mocny. Warto pamiętać, że gdy zamienimy Oko w stwora, przestaje on być planeswalkerem, więc pamiętajmy, aby użyć jego umiejętności przed combatem. Oko jest agresywnym planeswalkerem, który dość często powinien atakować, jeśli widzimy, że nie zginie w combacie (hexproof chroni go przed removalem).


Pillage the Bog
Ocena: 1-2(?)

Może być dwudziestą trzecią kartą w decku, jeżeli mamy jakieś inne potężne karty, które zachęcają nas do grania tym cantripem.


Rakdos Joins Up
Ocena: 2

Podoba mi się w tej karcie pewna nieuchronność tego, że wygrywamy grę, w której będziemy się wymieniać z przeciwnikiem stworami; część z nich powinna być legendarna i zadać te brakujące obrażenia do wygranej.


Rakdos, the Muscle
Ocena: 4,5

Rakdos jest potężnym latakiem, który najczęściej zakończy grę w dwa-trzy ataki. Gdy przeciwnik zacznie go blokować bądź zagrywać w niego removal, okaże się, że demoniczny lider kultu potrafi poświęcać stwory, by się przed tym obronić, a jeszcze przy okazji robić value. Co ważne, może zagrać dowolną ilość kart, które usuniemy z jego umiejętności.


Riku of Many Paths
Ocena: 0-1

Riku jest lordem dla spelli z spree, lecz musiałbym mieć ich w decku z 8, bym rozważał grę tym czarodziejem. Nie warto.


Roxanne, Starfall Savant
Ocena: 4,5-5

Roxanne jest bombą, która umożliwia nam zagrywanie naszych innych kart szybciej i więcej dzięki tworzeniu tokenów Meteorite przy ETB jak i ataku. Będzie ciut lepsza w sealedzie, gdyż będzie to prawdopodobnie 3,5-4,5 kolorowy format.


Ruthless Lawbringer
Ocena: 2,5

W formacie jest sporo tokenów mercenary do poświęcania, i jest też parę stworów, które robią pewne rzeczy, jak giną (np. Outlaw Medic).


Satoru, the Infiltrator
Ocena: 3,5

Satoru fajnie działa ze stworami z Plot (głównie z nimi w tym limited) jak i z kartami, które blinkują stwory bądź je reanimują (Reanimate jest możliwy do otwarcia w paczkach). Nasz ninja ma do tego menace i jest 2/3 za dwa many, czyli sam z siebie też potrafi coś namieszać w rozgrywce.


Selvala, Eager Trailblazer
Ocena: 4

Bardzo dobre statystyki; produkuje tokeny, gdy gramy inne stwory i dodatkowo daje nam manę, by zagrywać więcej tych stworów.


Seraphic Steed
Ocena: 3,5

Bardzo dobry jednorożec, nawet gdy nikt go nie ujeżdża. Gdy uda nam się go dosiąść i zaatakować, zaczynamy tworzyć tokeny aniołów, co powinno dość szybko zakończyć grę naszą wygraną.


Slick Sequence
Ocena: 3,5

Bardzo dobra karta, będąca zarówno nagrodą za zagranie dwóch czarów (dobieramy kartę), jak i paliwem pod przyszłe “combo” (dzięki dobraniu karty mamy więcej czarów do zagrania). Stanowi podstawę Izzet decków w drafcie.


Taii Wakeen, Perfect Shot
Ocena: 2,5

Problemem może być to, że nie możemy zadać więcej obrażeń, gdy chcemy dobrać kartę. Ta karta też niezbyt pasuje do tego, co RW decki mają robić według WotC, czyli synergii z tokenami Mercenary.


Vial Smasher, Gleeful Grenadier
Ocena: 3-3,5

W sealed trochę gorsza, chyba że otworzy się jakiś agresywny Rakdosowy deck. Za to w drafcie aktywuje praktycznie za darmo “crime”, czyli gramy np. Blood Hustler i już mamy przestępstwo i nagrodę za nie.


Vraska Joins Up
Ocena: 0

Ma jakieś niszowe zastosowania, ale lepiej nie grać.


Vraska, the Silencer
Ocena: 4

Dzięki deathtouch, Vraska wygrywa każdy combat, a gdy uda nam się ją połączyć z removalem (i jedną maną), dostaniemy kopię tego, co przeciwnik ma najlepszego w stole, w postaci treasure. Warto grać zawsze i warto splashować, gdy mamy w decku dużo removali.


Wrangler of the Damned
Ocena: 2,5

Karta do archetypu “nic nie robię w swojej turze”; dzięki flash pozwala nam także aktywować inne karty z tego archetypu. Mam pewne wątpliwości, czy tworzenie lataczy 2/2 jest odpowiednią nagrodą (nawet z mechaniką Plot) za nieoptymalne wykorzystywanie many w późnych fazach gry. Mając pięć lądów, dość trudno używać tylko kart z Plot i instantów.


Wylie Duke, Atiin Hero
Ocena: 2-4

Patrząc na Wylie’ego, nie znając innych kart w secie, może nam się wydawać, że aktywowanie jego umiejętności będzie bardzo trudne. Otóż nie. Wystarczy draftować białe lub zielone stwory i nagle okaże się, że Wylie dobiera nam kartę co turę i robi to łatwo. Jest to bardzo dobra karta do pierwszego wyboru w drafcie, ponieważ bardzo dobrze wskazuje, co powinniśmy draftować.


korekta: Daniel Smyl

Spodobał Ci się ten wpis?

Jeśli chcesz czytać takich więcej, doceń naszą pracę i następne zakupy z ulubionej karcianki zrób w naszym sklepie. Każdy zakup to procent dla naszej redakcji, co przekłada się na rozwój serwisu. Dzięki, że jesteś!